وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

۳ اقدام وزارت راه ‌برای ساماندهی بازار اجاره‌بها و کمک به مستاجران

تهران (پانا) - وزیر راه و شهرسازی درباره ورود دولت به قراردادهای موجران و مستاجران توضیح داد شرایط اقتصادی کشور و وجود تورم و گرانی دولت را وادار به انجام چنین تصمیمی کرد و در بسیاری از کشورهای دنیا در چنین شرایط اقتصادی خاصی دولت در قیمت‌گذاری‌ها دخالت می‌کند.

کد مطلب: ۱۲۹۱۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
۳ اقدام وزارت راه ‌برای ساماندهی بازار اجاره‌بها و کمک به مستاجران

یه گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی، وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه صف اول شبکه خبر درباره تامین زمین در طرح نهضت ملی مسکن گفت: کارهای زیر بنایی مانند تامین تسهیلات و تامین زمین در حال انجام است و تا کنون ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در این طرح ثبت نام کرده‌اند.

وی افزود: برای ۳ میلیون واحد تامین زمین صورت گرفته و تامین اراضی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد باقی مانده که تمامی اراضی تعیین تکلیف شده اند.

قاسمی خاطر نشان کرد: برای تامین اراضی نهضت ملی مسکن ظرف مدت ۱۰ ماه، بانک زمین تشکیل شده وطبق قانون جهش تولید مسکن اعلام شده که اراضی سایر دستگاه‌ها در اختیار وزارت راه وشهرسازی برای نهضت ملی مسکن قرار گیرد.

وی درباره ساخت واحدهای طرح نهضت ملی مسکن در زمین‌های الحاقی و خارج از کلانشهرها گفت: به دلایلی مثل ترافیک و آلودگی هوا سیاست طرح نهضت ملی مسکن توسعه کلانشهرها نیست به‌همین منظور واحدهای مسکونی در زمین‌های الحاق شده از شهرهای دیگر و از منابع ملی که کاربری کشاورزی ندارند، احداث شده‌است.

این عضو کابینه سیزدهم افزود: در شهرهایی که به دلیل شرایط جغرافیایی، زمین کافی در شهر وجود ندارد و یا امکان الحاق هم نیست، به سراغ ایجاد شهرها و شهرک‌های جدید رفتیم.

قاسمی از شناسایی ۴۰ شهر و شهرک جدید در سراسر کشور خبر داد و گفت: برخی از آنها در مرحله طراحی بوده و عملیات اجرایی برخی از آنها نیز آغاز شده است.

وی به ظرفیت بالای شهر جدید ایوان کی در استان سمنان اشاره کرد و گفت: بسیاری از ساکنان این شهر جدید را صنعتگران جنوب تهران و ورامین تشکیل می‌دهند و در این شهر خانه‌های ویلایی به مردم تحویل داده می‌شود.

قاسمی درباره تقاضا محور بودن طرح نهضت ملی مسکن گفت: تعداد متقاضی‌های مسکن به تفکیک استان‌ها مشخص شده و پالایش‌ها نیز انجام گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی درباره روش‌های ساخت در طرح نهضت ملی مسکن توضیح داد: در برخی شهرها مثل شهر طبس، زمین به میزان کافی وجود دارد به همین دلیل واحدها به شکل یک طبقه ساخته خواهد شد.

وی با اشاره به روش خودمالکی در طرح نهضت ملی مسکن، ادامه داد: برای مثال در شهری مثل طبس که زمین کافی موجود است، ۲۰۰ متر زمین در اختیار هر متقاضی قرار می‌گیرد و خود مردم به ساخت و ساز اقدام می‌کنند، در این روش ساخت از مردم تعهد می‌گیریم که ظرف یک سال و نیم واحدها را بسازند.

قاسمی ادامه داد: البته در این روش وام بانکی و سایر خدمات شهری از سوی دولت ارائه خواهد شد و نظارت بر ساخت و ساز نیز توسط سازمان نطام مهندسی انجام می‌گیرد.

این مقام مسئول، روش دیگر را انعقاد قرارداد ساخت با تعاونی‌های امین اعلام کرد و گفت: روش دیگر نیز انعقاد قرارداد سه جانبه بین بانک، سازنده و متقاضی است.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: پس از انجام اموری مثل طراحی زمین و مطالعه توسط متخصصان و مشاوران، با توجه به ظرفیت بارگذاری زمین، تعداد مشخصی متقاضی را برای ساخت و ساز در پروژه مد نظر معرفی می‌کنیم. در این روش سازنده و بانک مشخص است و وزارت راه و شهرسازی رگولاتوری و نظام مهندسی نیز کنترل‌های لازم بر ساخت و ساز را انجام می‌دهد.

قاسمی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود به تجربه مسکن مهر اشاره کرد و افزود: با کاهش چسبندگی واحدهای مسکونی در طرح نهضت ملی مسکن، در هر هکتار زیر ۵۰ خانوار زندگی خواهند کرد و این طرح هم از لحاظ شهرسازی و هم کیفیت خانه‌ها با مسکن مهر متفاوت است.

قاسمی از بارگذاری یک میلیون و ۳۵۸ هزار واحد خبر داد و گفت: برخی از مجتمع‌ها در حال طراحی، برخی در حال آماده سازی زمین، برخی در مرحله فونداسیون و برخی نیز در مرحله نازک کاری قرار دارند.

تعیین تیم ویژه برای تکمیل واحدهای باقیمانده از مسکن مهر

وزیر راه وشهرسازی با بیان اینکه حدود ۱۹۵ هزار واحد از مسکن مهر نیمه کاره باقی مانده است، گفت: تا کنون ۴۰ هزار واحد از این مقدار را در این مدت تکمیل کرده و تحویل خانوارها داده‌ایم.

وی خاطر نشان کرد: واحدهای باقیمانده نیز دلایل متفاوتی دارد، مثلا تعاونی مشارکت کننده زندانی یا فراری است و یا مواردی هم هست که مردم اقساط خود را واریز کردند اما واحد آن‌ها ساخته نشده است.

تعیین تکلیف واحدهای باقیمانده از مسکن مهر تا پایان سال

قاسمی افزود: تعدادی هم جوان ازدواج نکرده داریم که یکی از دلایل عدم ازدواج آن‌ها نداشتن مسکن است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به وجود حدود ۸ میلیون نفر مستاجر در سراسر کشور اظهار کرد: این رقم بالای مستاجران نشان دهنده فاصله بسیار زیاد عرضه و تقاضا و عقب ماندگی جدی در حوزه مسکن است.

وی افزود: از آنجا که قیمت‌ها هم تابعی از عرضه و تقاضا است، در فصل نقل و انتقالات مستاجران همواره شاهد مشکلاتی در بازار اجاره هستیم.

قاسمی با اشاره مصوبه سران سه قوه مبنی بر تعیین سقف ۲۵ درصدی برای افزایش اجاره بها خاطر نشان کرد: آمارهایی که بر اساس کدهای رهگیری ثبت‌شده و سایر گزارش‌ها بدست ما رسیده حاکی از آن است که مصوبه تعیین سقف افزایش اجاره بها تاثیر بسیار زیادی در کاهش جابجایی‌ها داشته است.

وزیر راه وشهرسازی درباره ورود دولت به قراردادهای موجران و مستاجران توضیح داد: شرایط اقتصادی کشور و وجود تورم و گرانی دولت را وادار به انجام چنین تصمیمی کرد و در بسیاری از کشورهای دنیا در چنین شرایط اقتصادی خاصی دولت در قیمت‌گذاری ‌ها دخالت می‌کند.

وی افزود: با رعایت این مصوبه توسط موجران و مستاجران، دیگر نیاز به تمدید قرارداد و مراجعه به بنگاه نیست و خود به خود قرارداد آن‌ها تمدید می‌شود.

قاسمی با اشاره به اهمیت همکاری موجرین خاطر نشان کرد: در این مصوبه شرایطی نیز در نظر گرفته شده که موجر می‌تواند قرارداد خود را با مستاجر تمدید نکرده و با حکم شورای حل اختلاف به تخلیه اقدام کند، مثلا شرایطی که موجر فرزند در شرف ازدواج دارد و یا مستاجر بدهی‌ها و اجاره های گذشته خود را پرداخت نکرده است.

وی افزود: مصوبه سران سه قوه به سراسر کشور ابلاغ شده و با توجه به مجوز های شرعی دریافت شده همه ملزم به رعایت آن هستند.

این عضو هیات دولت گفت: بیش از ۷ میلیون جمعیتی که در حال حاضر مستاجر هستند با این مصوبه تعیین تکلیف شده‌اند و این مصوبه نتایج مثبتی داشته است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین از مصوبه ۴۰ هزار میلیارد تومان کمک ودیعه مسکن خبر داد که به بانک‌ها ابلاغ شده و می‌تواند نیاز حدود ۸۰۰ هزار خانواده کم برخوردار را تامین کند.

وی این تسهیلات را دومین اقدام وزارت راه و شهرسازی برای کمک به مستاجران دانست و افزود: سقف تسهیلات کمک ودیعه مسکن در تهران ۱۰۰ میلیون تومان، مراکز استان‌ها ۷۰ میلیون تومان و سایر نقاط شهری ۴۰ میلیون تومان تعیین شده و تا کنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای دریافت این کمک ودیعه به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

قاسمی درباره سومین اقدام گفت: برای ساماندهی صنف املاک نیز سامانه‌ای طراحی شده بود که زیر نظر وزارت صمت بود که در حال انتقال به وزارت راه و شهرسازی است و اطلاعات واحدها در آن وجود دارد.

وی با اشاره به اهمیت اطلاعات این سامانه گفت: در این سامانه همه چیز مشخص است و درصورت تخلف از قانون با متخلفان برخورد می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی درباره قراردادهای زیرزمینی نیز خاطر نشان کرد: آن واحد مسکونی که قرارداد زیرزمینی منعقد کرده با توجه به ثبت نشدن اطلاعات‌ آن در سامانه املاک، به عنوان خانه خالی تلقی شده و مالیات برای آن در نظر گرفته می‌شود.

وی افزود: سامانه کد رهگیری مبنایی است که اگر امروز هم کنترل‌ها را به صد در صد نرساند با تکمیل این سامانه بسیاری از برنامه‌های آینده را می‌توانیم بر اساس این اطلاعات در نظر بگیریم.

قاسمی همچنین از بنگاه‌های معاملاتی درخواست کرد با رعایت این قوانین و ثبت اطلاعات خود در سامانه مانع اقداماتی نظیر تعطیلی بنگاه خود شوند.

وی خاطر نشان کرد: سامانه املاک و اسکان در دولت یازدهم توسط مجلس ابلاغ می‌شود و دو ماه فرصت برای خود اظهاری به مردم اعلام می‌شود که حدود ۲ میلیون نفر به صورت خود اظهاری اطلاعات خود را ثبت کردند؛ از سوی دیگر هک شدن سامانه وزارت راه و شهرسازی مشکلاتی را پدید آورد.

قاسمی ادامه داد: بر اساس این قانون هر واحدی که اطلاعات آن در سامانه ثبت نشده باشد، به عنوان واحد خالی در نظر گرفته خواهد شد اما این اتفاق با توجه‌ به‌ رقم بسیار پایین خوداظهاری امکان پذیر نبود.

وی همچنین از ایجاد شرایطی برای الزام مردم به ثبت اطلاعات در سامانه یاد کرد و افزود: اگر در سامانه ثبت نام نکنند، در دریافت خدمات بانکی، قبض برق و آب و حتی ثبت نام فرزندان خود در مدارس با مشکل مواجه می‌شوند.

وی درباره بخشنامه معاون اول مبنی بر اینکه همه خدمات از جمله افتتاح حساب‌ بانکی، صدور دسته چک، تعویض گواهینامه و گذرنامه منوط به دریافت کد یکتای ثبت اطلاعات در سامانه املاک و اسکان است، اظهار کرد: سامانه املاک و اسکان یک ساختار زیربنایی برای اطلاعات کشور خواهد بود و در برنامه ریزی کشور برای حوزه‌های مختلف به ویژه مسکن یک بانک اطلاعاتی جامع و کامل است تا جایی که دیگر نیازی به صرف هزینه‌ از بودجه کشور برای انجام سرشماری آمار و نفوس مسکن نخواهد بود.

وی افزود: امروز اطلاعات ۶۲ میلیون نفر در این سامانه ثبت شده و جزو جامع‌ترین سامانه‌های کشور است و پیامکی برای بیشتر این افراد ارسال شده که در صورت وجود مشکل یا مغایرتی در اطلاعات آن‌ها، نسبت به اصلاح آن در سامانه اقدام کنند.

قاسمی با بیان اینکه به دلیل عدم تجمیع سامانه املاک آمار خانه‌های خالی متفاوت است، افزود: حدود ۱.۵ تا ۲ میلیون خانه پیش‌بینی می‌شود که تا کنون ۶۰۰ هزار واحد خانه خالی شناسایی و به سازمان مالیاتی معرفی کرده‌ایم که برای آن‌ها نیز قبض مالیات صادر شده و تنها ۶۰ هزار نفر در سامانه در این خصوص ثبت شکایت کرده‌اند.

وی افزود: بسیاری از دستگاه‌های مختلف و سایر بانک‌های اطلاعاتی نیز باید کمک کنند و از همه مردم خواهش می‌کنم اطلاعات خود را در این سامانه ثبت کنند تا در هزینه‌های چندین میلیاردی برای سرشماری آمار نفوس و مسکن صرفه‌جویی شود.

توجه به معماری ایرانی_اسلامی در نهضت ملی مسکن

وی با اشاره به اهمیت رعایت معماری ایرانی_ اسلامی در طرح نهضت ملی مسکن گفت: در بسیاری از مواقع تنها مسکن سازی شده و شهرسازی نکرده‌اند،بنابراین در نهضت ملی مسکن به دنبال شهرسازی رفتیم و حتی تیم‌های معماری و شهرسازی در حوزه‌ها فعال بوده‌اند، مصمم هستیم تا معماری ایرانی-اسلامی را در تولید مسکن اجرا کنیم.

قاسمی گفت: تیم معینی برای اتمام واحدهای باقیمانده مسکن مهر تشکیل شده و با اختیاری که در قانون بودجه به وزارت راه وشهرسازی داده شده، با صرف منابع مالی، بخش قابل توجهی از این واحدها که مسائل حقوقی ندارد تا پایان سال تعیین تکلیف شده و یا به اتمام می‌رسند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از مردم مستاجرند، گفت: راهکار اصلی کاهش قیمت مسکن در سبد خانوار و کاهش اجاره بها این است که فاصله عرضه و تقاضا در حوزه مسکن را کاهش دهیم.

وی با اشاره به عقب ماندگی جدی در حوزه عرضه مسکن طی سال‌های گذشته افزود: با توجه به آمار ازدواج‌ها طی یک سال، حداقل به سالی ۷۰۰ هزار واحد مسکونی بدون توجه به عقب ماندگی‌های قبلی نیاز داریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار