ورزشگاه پیر تهران آب رفت؛ آزادی ۴۰ هزارنفری شد

تهران (پانا) - مهیار عسگری، مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز، در خصوص عملیات بازسازی ورزشگاه آزادی و شرایط فعلی این استادیوم توضیحاتی را ارائه داد.

کد مطلب: ۱۳۶۶۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد
ورزشگاه پیر تهران آب رفت؛  آزادی ۴۰ هزارنفری شد

دربی صدم در شرایطی برگزار شد که اعلام شده بود طبقه دوم استادیوم آزادی امکان میزبانی از هواداران را ندارد و به همین دلیل تنها ۱۵ هزار بلیت برای این بازی حساس به فروش می‌رسد اما ساعاتی پیش از آغاز مسابقه، بلیت فروشی طبقه دوم نیز آغاز شد تا هواداران بیشتری در حاضر شوند. دقایقی بعد از حضور هواداران در طبقه دوم استادیوم، اخباری پیرامون احتمال ریزش سکوها منتشر شد که نگرانی هواداران را به همراه داشت و حتی تعدادی از آنها این سکوها را ترک کردند که البته این موضوع واکنش شرکت توسعه و تجهیز را هم به همراه داشت و آنها اعلام کردند خطر ریزش هیچکدام از بخش‌های استادیوم آزادی را تهدید نمی‌کند. با این حال مهیار عسگری، مدیرعامل شرکت توسعه و تجهیز، شب گذشته در گفتگویی تلفنی با برنامه فوتبال برتر درباره شرایط فعلی استادیوم و روند بازسازی سکوها توضیح داد:

سازه اصلی استادیوم آزادی هیچ مشکلی ندارد

استادیوم‌ صد هزار نفری آزادی جزو معدود استادیوم‌های بزرگ دنیا است. این استادیوم‌ از سال ۱۳۵۳ در حال بهره‌برداری است و به نظر در این مدت نگهداری درخور و شایسته‌ای صورت نگرفته است. بتن یکی از مقاوم‌ترین سازه‌های موجود است اما در اثر طول مدت استفاده، تنوع بارگزاری، عوامل محیطی برای این بتن پدیده خستگی اتفاق افتاده و ترک‌های ریزی در سطح بالایی سازه ایجاد شده است. در واقع سازه استادیوم آزادی از سه بخش تشکیل شده است؛ سازه اصلی، سازه واسطه و سازه بتنی پیش‌ساخته رویه و این ترک‌ها مربوط به سازه رویه است که برای تعبیه صندلی‌ها روی سازه اصلی نصب شده است. دوستان از زمانی که این پدیده اتفاق افتاده، بررسی‌ها را انجام داده‌اند و با تست‌هایی که انجام شد مشخص شد که سازه اصلی آسیب ندیده و به لحاظ مقاومتی هیچ مشکلی ندارد. برای اینکه به صورت همزمان هم بازی‌ها برگزار شود و هم فرآیند بازساری و ترمیم صورت بگیرد، آزادی به چهار بخش تقسیم شده که در بخش اول ۱۷ سکو زیر بار بهسازی رفته و عملیات تخریب انجام شده و سازه جانبی که صندلی روی آن تعبیه شده هم برداشته شده و انشاالله فرآیند بعدی سازه اصلی در سه مرحله آب‌بندی و ایزوله می‌شود و مجددا از یک سازه سبک‌تر برای تعبیه صندلی‌ها استفاده می‌شود تا هم سازه آب‌بندی شود و هم طول عمر آن افزایش پیدا کند.

تا پایان بهسازی ظرفیت استادیوم ۴۰ هزار نفر است!

خوشبختانه هیچکدام از سکوهای آزادی به لحاظ مقاومت مشکلی ندارند. وقتی در رابطه یک موضوع فنی صحبت می‌کنیم، باید به یک سازمان ذی‌صلاح استناد کنیم و به همین دلیل ما بر اساس نظرات مرکز تحقیقات وزارت مسکن و شهرسازی، آزمون‌های بارگزاری را انجام دادیم و پاسخ مثبت آنها را گرفتیم که به لحاظ بارگزاری هیچ مشکلی نیست و فقط باید عملیات بهسازی و ترمیم را انجام بدهیم. در حال حاضر کارهای تخریب ۱۷ زون انجام شده و ۸ زون در مرحله بعدی است؛ در واقع از ۷۲ زون، بقیه زون‌ها باقی مانده که به لحاظ تعداد صندلی حدود ۴۰ هزار نفر است. تا آخر فصل به این شکل خواهد بود اما پس از آن هم بخش‌های دیگری وارد چرخه و بخش‌هایی حذف می‌شود اما فکر می‌کنم در آن واحد ۴۰ هزار ظرفیت را داشته باشیم. همه این مسائل هم به این دلیل است که دکتر سجادی اعلام کردند عملیات همزمان با برگزاری بازی‌ها انجام شده و کیفیت هم فدای سرعت نشود. ما این مسئله را که به لحاظ زیرساختی می‌توانیم پذیرای چند تماشاگر باشیم، به سازمان لیگ اعلام می‌کنیم و آنها تصمیم می‌گیرند که از این میزان،‌ چه تعداد تماشاگر به استادیوم بیایند.

سکوها به لحاظ ظاهری مشکل داشتند، نه استحکام

بخش‌هایی که تصاویر آن منتشر شده است، به لحاظ ظاهری در شان هموطنان ما نیست اما ما سعی کردیم پوشش داده شده و کسی وارد آن محوطه نشود. البته این موضوع جدید نیست و در کل دنیا هم اتفاق افتاده که برخی استادیوم‌ها در حین برگزاری بازی زیر عملیات بهسازی بوده‌اند. قسمتی که هواداران در روز دربی در آن حضور داشتند، نگرانی بابت ریزش نداشته و فقط ۸ زون که در عملیات بعدی ما قرار داشت، به لحاظ ظاهری از سایر زون‌ها شرایط نامناسب‌تری داشت و ما اعلام کردیم شاید هواداران به لحاظ ظاهری احساس کنند این سکوها امکان ریزش دارند و نگرانی ایجاد شود، ترجیح می‌دهیم در این زون ننشینند اما به لحاظ استحکامی وقتی سازمان ذی‌صلاح اعلام می‌کند به لحاظ مقاومت هیچ مشکلی وجود ندارد، جای نگرانی نیست.

با این شرایط، بهسازی ۳۶ ماه زمان می‌برد!

زمانی که درباره پروژه‌ها صحبت می‌شود، محدودیت‌ها را هم در نظر می‌گیرند؛ همزمانی بازی و بهسازی و همچنین منابع مالی، محدودیت‌های ما هستند. در حال حاضر قرارداد ۱۷ زون، ۹ ماهه است و ما فکر می‌کنیم اگر با شرایط فعلی بودجه تامین شود، ۳۶ ماه زمان می‌برد اما در حال برنامه‌ریزی هستیم و قول‌های مساعدی گرفته‌ایم که منابع مالی تامین شود و بتوانیم زمان را کاهش بدهیم. اگر ما همزمان یک قرارداد ۹ ماهه با یک پیمانکار دیگر ببندیم، ۲۰ زون دیگر وارد کار می‌شود که بخش‌های مورد علاقه تماشاگران است. به همین دلیل پروژه کمی کند و بحث مالی هم تشدید می‌شود اما با مساعدت‌هایی که وزیر محترم وعده داده‌اند، مشکل مالی حل می‌شود و فکر می‌کنم این پروسه در نهایت دو فصل ما را درگیر کند. آزادی ورزشگاه ویژه‌ای است و نباید کیفیت را فدای سرعت کنیم. ما نمی‌خواهیم عملیاتی انجام بدهیم که بعدها بگوییم چرا کیفیت ندارد. این را هم در نظر بگیرید که صد هزار تا، معادل چند ساختمان چند طبقه می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار