۵ نفر محکوم به قصاص نجات پیدا کردند

تهران (پانا) - سرپرست دادسرای جرائم جنایی تهران خبر داد ۵ محکوم به قصاص پس از رضایت اولیای دم بابت با پرداخت دیه، از زندان آزاد شدند.

کد مطلب: ۱۳۷۶۳۸۶
لینک کوتاه کپی شد
۵ نفر محکوم به قصاص نجات پیدا کردند

به گزارش تسنیم، با توجه به اهمیت ایجاد صلح و سازش و تاکید آیات قرآنی و همچنین روایات ائمه معصومین (ع) بر این امر مهم ریاست دستگاه قضا نیز در چند سال اخیر برتعیین تکلیف پرونده‌های قصاص نفس مسن تاکید کرده است.

بر همین اساس علاوه بر تلاش شورا‌های حل اختلاف بر اصلاح ذات البین و ایجاد سازش در سال‌های اخیر سایر مراجع قضایی نیز برای تحقق ایجاد سازش بین طرفین دعوی گام‌های موثری بر داشته‌اند.

در همین راستا باهمت دادسرای جنایی تهران جلسه ایجاد سازش و جلب رضایت از 5 خانواده اولیای دم با حضور محمد شهریاری معاون دادستان و رئیس دادسرای جنایی تهران و تعدادی از صلح یاران محلی و اولیای دم، محکومان و خانوده‌های آنان امروز (10 خرداد) برگزار شد.

قاضی محمد شهریاری؛ سرپرست دادسرای جرائم جنایی تهران، در رابطه با برگزاری این جلسه بیان کرد: چهارمین جلسه آزادسازی محکومان به قصاص در دادسرای جرائم جنایی که محکومان برگزار شد؛ برخی از اولیای دم مانند عزیزانی که در جلسه امروز حضور داشتند به صورت رایگان محکومان را مورد بخشش خود قرار دادند و طلب دیه نکردند.

قاضی شهریاری ادامه داد: برخی از اولیای دم نیز از محکومان و خانواده‎های آن‌ها وجه المطالبه را دریافت می‌کنند؛ یک بخش مهمم از اقدامات شورای صلح و سازش تامین این مبالغ است که اولیای دم در پرداخت آن عاجز هستند.

وی افزود: این مبالغ توسط خیرین و سایر اعضای شورای صلح و سازش دادسرای جرائم جنایی تهران تهیه و تامین می‎شود؛ سال گذشته 50 نفر آزاد شدند، در سال جاری نیز اقدامات با آزادی 5 نفر آغاز شد و امیدوار هستیم در برنامه بعدی در کمتر از دو ماه دیگر، 5 نفر از محکومان به قصاص با رضایت اولیای دم از زندان آزاد شوند.

سرپرست دادسرای جرائم جنایی تهران اظهار کرد: در برنامه امروز، 5 محکوم به قصاص پس از رضایت اولیای دم بابت عدم اجرای حکم قصاص از زندان آزاد شدند.

قاضی شهریاری گفت: انگیزه ارتکاب این متهمان متفاوت بود، اما اغلب علت ارتکاب قتل‎ها هیجانی و عدم کنترل خشم است، بعضا به دلیل یک چشم وهم‌چشمی یا درگیری پشت چراغ راهنمایی و رانندگی شاهد وقوع یک فقره قتل هستیم، یا به دلیل یک طلب مالی بسیار کوچک و ناچیز مانند 30 هزار تومان، فردی جان فرد دیگری را به دلیل خشم از وی می‌گیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار