آخرین اخبار از زلزله ۵.۴ ریشتری در خوی؛ آمار مصدمان اعلام شد

تهران (پانا) - سرپرست روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر از زمین‌لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد امروز در آذربایجان غربی و آمار مصدومان این حادثه خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۱۳۷۴۱
لینک کوتاه کپی شد
آخرین  اخبار از زلزله ۵.۴ ریشتری در خوی؛ آمار مصدمان اعلام شد

اشکان موسوی اظهار کرد: زلزله ۵.۴ ریشتری ساعت ۳:۵۱ بامداد امروز، ۱۳ مهرماه، عمق ۱۰ کیلومتری زمین در استان آذربایجان غربی، حوالی خوی را لرزاند. در پی این حادثه تاکنون ۱۰ تیم ارزیاب هلال‌احمر برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به محل اعزام شده‌اند‌.

وی افزود: پس از این حادثه ارتباط با فرمانداری‌ها و دهیاری‌های نزدیک کانون زلزله برقرار و اعضای خانه‌های هلال استان نیز برای ارزیابی حادثه فعال شده‌اند.

موسوی گفت: براساس گزارش‌های دریافتی، منطقه متاثر از حادثه بخش دیزج دیز و شور بلاغ بوده و تا این لحظه دیوار برخی منازل دچار ترک خوردگى شده و همچنین در روستای سید تاج الدین سه باب خانه قدیمی و خالی از سکنه تخریب شده است.

سرپرست اداره کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی جمعیت هلال‌احمر افزود: در شهرستان‌های خوی و سلماس وضعیت قرمز اعلام شده و شهرهای معین نیز در حالت آماده‌باش قرار گرفتند.

یادآور می‌شود این زمین‌لرزه تاکنون ۱۸ پس‌لرزه داشته و براساس گزارش شبکه بهداشت استان؛ تا این لحظه ٢٣٠ حادثه‌دیده در خوی و ٣٥ نفر در سلماس به مراکز بهداشتی و بیمارستانی مراجعه کرده‌اند.

ساعت 10:30

امیرعباس جعفری ،مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی گفت: در پی زمین لرزه خوی ۲۸۰ نفر مصدوم شدند که ۲۱۰ نفر به صورت سرپایی مداوا و ۷۰ نفر بستری شدند که خوشبختانه وضع عمومی انها خوب است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری آذربایجان غربی خاطر نشان کرد: میزان خسارات مالی این زمین لرزه در دست بررسی است.

ساعت 10:40

حبیب زاده ،رییس فوریتهای پزشکی خوی گفت: زمین لرزه ۵.۴ ریشتری صبح ۱۳ مهرماه و پس لرزه های متعدد موجب مصدومیت ۴۹۰ نفر شد که از این تعداد ۱۰۰ نفر بستری هستند.

وی گفت: خوشبختانه مورد فوتی گزارش نشده و مصدومینی که جراحات جزیی داشتند سرپایی مداوا و مرخص شدند.

همچنین محمد حسن نامی هم با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در آذربایجان غربی، حوالی خوی گفت: ساعت ۳:۵۱ بامداد امروز، ۱۳ مهرماه، زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر، عمق ۱۰ کیلومتری زمین در استان آذربایجان غربی، حوالی خوی را لرزاند.

وی ادامه داد: این زمین لرزه در محدوده ۷ کیلومتری خوی، آذربایجان غربی، ۳۰ کیلومتری ایواوغلی، آذربایجان غربی و ۳۸ کیلومتری تسوج، آذربایجان شرقی رخ داده است. این زمین لرزه تا کنون حدود ۳۰ پس‌لرزه نیز داشته است.

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به پس لرزه‌های رخ داده بعد از وقوع این زمین لرزه اظهار کرد: پس از وقوع زلزله بلافاصله با دستور آقای استاندار تمامی دستگاه‌های خدمات‌رسان در شمال و مرکز استان به حالت آماده‌باش در آمدند و عملیات ارزیابی توسط همکاران بخشداری، دهیاران و هلال احمر صورت گرفت که ترک‌هایی جزیی در برخی واحدهای روستایی گزارش شد.

به گفته رئیس سازمان مدیریت بحران، ۲۵ خانه نیز بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شدند.

وی گفت: برق شهر نیز بلافاصله با تلاش همکاران اداره برق وصل شد.

نامی تاکید کرد: در پی وقوع این زمین لرزه حدود ۳۹۰ نفر مصدوم شدند که از این تعداد، ۱۳۵ نفر بستری شدند.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور در ادامه از اعلام آماده‌باش به دستگاه‌های امدادی و خدماتی سطح کشور خبر داد و گفت: لازم است که هوشیاری خود را برای آمادگی بیشتر در برابر این دسته از حوادث حفظ کنند. در واقع همواره لازم است که مردم عزیز برای مقابله با حوادث طبیعی آمادگی لازم را داشته باشند. همچنین در راستای خدمت رسانی هر چه سریع تر، به تمامی دستگاه‌های امدادی و خدماتی در مناطق تحت تاثیر زلزله اعلام کردیم که تا ۲۴ ساعت آینده در آماده‌باش کامل باشند و تمهیدات لازم را در این خصوص اتخاذ کنند.

ساعت 11:15

مرتضی مرادی‌پور ؛معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر گفت : ساعت ۰۳:۵۱ بامداد روز جاری چهارشنبه ۱۳ مهر ماه، زمین لرزه‌ای ۵.۴ ریشتری با مرکزیت بخش دیزج دیز، شهرستان‌ خوی رخ داد. این زمین لرزه در محدوده استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و شهرستان‌های خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند و شبستر رخ داده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی این زمین لرزه حدود ۲۵ مورد پس لرزه نیز داشته است.

وی با بیان اینکه پس از وقوع زمین لرزه برخی منازل خالی از سکنه تخریب شدند گفت: پس از وقوع این زمین لرزه شاهد قطعی برق، نشت گاز و آب بودیم که اقداماتی برای پاسخگویی به حادثه انجام شد و ارتباط ویدیو کنفرانسی با استان آذربایجان غربی برقرار کردیم. وضعیت قرمز به خوی و سلماس اعلام شد و برای برپایی اردوگاهی با ٥٠ دستگاه چادر در شهر دیزج آمادگی ایجاد شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۱۲ تیم عملیاتی شامل ۶۸ نفر در مناطق متاثر از زمین لرزه در آماده باش هستند گفت: ارزیابی میدانی از ٥٣ شهر و روستا در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است. همچین با توجه به ارزیابی مناطق متاثر در استان آذربایجان شرقی این محدوده بدون صدمات جانی و خسارات مالی بوده است.

ساعت 11:45

مهدی ولیپور رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر هم درخصوص آخرین وضعیت زلزله خوی اظهار کرد: بر اساس گزارش‌هایی که همکاران ما و تیم‌های امدادی داشتند زمین لرزه موجب ترک خوردگی حدود ۲۰۰ منزل شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد:‌ تعدادی از هموطنان نیز در پی وقوع این زمین لرزه و هنگام خروج از منازل دچار مصدومیت‌هایی شدند که همکاران اورژانس و عوامل امدادی ما این موارد را پوشش دادند. همچنین ۱۲ تیم جمعیت هلال احمر در منطقه مستقر است.

ولیپور با بیان اینکه اماکن عمومی برای اسکان اضطراری افرادی که نیاز به حضور خارج از منازل دارند آماده شده است، گفت: امکانات ما در منطقه است و در اماکن عمومی روستاها آمادگی لازم برقرار شده است. چادرهایی هم مستقر خواهند شد تا اگر نیاز باشد از آن‌ها استفاده کنیم.

ساعت 13:30

استاندار آذربایجان غربی گفت: زمین لرزه خوی موجب خسارت به ۵۰۰ واحد مسکونی شد.محمدصادق معتمدیان ۱۳ مهرماه در حاشیه دیدار با مصدومین در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت مناطق زلزله زده خوی افزود: پس از وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری ساعت ۳:۵۱ امروز در خوی، بلافاصله ستاد بحران شهرستان شروع به کار کرد و در اثر این زمین لرزه و پس لرزه های متعدد ۱۲ روستا درگیر شدند که ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت دیده و ۵۰ واحد تخریب کامل شدند.

وی با بیان اینکه در اثر زمین لرزه خسارات به زیرساخت‌های برق، آب و گاز وارد شده بود، گفت: خوشبختانه درحال حاضر مشکلی نداریم و قطعی آب، برق و گاز در منطقه زلزله زده نداریم.

معتمدیان بااشاره به آخرین آمار مصدومین زمین لرزه نیز افزود: ۵۲۸ مصدوم به مراکز درمانی مراجهه داشتند که ۱۳۵ نفر بستری و مابقی سرپایی مداوا شدند، همچنین ۴ نفر جراحی شدند که حال عمومی آنها خوب است.

استاندار اظهار کرد: همه واحدهای امدادی و خدمات رسان پای کار هستند و اکیپ‌ها در حال ارزیابی خسارات هستند.

ساعت 13:45

محمد حسن نامی،رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مصدومیت ۵۸۰ نفر در پی وقوع زمین لرزه 5.4 ریشتری در محدوده خوی خبر داد.

او ادامه داد: ۱۳۵ نفر از مصدومان بستری و ۵ نفر جراحی شدند که وضعیت آن‌ها رو به بهبود گزارش شده است.

نامی با بیان اینکه سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره دچار خسارت شدند، گفت: ۱۲ روستا نیز آسیب دیده و ۵۰ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شدند. همچنین بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ترک خوردگی داشتند.

وی گفت: در حال حاضر وضعیت آب و برق و گاز نیز پایدار شده است.

اعلام وضعیت قرمز در ۳ شهرستان زلزله‌زده آذربایجان غربی

شهرام میرزایی،سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی نیز از اعلام وضعیت قرمز در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره خبر داد.

او گفت: در پی این حادثه تاکنون ۳۱ تیم عملیاتی و امدادی هلال‌احمر شامل ۹۳ نفر امدادگر و نجاتگر از سه شهرستان سلماس، خوی و چایپاره برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به محل اعزام شده‌اند.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی با بیان اینکه سه سطح رنگ بندی در شهرستان‌های متاثر از زلزله اعلام شده است، گفت: براساس میزان خسارت و اثرگذاری زلزله در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره وضعیت قرمز، در شهرستان‌های پلدشت، شوط و چالدران وضعیت نارنجی و در شهرستان‌های ارومیه و ماکو هم وضعیت زرد اعلام کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه محل حادثه و مناطق تحت تاثیر روی نقشه توسط کارشناسان مشخص شده‌، افزود: براین اساس همه پایگاه‌های امدادی شعب شمال استان، تیم‌های واکنش سریع و آنست به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

میرزایی با تفکیک خانوارهای مورد ارزیابی در زلزله امروز گفت: در خوی ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار شامل ۳۴ هزار و ۲۳۹ نفر، در چایپاره دو هزار و ۱۵۰ خانوار شامل هفت هزار و ۷۸۱ نفر و در سلماس سه هزار و ۹۲۱ خانوار شامل ۱۴ هزار و ۸۷۷ نفر توسط تیم های امدادی و عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین از ارسال ۲۰۰ دستگاه چادر مسافرتی به شهرستان خوی خبر داد و گفت: علاوه بر شارژ انبارهای امدادی در مناطق زلزله‌زده، یک مجموعه ورزشی با تجهیز شدن اقلام زیستی در شهر دیزج دیز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است.

سرپرست هلال‌احمر آذربایجان غربی با اشاره به ارزیابی روستای متاثر از زلزله در سه شهرستان خوی، چایپاره و سلماس بیان کرد: در پی وقوع زلزله امروز، تیم‌های ارزیاب پیشرو، اعضای خانه‌های هلال و دهیاران و شوراهای مربوطه فراخوان شده و تاکنون ۵۳ روستا را مورد ارزیابی قرار داده اند.

میرزایی با اشاره به آمار مصدومین نیز اعلام کرد: ۳۱۱ نفر تاکنون مصدوم شده که ۲۷۶ نفر در شهرستان خوی و ۳۵ نفر در شهرستان سلماس بوده‌اند، همچنین از این تعداد ۶۸ نفر در خوی و ۶ نفر هم در سلماس بستری شده‌اند.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعلام آماده باش به استان‌های معین محدوده وقوع زمین لرزه در خوی خبر داد.

ساعت 16:000

مهدی ولیپور ؛رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات در محدوده وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری خوی اظهار کرد:‌ ساعت ۰۳:۵۱ بامداد روز جاری زمین لرزه ای با قدرت ۵.۴ ریشتر، در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در محدوده خوی رخ داد.

وی ادامه داد:‌ تا ساعت ۱۴:۳۰ روز جاری این زمین لرزه حدود ٣٠ مورد پس لرزه بیش از ۲.۵ ریشتر داشته است. دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و هشت شهرستان خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند، شبستر و جلفا در معرض این زمین لرزه و پس لرزه‌ ها بودند که البته مرکز زمین لرزه بخش دیزج دیز شهرستان خوی بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد:‌ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین خسارت به به روستای موسی قلی کندی در شهرستان خوی وارد شده است و آسیب های جزیی تا تخریب کلی در ٥٣ روستا شهرستان خوی، سلماس و چایپاره مشاهده می‌شود.

وی گفت: در روستای موسی قلی کندی قطعی برق اتفاق افتاد که البته در حال حاضر کنترل شده است. همچنین نشت گاز و آب نیز در برخی از روستاها رخ داد.

ولیپور در خصوص اقداماتی که جمعیت هلال احمر تا ساعت ۱۴:۳۰ روز جاری انجام شده است، اظهار کرد: ارتباط ویدیو کنفرانسی با آذربایجان غربی برقرار و مرکز کنترل و هماهنگی عملیات آذربایجان غربی و سازمان امداد و نجات فعال شد. به استان های معین یعنی آذربایجان شرقی و زنجان نیز اعلام آماده باش شده است.

به گفته وی با برپایی ٩٠ باب چادر یک اردوگاه اسکان اضطراری نیز ایجاد و این اردوگاه به ٣٣٠ تخته پتو، ١٢٥ تخته موکت و ١٤٠ بسته غذایی مجهز شده است.

وی در پایان اظهارکرد:‌ ٢٣ تیم عملیاتی متشکل از ١٠٨ نفر در مناطق متاثر از زمین لرزه مستقر هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار