محمد صالح مذنبی:

مردمی شدن عرصه فرهنگ یکی از بهترین راهبردهای کمک به نظام حاکمیتی است

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت یکی از بهترین راهبردهایی که به  نظام حاکمیتی کمک می‌کند مردمی شدن عرصه فرهنگ است لذا باید به نقش‌آفرینی ظرفیت های فرهنگی کشور کمک کرد.

کد مطلب: ۱۲۸۱۳۷۷
لینک کوتاه کپی شد
مردمی شدن عرصه فرهنگ یکی از بهترین راهبردهای کمک به نظام حاکمیتی است

نشست‌ تخصصی «ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی؛ بایدها و نبایدها» با حضور محمد صالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، فریبا کیا، حسن حذرخانی عضو هیأت علمی دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطه نظری و کیومرث جهانگردی معاون سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی در سرای اهل قلم سی و سومین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران برگزار شد.

محمد صالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در این نشست، گفت: اگر بین مجموعه کسانی که در نهادهای حاکمیتی اعم از دولتی و غیردولتی متولی حوزه فرهنگ و متولیان فرهنگی در کشور و میزان نیاز مخاطبین نسبت برقرار کنیم؛ می توان دریافت با یک نهاد دولتی تنها نمی‌شود اقدام سازنده و گسترده را در کل کشور رقم زد.

وی گفت: یکی از بهترین راهبرد هایی که به نظام حاکمیتی کمک می‌کند مردمی شدن عرصه فرهنگ است لذا باید به نقش آفرینی ظرفیت های فرهنگی کشور کمک کنیم. با یک یا دو سازمان نمی توان نیاز مردم را برطرف کرد پیوند این دو مفید است و ناشران باید بتوانند در این مسیر نقش پررنگ تری داشته باشند.

مذنبی ادامه داد: همه کسانی که در حوزه کتاب و کتابخوانی و حوزه نشر مشغول هستند باید با یک نگاه هم افزایی و نقش آفرینی مشترک و یاری دهنده به موضوع نگاه کنند.

مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی تصریح کرد: نشر آموزشی و فرهنگی در امتداد جریان یاددهی-یادگیری تعریف می شود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر نظام آموزشی و جریان حاکمیتی با راهبرد ساماندهی با همه ظرفیت هایش هماهنگ نباشد؛ چه می شود؟ گفت: با این شرایط شاهد اتلاف منابع، عدم بهره‌مندی فضای فرهنگی کشور از محیط سالم و سازنده، سرخوردگی در حوزه فرهنگی در کشور و عدم چشم انداز وغایت این اقدام مهم حاکمیتی هستیم.

مذنبی در پایان در باب اهمیت این نشست‌ها ضمن تقدیر و تشکر از عوامل اجرایی برگزاری این نشست ها و نمایشگاه بین المللی کتاب تهران گفت: این نشست باعث هم افزایی در حوزه ها و محورهای مختلف می شود دیدگاه ها به هم نزدیک و در تحقق اهداف تاثیر گذار است.

در ادامه حسن حذرخانی عضو هیأت علمی دفتر تألیف کتاب‌های درسی ابتدایی و متوسطة نظری، نکاتی را در مورد برنامه درسی ارائه داده و گفت: عاملیت معلم نه تنها شرط بلکه کلیدی است و اگر این خدمت در راستای نقش معلم باشد برنده هستیم. اگر همه اطلاعات در کتاب با مثال های فراوان بیاید در واقع عاملیت معلم به عنوان یکی از مهمترین عوامل استاندارد را از آن می گیریم.

وی افزود: در راستای اهداف برنامه درس ملی؛ جزء اهداف آموزش کشور تربیت انسان هایی که سالم، مسئول، آینده نگر و در خدمت جامعه و مسئولیت پذیر باشند تاکید شده است. به عقیده من در برنامه درسی تربیت انسان های خلاق و نقاد دارای مهارت های حل مسئله و تفکر خلاق مد نظر می باشد اما ما در نظام های آموزشی درگیر تجارت آموزشی شده ایم و به دنبال فروش کتاب به هر قیمتی هستیم و بعضا استانداردها رعایت نمی شود.

فریبا کیا مشاور دفتر انتشارات و فناوری آموزشی سه مولفه مواد و منبع آموزشی، مخاطب منابع آموزشی، تولیدکننده که ناشران و پدیدآورندگان هستند را به عنوان سه ضلع یک مثلث دانست و بر اضلاع این مثلث که فعالیت ها را شامل می شودتاکید کرد و افزود: اغلب این فعالیت ها مشخصا در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی گردش کار دارند.

وی افزود: تشویق ناشران به ارسال و پذیرش ساماندهی و انطباق محتوا با هدف ها و استانداردها و میزان آگاهی مخاطب از بایدها و نبایدها و آسیب‌شناسی موارد مطرح شده و نیازسنجی بر اساس واقعیت ها از جمله اهداف کارگروه ساماندهی در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی می باشد.

کیا گفت: تاکنون بیش از 100 هزار منبع به صورت رایگان بررسی شده و در اختیار ناشران قرار گرفته است و ما در تلاش هستیم با رعایت موارد مذکور در جهت استاندارد سازی منابع آموزشی گام برداریم.

شایان ذکر است مدعوین این نشست، اهالی قلم، ناشران فرهنگی کتاب کودک و نوجوان، ناشران آموزشی و ارزیابان سامان‌دهی منابع آموزشی و تربیتی بودند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار