وزیر آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی:

۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس دولتی هستند

تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش در یک برنامه تلویزیونی به بیان نکاتی درباره رتبه‌بندی معلمان، آمار قبولی دانش‌آموزان مدارس دولتی در کنکور، شهریه مدارس غیردولتی و روند جدید ثبت‌نام دهک‌های پایین در مدارس سمپاد پرداخت.

کد مطلب: ۱۳۰۱۲۵۲
لینک کوتاه کپی شد
۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس دولتی هستند

یوسف نوری شب گذشته در برنامه جهان آرا شبکه افق گفت: در آستانه هفته دولت هستیم؛ شهیدان رجایی و باهنر بیشتر عمرشان را معلم بودند و امروز باید یاد و خاطره همه معلمان شهید را گرامی بداریم. تقریبا یکسال از آغاز فعالیت دولت انقلابی می‌گذرد. کارهای بسیار خوبی در این دولت انجام شده است از جمله اینکه دور اول سفرهای استانی و دیدار چهره به چهره با مردم به سرانجام رسید و این افتخاری برای دولت است.

وی در پاسخ به این سوال که «در چندماه اخیر که شما وزیر آموزش و پرورش بودید چه اقدام تحولی ویژه‌ای شکل گرفته است؟» اظهار داشت: مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) بیست و یکم اردیبهشت‌ماه امسال در دیدار با معلمان از روند اجرای سند تحول بنیادین ابراز ناخرسندی داشتند. لذا در این مدت، فرمایشات حضرت آقا پایه و اساس کار ما بوده و اولین اقدام تحولی خود را تحول در مرکز ثقل آموزش و پرورش قرار دادیم و این مرکز ثقل، تربیت معلم است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: دانشگاه فرهنگیان با قدمت بیش از صدسال در دهه‌های گذشته متاسفانه دستخوش حوادثی شد و ما درصدد ترمیم آسیب‌های ناشی از آن هستیم. به طوری که نسبت استاد به دانشجو، یک به 110 بود؛ یعنی به ازای هر 110 دانشجو یک عضو هیات علمی داشتیم در صورتی که در برنامه ششم تعیین شده است که این نسبت باید یک به 20 باشد.

نوری ادامه داد: اولین اقدام ما این بود که چنین نسبت ناهمگونی را ترمیم کنیم. بنابراین با همکاری وزارت علوم و مساعدت رییس جمهور، هزار دکترمعلم و 300 نفر از نخبگان را جذب آموزش و پرورش می‌کنیم.

ضرورت دریافت گواهینامه صلاحیت معلمی

وزیر آموزش و پرورش گفت: دیگر اقدامات ما در زمینه تربیت معلم است. تدارک دیده‌ایم که دانشجویان ما مهارت کار با نرم‌افزارهای ضروری را داشته باشند. هر دانشجومعلم پس از فارغ‌التحصیلی برای داشتن مجوز صلاحیت مربیگری باید در آزمون جامع استاندارد شرکت کند تا گواهینامه صلاحیت معلمی را دریافت کند و 6 مهارت را هم با تایید کانون‌های ارزیابی کسب کرده باشد. اگر معلمی آزمون جامع را با موفقیت پشت سر نگذارد از مزایای قانون رتبه‌بندی بی‌بهره خواهد بود.

وی تاکید کرد: دانشگاه‌های ما امروز ماموریت‌گرا شده‌اند و ماموریت آنها تلاش و فعالیت در مسیر تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است.

معلم محور تحول است

نوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه معلم محور تحول است و ما باید معلم را در موقعیتی قرار دهیم که تعلیم و تربیت را ارتقا بخشد، افزود: رتبه‌بندی باید حدود یک دهه قبل اجرا می‌شد اما با موانعی مواجه شد و لایحه‌ای خام به مجلس رفت که تامین مالی هم نشده بود. قانونی که امروز شاهد هستیم، قبلا اینگونه نبود. بنابراین رئیس جمهور محترم (آیت الله رئیسی) تاکید بر تقویت، رفع اشکالات و تصویب آن داشتند. رتبه‌بندی در همین دولت وارد مرحله عملیات و اجرا شد و تا پیش از این هرچه گفته می‌شد، در حد حرف و شعار بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: آئین‌نامه اجرایی رتبه‌بندی، پانزدهم تیرماه امسال نهایی شد و بیست و ششم همین ماه سامانه برای بارگذاری مدارک معلمان فعال می‌شود.

وی اظهار داشت: با سازمان برنامه و بودجه صحبت شده است که بخشی از مطالبات همکاران ما به مرور و به صورت علی‌الحساب پرداخت شود؛ چون وعده داده بودیم که اجرای رتبه‌بندی از 31 شهریورماه 1400 ملاک عمل خواهد بود. بنابراین روند پرداخت‌های علی‌الحساب تا زمانی که رتبه معلمان مشخص شود، ادامه خواهد داشت.

رتبه‌بندی زمان‌بر است

نوری در پاسخ به این سوال که تعیین رتبه معلمان چه قدر زمان لازم دارد، گفت: رتبه‌بندی امری زمان‌بر است؛ من از اینکه رتبه‌بندی معلمان با تأخیر مراحل اجرای خود را سپری می‌کند عذرخواهی می‌کنم. بیش از ۸۰۰ هزار نفر مشمول رتبه‌بندی هستند و ما تلاش می‌کنیم مراحل اجرایی را به سرعت انجام دهیم؛ با این حال بخشی از اقدامات در خصوص رتبه‌بندی امری زمان‌بر است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: ارزیابی هر یک از معلمان تقریبا یک ماه است و نباید بیشتر از یک ماه و نیم از زمان ورود فرد به این فرآیند، به طول بیانجامد؛ به همه استان‌ها ابلاغ شده است که حداقل یک ماه و حداکثر یک ماه و نیم زمان مجاز برای ارزیابی هر یک از فرهنگیان است.

وی در ادامه به مسابقات فرهنگی و ورزشی معلمان اشاره و اظهار کرد: این مسابقات به مدت 14 سال تعطیل بود که اکنون در این دولت احیا شده است. این رویداد بسیار مهم و بزرگ است و 3000 نفر اکنون به مرحله کشوری این مسابقات رسیده‌اند.

آموزش و پرورش باید دغدغه ملی شود

نوری با اشاره به ضرورت مشارکت همه نهادها و ارگان‌ها در پیگیری موضوعات و مشکلات مرتبط با نظام تعلیم و تربیت، گفت: آموزش و پرورش باید به دغدغه ملی تبدیل شود تا شاهد رفع کامل مشکلات و تحقق همه خواسته‌ها و مطالبات باشیم. اما موضوع این است که آموزش و پرورش به دلیل دیر بازده بودن، با توجه خوبی مواجه نمی‌شود. متاسفانه فرهنگ جامعه به سمتی کشانده شده است که بیشتر به نمادهای ساخت و ساز توجه داشته باشد و نمادهای فرهنگی دیده نشود. با این حال، امروز عزم مناسبی در دولت مردمی برای دیده شدن آموزش و پرورش وجود دارد. به طوری که بیش از 29 هزار میلیارد تومان اعتبار در سفرهای استانی برای آماده شدن زیرساخت‌های آموزش و پرورش اختصاص یافت.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: از طرف دیگر، خیرین بسیاری پای کار آمده‌اند که سال قبل 3 هزار و 400 میلیارد تومان متعهد شدند اما امسال 8 هزار میلیارد تومان تعهد را پذیرفته‌اند. همچنین 900 گروه به شمار گروه‌های جهادی ما افزوده شدند و تعداد آنها چندین برابر شده است؛ یا اینکه حدود ۲۱۰۰ سالن ورزشی و زمین چمن مدرسه‌ای در سراسر کشور در حال ساخت داریم و بیش از هزار فضای ورزشی از این تعداد ساخته شده است.

اکثر 13.5 میلیون دانش‌آموز، هیچ شهریه‌ای پرداخت نمی‌کنند

وی در واکنش به مباحثی درباره شهریه مدارس غیردولتی گفت: ما سه دسته مدارس داریم؛ یعنی دولتی عادی، دولتی خاص و مدارس غیردولتی؛ مدارس غیردولتی از سه میلیون تا ۳۰ میلیون تومان (بسته به استان، شهر، مدرسه) شهریه مصوب دارند. امسال براساس موفقیت‌ها، امکانات و دیگر موارد برای این مدارس شهریه مشخصی مصوب شده است و اگر هم‌وطنان موردی خلاف شهریه مصوب مشاهده کردند، حتما گزارش کنند تا توسط همکاران ما پیگیری شود. چراکه در مدت اخیر، روند ثبت نام در حدود 40 مدرسه غیردولتی را متوقف کردیم تا به شکایات مردم از آنها رسیدگی شود.

نوری تاکید کرد: هم‌وطنان می‌توانند از طریق سامانه معاونت مشارکت‌های مردمی وزارت آموزش پرورش گزارشات خود را ثبت کنند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه «13 میلیون و 500 هزار دانش‌آموز داریم که بیشترشان اصلا شهریه پرداخت نمی‌کنند» اظهار داشت: در مدارس دولتی نیز نباید هزینه‌ای به اجبار از مردم دریافت شود اما والدین می‌توانند به تشخیص خود و بنا به اختیار، برای کمک به مدرسه مشارکت داشته باشند. بنابراین به همکارانم در مدارس توصیه می‎‌‌کنم به هیچ وجه برای پرداخت هزینه به خانواده‌ها فشار نیاورند تا زندگی آنها مختل نشود.

دهک‌های پایین از پرداخت شهریه در مدارس سمپاد معاف می‌شوند

وی همچنین درباره مدارس سمپاد اظهار داشت: مدارس دولتی خاص مثل مدارس سمپاد مبلغی را به عنوان حق‌الثبت دریافت می‌کنند که میانگین کشوری این حق‌الثبت ۳ میلیون تومان بوده است و البته 40 درصد افراد دارای تخفیف کامل یا جزئی بوده‌اند. به گونه‌ای که اگر دانش‌آموزی در مدارس سمپاد پذیرفته شود، از فرصت تحصیل در این مدارس باز نماند. همچنین ما به گونه‌ای برنامه‌ریزی کردیم که دهک های پایین کمترین هزینه ها را در این مدارس متحمل شوند.

نوری افزود: بخش اعظم قبولی‌های کنکور و رتبه‌های برتر و جهانی، حاصل فعالیت مدارس استعدادهای درخشان است. من اکنون برای نخستین بار در این برنامه عنوان می‌کنم که سعی داریم دهک‌های پایین را از پرداخت شهریه در مدارس سمپاد معاف کنیم.

برخی مدارس غیردولتی همه سود خود را در مناطق محروم هزینه می‌کنند

وزیر آموزش و پرورش درباره فعالیت مدارس غیردولتی گفت: بررسی ها نشان می‌دهند، مدارس غیردولتی از نظر کمّی، باری از دوش دولت برمی‌دارند چون تعدادی از دانش‌آموزان در این مدارس مشغول به تحصیل می‌شوند.

وی افزود: اولین قانون مرتبط با مدارس غیردولتی در سال 1368 تصویب شد و قرار بود غیرانتفاعی باشند به این معنا که سودی نبرند. اکنون نیز مدارس غیردولتی داریم که اصلا سودی ندارند، تعدادی از آنها وابسطه به برخی نهادها هستند و تعدادی نیز توسط خیرین اداره می‌شوند. البته در این میان برخی نیز سودجو هستند. با این همه، باید مدنظر داشته باشیم برخی از مدارس غیر دولتی ما همه سود خود را در مناطق محروم هزینه می‌کنند.

75 درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس دولتی هستند

نوری در ادامه در پاسخ به سوالی درباره میزان قبولی دانش‌آموزان مدارس غیردولتی در کنکور، اظهار داشت: خبری که درباره آمار و درصدهای قبولی کنکور در جامعه پخش شد، به گونه‌ای هدفمند آماده شده بود و این تصور اشتباه را ایجاد کرد که مدارس غیردولتی بالاترین درصد قبولی را داشته‌اند. این درحالی است که هنوز آمار کلی درباره کنکور امسال منتشر نشده اما مطابق آمار سال گذشته، درصد قبولی مدارس نمونه دولتی که 50 درصدشان دانش‌آموزان روستایی شبانه‌روزی هستند، بیشتر از مدارس غیردولتی بود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: امسال نیز حدود ۷۵ درصد رتبه‌های برتر کنکور از مدارس دولتی بودند اما در سطح جامعه به گونه‌ای مطرح شد که گویا مدارس سمپاد، غیردولتی هستند. چراکه برخی در جامعه با سوگیری سعی دارند ذهنیت منفی ایجاد کنند تا این تصور اشتباه ایجاد شود که مدارس نمونه دولتی و سمپاد که بیشترین میزان قبولی و رتبه‌های برتر کنکور را داشتند، غیردولتی‌ هستند!

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار