شیرین‌شدن دهان نشان‌دهنده کدام بیماری است؟

تهران (پانا) - زمانی که بدون آنکه خوراکی شیرینی خورده باشید دهانتان احساس شیرینی کند، نشان‌دهنده یک نوع بیماری جدید و خاص در بدن شماست که باید با بررسی علائم خود آن را جدی بگیرید.

کد مطلب: ۱۲۸۸۵۷۵
لینک کوتاه کپی شد
شیرین‌شدن دهان نشان‌دهنده کدام بیماری است؟

به گزارش نمناک، شیرینی یکی از پنج طعم اصلی است که توسط حس چشایی زبان تشخیص داده می شود و سایر طعم ها عبارتند از ترشی، شوری، تلخی و طعمی متعادل به نام اومامی و به طور معمول فقط بعد از خوردن چیزی که حاوی قند است طعم شیرینی را خواهیم چشید اما، برخی از بیماری ها می توانند باعث شوند فرد طعم شیرینی را در دهان خود حس کند، حتی اگر چیزی شیرین نخورده باشد.

شیرین شدن دهان چیست؟

شیرین شدن دهان به جز زمان هایی که شما در حال مصرف غذاهای حاوی قند و یا شیرین کننده های مصنوعی هستید، قطعا ناشی از یک وضعیت پزشکی است. این شرایط ممکن است جدی بوده و یا به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشد.

چرا آب طعم شیرینی دارد؟

اکثر مردم هنگام نوشیدن آب متوجه طعم شیرین غیرمنتظره ای می شوند، چند دلیل خاص برای آن وجود دارد که عبارتند از: آنچه در دهان می گذرد بر طعم تأثیر می گذارد پس ممکن است احساس طعم شیرین در دهان به دلیل بهداشت دهان باشد. بهداشت خوب دهان همیشه خالص ترین طعم را فراهم می کند.

احساس طعم شیرین در دهان پس از نوشیدن آب ممکن است به دلیل خشکی دهان باشد. مثلا گاهی اوقات ممکن است فردی که در نیمه‌های شب از خواب بیدار می شود و برای رفع خشکی دهان خود یک جرعه آب می نوشد، متوجه طعم شیرین‌تر آب شود، زیرا ترشحات خشک‌کننده ماهیت اسیدی داشته و اگر با نوشیدن آب این ترشحات را متعادل کنید، حس شیرینی در دهان افزایش می یابد.

طعم شیرین آب ممکن است ربطی به شما نداشته باشد و به خود آب مربوط باشد، به خصوص اگر در مناطق روستایی زندگی می کنید. آب چاه طعم شیرین تری دارد و این معمولاً به سطوح بالاتر کلسیم و آهن مربوط می شود. آهن بیش از حد در آب مطمئناً می تواند منجر به طعم فلزی شود.

عامل دیگر می تواند چیزهایی باشد که آب هنگام عبور از لوله های مختلف برای رسیدن به لیوان می گیرد. به طور کلی، اجازه دادن به آب برای چند لحظه قبل از جمع‌آوری آن در لیوان، مواد جمع‌آوری شده را از طریق لوله‌ها تخلیه می‌کند و آب طعم طبیعی‌تری برای شما به ارمغان می‌آورد.

چه چیزی باعث ایجاد طعم شیرین در دهان می شود؟

پزشکان هنوز در حال بررسی بیشتر، در مورد علل شیرین شدن دهان هستند. با این حال، به نظر می رسد برخی از علل عبارتند از:

مشکلات متابولیک

مشکلات متابولیک مانند دیابت، کتوز یا اختلال تیروئید می تواند بر حس چشایی تأثیر بگذارد و باعث ایجاد طعم شیرین در دهان و تمایل زیاد برای مصرف غذاهای بسیار شیرین شود.

مشکلات عصبی

طعم شیرین در دهان می تواند یکی از علائم اولیه مشکلات عصبی مانند سکته مغزی، اختلال تشنج، یا صرع باشد.

حمله ویروس ها بر حس بویایی

اختلالات در سیستم بویایی بدن، سیستمی که به بدن اجازه بو کردن را می دهد - می تواند منجر به طعم شیرین در دهان شود.

عفونت در سینوس ها، بینی و گلو

برخی از باکتری ها به ویژه سودوموناس، می توانند باعث ایجاد طعم شیرین در دهان شوند.

بیماری ریفلاکس معده

در بیماری ریفلاکس معده،اسید معده به گلو و دهان برگشته و باعث ایجاد طعم شیرین می شود.

کارسینوم سلول کوچک در ریه

طعم شیرین یکی از علائم اولیه این بیماری است.

بارداری

بسیاری از زنان در مراحل اولیه بارداری طعم عجیبی را در دهان خود تجربه و برخی از آنها ممکن است آن را شیرین یا فلزی توصیف کنند.

وجود کیست و توده در مغز

وجود کیست و توده در مغز که البته احتمال آن بسیار کم است می تواند منجر به حس شیرینی در دهان شود. خصوصا اگر همراه با سردرد و گیجی و خستگی باشد. همچنین این مشکل می تواند در اثر انتقال دهنده های عصبی از زبان به مغز باشد که در طی آن برخی به بیماری های آلزایمر یا پارکینسون مبتلا می شوند.

علت شیرین شدن دهان در طب سنتی

در طب سنتی هنگام غلبه خون فرد دچار علائمی مانند شیرین شدن دهان، سنگینی سر، خمیاز کشیدن، چرت زدن، بروز دمل و جوش های ریز بدن، کسالت و خمودگی مداوم و... می شود، به افرادی که خون در آنها غلبه می کند، دمول مزاج می گویند.

مهمترین علت غلبه خون، پرخوری، زیاده روی در مصرف انواع غذاهای سرخ کرده و تند و تیز است. نوشیدن روزانه 6 لیوان آب خنک، زرشک، کاهو، خیار، میوه بخصوص سیب و انار، سبزیجات، سوپ جو، لیموترش سالاد، حبوبات، روغن زیتون، غلات، خاکشیر، انواع توت و شاتوت، غذاهای بخارپز از غذاهای مفید برای افراد دموی مزاج هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر به ندرت طعم شیرینی در دهان خود حس می کنید، جای نگرانی نیست و خود به خود از بین می رود اما، اگر این علامت را به طور منظم یا فزاینده تجربه می کنید، باید به پزشک مراجعه کنید.

به نظر می رسد بسیاری از دلایل طعم شیرین در دهان با سیستم بویایی و تنفسی مرتبط باشد و علل دیگر به هورمون های بدن (سیستم غدد درون ریز) و همچنین مشکلات عصبی مربوط می شود. بنابراین، ممکن است مجبور باشید به یک یا چند متخصص زیر مراجعه کنید:

پزشک گوش و حلق و بینی

متخصص غدد

متخصص مغز و اعصاب

هنگامی که به پزشک مراجعه می کنید، معاینه فیزیکی انجام می دهد و در مورد سابقه بیماری خانوادگی می پرسد که می تواند بر احتمال ابتلا به بیماری خاصی که یکی از عوامل ایجاد طعم شیرین در دهان است، تأثیر بگذارد.

آزمایش‌های مورد نیاز برای تشخیص بیماری

آزمایش خون برای بررسی سطح هورمون و قند خون

آزمایش خون برای بررسی عفونت های باکتریایی و ویروسی

اسکن مغز برای بررسی فعالیت عصبی و بررسی آسیب عصبی

سی تی اسکن یا ام آر آی برای بررسی علائم سرطان ریه ها

چگونه می توان از طعم شیرین در دهان جلوگیری کرد؟

اگر طعم شیرین در دهان به ندرت ایجاد شود، به احتمال زیاد خود به خود از بین می رود. حفظ سلامتی ممکن است به جلوگیری از این مشکل در آینده کمک کند و این شامل داشتن یک رژیم غذایی غنی از غذاهای تازه از جمله میوه ها، سبزیجات و پروتئین های بدون چربی است. سعی کنید قند زیادی نخورید زیرا اینها خطر ابتلا به بیماری ها، به ویژه دیابت را که با طعم شیرین در دهان همراه است افزایش می دهد.

با این حال، اگر طعم شیرین در دهان شما ناشی از یک بیماری زمینه ای باشد، پایبندی به برنامه درمانی می تواند به جلوگیری از عود این علائم کمک کند. به دستورالعمل های پزشک خود به دقت گوش دهید، اگر مشکل برطرف نشد یا عود کرد حتماً فوراً به پزشک مراجعه کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار