مریم بابایی*

نگاهی به زنان در «یادگار جنوب»؛ زنانی که با گرگ‌ها می‌دوند

تهران (پانا) - فیلم سینمایی «یادگار جنوب» به کارگردانی حسین دوماری و پدرام پورامیری و تهیه کنندگی مجتبی رشوند است که در اولین نمایش خود در سینمای رسانه نیز توانست با روایت غیرخطی و پیچیدگی‌هایی در فیلمنامه، نگاه‌ها را به خود جلب کند.

کد مطلب: ۱۳۴۴۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد

فیلم «یادگار جنوب» از یک منظر زندگی سه زن را مورد بررسی قرار می دهد. شیدا که کاراکتری منفعل دارد و با یک انتخاب درست و حساب شده توسط کارگردانان، چهره اش از فیلم حذف شده است. با اینکه وضعیت او در فیلم بسیار سمپات کننده و غم انگیز است.

کاراکتر رعنا با بازی درخشان الناز شاکردوست که با انتخاب هایی که انجام می دهد از شخصیتی منفعل به یک شخصیت عملگرا تبدیل می شود. و کاراکتر حرا با بازی خیره کننده سحر دولتشاهی که از ابتدا عملگرا است و تصمیمات را مستقل می گیرد.

نگاهی که کارگردانان این فیلم نسبت به شخصیت زن امروز دارند، نگاهی پیش رو و انسانی است. آنها برخلاف بسیاری از فیلم های سالهای گذشته زن را اسیر موقعیت های که نمی شود از آنها به واسطه چینش درام خارج شد، نمایش نمی دهند.

زن های این فیلم کاملا اگزیستانسیالیستی دست به انتخاب می زنند و براساس انتخاب هایشان شخصیت شان معرفی می شود و مسئولیت این انتخاب ها را هم با شجاعت برعهده می گیرند.

وجود زن های عملگرا و قدرتمند نیاز امروز جامعه ماست چیزی که تازه مسیرش را پیدا کرده است که در این فیلم به خوبی نمایش گذاشته می شود. در این فیلم الناز شاکردوست با یک بازی چند لایه و پیچیده و با ظرافت های تکنیکال موفق شده است شخصیتی را نمایش دهد که در بازی هم بازی می کند. او مثل همیشه باورپذیر و به اندازه بازی اش را ارائه می دهد. شاکردوست با تسلطی که بر زبان بدن دارد بلوغ این کاراکتر را به نمایش می گذارد.

سحر دولتشاهی نیز با گریم و تسلطی که بر لهجه جنوبی دارد موفق شده است از خودش بازی متفاوتی ارائه دهد. بازیگری که به روی پرده چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

سکانس رویارویی این دو بازیگر توانا در فیلم یکی از جذاب ترین سکانس های فیلم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار