گلباران آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی توسط دانش‌آموزان

رشت (پانا) - همزمان با سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی، آرامگاه این شهید گلباران شد.

کد مطلب: ۱۳۲۸۴۱۸
لینک کوتاه کپی شد
گلباران آرامگاه میرزا کوچک‌خان جنگلی توسط دانش‌آموزان

همزمان با سالروز شهادت میرزا کوچک‌خان جنگلی، آرامگاه این شهید با حضور جمعی از مسئولان مدرسه شهید حسن عضدی ناحیه یک در سلیمان داراب رشت گلباران شد.

همچنین در حاشیه یادواره میرزا کوچک جنگلی، جمعی از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی شهر رشت با حضور در مزار این شهید غیورمرد گیلانی یاد و خاطراتش را گرامی داشتند.

۱۰۱ سال پیش در چنین روزی، یازدهم آذر سال ۱۳۰۰ هجری شمسی میرزا کوچک‌خان جنگلی، روحانی مبارز و آزادیخواه ایرانی متولد سال ۱۲۵۷، توسط مامورین رضاخان، دیکتاتور ایران و با همکاری شوروی و انگلیس به شهادت رسید.

وی در آغاز نوجوانی در مدارس علوم دینی به تحصیل پرداخت و در این رشته مدارج علمی را طی کرد. او سپس به صفوف آزادیخواهان پیوست و برای ادامه مبارزه روانه تهران شد.

در زمان جنگ جهانی اول، کوچک خان که اوضاع ایران را پریشان و آن را در اشغال بیگانگان می‌دید با گرایش به اندیشه اتحاد اسلام، درصدد برآمد تا با سازماندهی یک تشکیلات نظامی به مبارزه علیه استبداد و استعمار بپردازد.

در سال ۱۹۱۹ میلادی قراردادی بین ایران و انگلیس امضا شد که در صورت اجرا، نفوذ بیشتر انگلیسی‌ها را در ایران به دنبال داشت. انعقاد این قرارداد زمینه حرکت‌های مخالف دخالت بیگانگان در ایران، ازجمله نهضت جنگل را فراهم ساخت.

اگرچه میرزا کوچک خان در ابتدا پیروزی‌های چشمگیری به دست آورد، اما پس از چند درگیری با قوای دولتی، بر اثر توطئه‌های شوروی و انگلیس و بروز تفرقه میان اعضای اصلی نهضت، نیرو‌های او پراکنده شدند. این موضوع باعث دستگیری و شهادت تعدادی از آزادیخواهان شد. میرزا کوچک خان هم که به منظور گردآوری نیرو از زادگاهش خارج شده بود، در اثر برف و سرمای شدید در جنگل‌های شمال ایران توان خود را از دست داد و مزدوران رضاخان که در تعقیب او بودند، وی را نیمه جان یافتند و سر از بدنش جدا کردند و آن را به نشانه پایان قیام جنگل برای رضاخان فرستادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار