انتشار جدیدترین شماره فصل‌نامه‌های تخصصی رشد

تهران (پانا) - سه فصل‌نامه «رشد آموزش علوم اجتماعی»، «رشد آموزش معارف اسلامی» و «رشد آموزش تاریخ» از گروه فصل‌نامه‌های علوم انسانی منتشر شدند.

کد مطلب: ۱۳۳۲۰۵۷
لینک کوتاه کپی شد
انتشار جدیدترین شماره فصل‌نامه‌های تخصصی رشد

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی؛ فصل‌نامه‌های‌ تخصصی رشد در دو گروه مجلات علوم انسانی و مجلات علوم پایه و فنی، به عنوان جزئی از بسته‌‌های تربیت و یادگیری در چارچوب اهداف و نظام آموزش و پرورش، با زمینه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی برای معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش منتشر می‌شوند.

گروه مجلات علوم انسانی

رشد آموزش علوم اجتماعی؛ اطلاعات نادرست، ساکنان زودهنگام متاورس

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند مایکروسافت، اپل و متا برای ساخت جهان فراواقع رقابت می‌کنند؛ جهان رقمی (دیجیتالی) سه بُعدی که بسیاری معتقدند این امکان فناورانه بر بخشی از ارتباطات بین فردی حضوری سایه می‌افکند.

در هشتادونهمین شماره فصل‌نامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی رشد آموزش علوم اجتماعی در حوزه دانش نوین اجتماعی مطلبی با عنوان «اطلاعات نادرست، ساکنان زودهنگام متاورس» به قلم سیدغلامرضا فلسفی منتشر شده است. نویسنده در این مطلب به موضوع محتواهای گمراه کننده در جهان رایانه‌ای و میزان مهار آن‌ها پرداخته است.

معلمان، دانشجو معلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در این شماره از رشد آموزش علوم اجتماعی مطالبی چون: جامعه‌شناسی اخلاقی، گفت‌وگو با دکتر سارا شریعتی، 10 ویژگی معلمان امروزی از دید سازمان یونسکو، سلبریتیزه‌ شدن جامعه و فرهنگ، اطلاعات نادرست، ساکنان زودهنگام متاورس، حکایت کتاب‌نخوانی ما، تلفیق سواد رسانه‌ای با برنامه درسی، کرونا و بایسته‌های تعلیم‌وتربیت؛ آینده آموزش مجازی در مدرسه، فضای مجازی و تغییرات هویتی دانش‌آموزان، علوم اجتماعی و «نقشه‌های از پیش تعیین‌شده»!، تجربه‌های زیسته تدریس کتاب هویت اجتماعی در دوران کرونا، برگزیدگان جشنواره الگوهای تدریس برتر، آموزش تفکر انتقادی؛ روش‌های تدریس تفکر انتقادی، بازخوانی متن‌های کهن ادب پارسی، رفتار شهروندی و توسعه حرفه‌ای دبیران، گزارشی از پنجمین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری درباره جامعه ایران را می‌خوانند.

رشد آموزش معارف اسلامی؛ ترور دانشمندان مسلمان در هفتاد سال اخیر

در یکصدونوزدهمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه اندیشه اسلامی، پاسخ‌ به سؤالات اعتقادی دانش‌آموزان، بررسی آیات قرآن، پرسش و پاسخ پیرامون غدیر، تمدن نوین اسلامی، فطرت‌گرایی توحیدی، تفسیر قرآن کریم، منطق و فلسفه منتشر شده است.

در این شماره از رشد آموزش معارف اسلامی در حوزه دشمن‌شناسی، مطلبی با عنوان «ترور دانشمندان مسلمان در هفتاد سال اخیر» از دکتر محمدمهدی اعتصامی منتشر شده است. این مقاله نشان می‌دهد که این وحشت‌افکنی‌ها (ترورها) اختصاص به ایران ندارد و دانشمندان جهان اسلام را در بر می‌گیرد و نشان‌دهنده برنامه‌ای حساب‌ شده از سوی دشمنان جهان اسلامی برای جلوگیری از پیشرفت علمی مسلمانان و عقب نگه‌ داشتن آن‌ها است. این وحشت‌افکنی‌ها بیشتر متوجه دانشمندانی است که دانش آن‌ها می‌تواند به قدرتمندی جهان اسلام منجر شود و موقعیت کشورهای اسلامی را در برابر استکبار جهانی استحکام بخشد.

معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در این شماره از رشد آموزش معارف اسلامی مطالبی چون: کاهش فرزندآوری و بحران تربیتی، بررسی آیه 186 سوره بقره، طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن، مسیر پاسخ‌گویی به پرسش‌های اعتقادی دانش‌آموزان، تأثیر عقلانیت تمدنی بر القای ترمیدور در فرایند انقلاب اسلامی از منظر اندیشه سیاسی حضرت آیت‌ﷲالعظمی خامنه‌ای(مدظله‌العالی)، تحلیل محتوای درس سوم کتاب فلسفه پایه یازدهم، کتاب‌های فلسفه و منطق در بوته نقد و نظر، سیر تاریخی عصمت در ادیان الهی، روش تدریس خلاقانه سنت امداد عام الهی، نقد عقلانیت و معنویت تجددگرا، فقیه در قامت حاکم جامعه اسلامی، ترور دانشمندان مسلمان در هفتاد سال اخیر، «قوّامیّت» مرد، اتحاد عاقل و معقول و... را می‌خوانند.

رشد آموزش تاریخ؛ درس و عبرت‌آموزی از هشت سال دفاع مقدس

«باید وجه اسوگی و اسوه‌گیری از دفاع مقدس را برای نسل امروز مطرح کنیم. در دفاع مقدس، علی‌رغم آنکه 34 کشور در مقابل ما بودند، هم هویت جغرافیایی و هم هویت دینی ما حفظ شد.» این مطالب بخشی از گفت‌وگوی رشد آموزش تاریخ با دکتر محمدرضا سنگری است. وی در این گفت‌وگو با عنوان «درس و عبرت‌آموزی از هشت سال دفاع مقدس» درباره رویکردهایی که در کتاب‌های درسی دوره‌های مختلف تحصیلی برای حفظ و ماندگاری خاطرات دفاع مقدس باید دنبایل کرد، سخن گفته است.

در هشتادویکمین شماره این فصلنامه آموزشی، تحلیلی و اطلاع‌رسانی مطالبی در حوزه آموزش تاریخ، تاریخ محلی، تاریخ اسلام، تاریخ ایران باستان، شخصیت‌ها و مقالاتی از دبیران تاریخ به همراه معرفی آثار اندیشمندان تاریخ و اخبار این حوزه منتشر شده است. معلمان، دانشجومعلمان و کارشناسان وزارت آموزش و پرورش در این شماره از رشد آموزش تاریخ مطالبی چون: گرامیداشت مناسبت‌های دینی و ملی، درس و عبرت‌آموزی از هشت سال دفاع مقدس، بازتاب تاریخ اجتماعی در تاریخ‌نامه‌های محلی ایرانی، شهر تهران در گذر از قاجار به پهلوی، درباره تألیف کتاب‌های درسی تاریخ، سفرنامه‌نویسی در متن تمدن اسلامی، معرفی و شناخت حاکمان مکه، عقاید و سبک زندگی مردم در دوره هخامنشیان، تأملی در زندگی علمی استاد جهانگیر قائم‌مقامی، معرفی کتاب سلام بر ابراهیم را می‌خوانند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار