آغاز صرفه‌جویی از دولت

تهران (پانا) - معاون اول رئیس جمهور، با فرارسیدن روزهای سرد سال و افزایش مصرف گاز بخشنامه ضوابط مصرف انرژی را به تمام وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، مؤسسه‌ها و شرکت‌های دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی، نیروهای مسلح و استانداری‌ها ابلاغ کرد تا دولت صرفه‌جویی را از خودش آغاز کند. منظور از این صرفه‌جویی، اصلاح مصرف است.

کد مطلب: ۱۲۳۲۳۱۰
لینک کوتاه کپی شد
آغاز صرفه‌جویی  از دولت

به‌گزارش ایران، به این آمار توجه کنید: «ایران با 83 هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی نصب شده و ظرفیت تولید روزانه یک میلیارد مترمکعب گاز در روز، یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان انرژی در جهان است. برای مثال رتبه دوم تولید گاز در جهان را به خود اختصاص می‌دهد. اما تقریباً تمام این گاز و برق تولیدی را در داخل مصرف می‌کند و سهم بسیار ناچیزی در سبد صادراتی گاز و برق دنیا را به خود اختصاص می‌دهد. بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد که میزان مصرف گاز در ایران تقریباً به میزان 12 کشور ثروتمند اروپاست و حتی نسبت به همسایگان نیز بدمصرف است. به طوری که 3 برابر کشوری مانند ترکیه (با جمعیت برابر اما صنعت گسترده‌تر) گاز مصرف می‌کند. شاخص رشد مصرف گاز در کشور نیز 10 برابر ایالات متحده امریکا، 11 برابر روسیه و 4 برابر ژاپن است. در همین حال سرانه مصرف برق خانگی در ایران 6 برابر میانگین جهانی است و ایران جزو 20 کشور پرمصرف برقی است.»این ارقام به‌خوبی نشان می‌دهند که ایران بیش از آنکه مشکل تأمین انرژی داشته باشد به بحران بدمصرفی گرفتار است و بدون آنکه کیفیت زندگی یا تولیدات صنعتی کم شود، امکان مدیریت و اصلاح مصرف وجود دارد.

بخشنامه مصرف انرژی دولت
در بخشنامه ابلاغی از سوی محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور آمده است که به منظور مصرف بهینه و ایمن گاز طبیعی،نهادهای دولتی تا پایان سال موظف به رعایت کامل یک سری اقدامات و مقررات هستند.
رعایت دمای ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتی‌گراد در فضاهای داخلی و بسته و دمای ۱۸ درجه سانتی‌گراد در راهروها و فضاهای عمومی سر پوشیده، روشن کردن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز وقت اداری و خاموش کردن آنها یک ساعت قبل از پایان وقت اداری، خاموش کردن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل، استفاده از دستگاه‌های گازسوز استاندارد با برچسب انرژی بالا (A و B)، انجام معاینه فنی تمامی موتورخانه‌ها توسط شرکت‌های تأیید صلاحیت شده از سوی سازمان ملی استاندارد ایران (بر‌اساس ماده (۱۷) قانون هوای پاک)، سرویس و تعمیر دوره‌ای تجهیزات گازسوز از طریق متخصصان مجاز و نصب سامانه پایش هوشمند موتورخانه به منظور افزایش ضریب ایمنی و بازدهی وسایل گازسوز و کاهش حداقل 10 درصدی مصرف گاز طبیعی هر مشترک در 4 ماهه پایانی سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 6 ضابطه‌ای هستند که به دستگاه‌ها ابلاغ شده است.

کنترل مصرف انرژی، شرط پایان کار
در همین حال، بر اساس تصویب‌نامه هیأت وزیران، ارائه گواهینامه پایان‌کار ساختمان‌های جدید از ابتدای سال 1402 منوط به رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان شد.به گزارش خبرگزاری فارس 19 آبان ماه سال 1400 هیأت وزیران به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی، کشور، نفت، نیرو و سازمان برنامه و بودجه کشور، به استناد اصل 138 قانون اساسی جمهوری اسلامی ضوابط صرفه‌جویی انرژی در ساختمان را تصویب کردند. بر مبنای جزئیات ارائه شده در این تصویب‌نامه، ارائه گواهینامه پایان‌کار ساختمان‌های جدید از ابتدای سال 1402 منوط به رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است.

لزوم اصلاح مصرف انرژی بخش خانگی
مبحث 19 مقررات ملی ساختمان اگرچه تاکنون وجود داشت، اما در اکثر ساخت و سازها به صورت جدی اجرا نمی‌شد که اتلاف شدید انرژی بویژه در بخش خانگی را به دنبال دارد. البته در بخش خانگی استفاده از دستگاه‌های گازسوز و برقی غیراستاندارد نیز در اتلاف انرژی بی‌تأثیر نبوده است. این مسائل در کنار بدمصرفی برخی از مشترکان که دمای رفاه و دیگر نکات اصلاحی مصرف را رعایت نمی‌کنند، موجب شده تا حدود 60 درصد گاز و همینطور 35 درصد برق تولیدی کشور در بخش‌های خانگی و تجاری مصرف شود.

وزیر نفت در حاشیه بازدید از دستاورد شرکت‌های دانش‌بنیان در نمایشگاه دائمی فناوری و نوآوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مصرف بالای گاز کشور و رسیدن به ارقامی بیش‌ از ۵۴۰ میلیون مترمکعب در بخش خانگی اظهار کرد: «این مقدار مصرف درکشور در فصل پاییز سابقه نداشته و بهتر است بگوییم زمستان در پاییز. از مشترکان و هموطنان تقاضا می‌کنیم که در بحث مدیریت و بهینه‌سازی مصرف گاز دقت کنند. ان‌شاءالله با تدابیر مطلوبی که در بخش بالادست و پایین‌دست اندیشیده شده است همه تلاش ما و همکارانمان در وزارت نفت این است که مردم دچار چالش نشوند.»به‌ گزارش شانا، جواد اوجی درباره جریمه بدمصرف‌ها توضیح داد: «مشترکانی که گاز را بهینه مصرف می‌کنند و در سقف الگوی مصرف هستند، تشویق می‌شوند. اما آن دسته از مشترکانی که بدمصرف و خارج از الگوی مصرف هستند با مصوبه‌ای که روز چهارشنبه، ۲۶ آبان‌ماه در دولت تصویب شد، بی‌شک جریمه می‌شوند.»به این ترتیب، جریمه بدمصرف‌های گاز از این پس قطعی است و ۲۵ درصد مشترکان پرمصرف و بدمصرف گاز که نزدیک ۵۰ درصد مصرف گاز خانگی را در برمی گیرند، مشمول جریمه خواهند شد.

مجید چگنی مدیرعامل شرکت ملی گاز نیز اذعان می‌کند: «از هموطنان عزیز درخواست داریم که با رعایت مواردی ساده مانند پوشیدن لباس گرم، کاهش دمای رفاه و تنظیم آن بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد و خاموش کردن وسایل گرمایشی زمانی که در منزل نیستند و اقدام‌هایی از این قبیل، در این صرفه‌جویی و بهینه مصرف کردن سهیم باشند؛ زیرا با این اقدامات، ۱۰ درصد صرفه‌جویی در مصرف گاز حاصل می‌شود که معادل تولید دو فاز پارس جنوبی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار