کاظمی: دانشگاه‌های فرهنگیان و رجایی، زیربنایی‌ترین نقش را در چرخه توسعه سرمایه انسانی ایفا می‌کنند

دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، دو دانشگاه مولّد هستند/افزایش محفوظات و معلوماتِ صِرف در دانشجومعلمان، به هیچ وجه مطلوب نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران نیست

تهران (پانا) - سرپرست وزارت آموزش و پرورش با ارسال پیامی آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، را تبریک گفت.

کد مطلب: ۱۲۱۶۸۷۶
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: دانشگاه‌های فرهنگیان و رجایی، زیربنایی‌ترین نقش را در چرخه توسعه سرمایه انسانی ایفا می‌کنند

متن پیام علیرضا کاظمی؛ به شرح زیر است:

«به نام خداوند یگانه و علیم»

و باز، ایران و ایرانیان به انتظار حلول بهار دیگری می‌ایستند که به زیبایی و شکوه بهار طبیعت، همزمان با پاییز رنگارنگ از راه می‌رسد و بهار تربیت است.

«مهر»، این نوروز دانش و بینش، بار دیگر دست افشان و پای کوبان، حلقه بر در می‌زند و سرای دانشجو و دانشگاه را سرشار از درود و سرریز از سرود می‌کند.

مسرورانه، فُروزش دوباره مهر تابان ماه مهر و وَزش جان‌بخش نسیم دانش و بینش را به تمامی دانشجویان عزیز و استادان معزّز در دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، شادباش می‌گویم.

با این امید که با جُستار در نماد و نمود ماه مهر و کاوش در چیستی، چرایی و چگونگی آن، توانش‌های نهفته در این ماه دانایی و توانایی را دریابیم، آنگاه با تلفیق آن با آموزه‌های عبرت‌آموز عاشورا و اربعین، زمینه پرورش این فصل رویش و پویش را بیش از پیش فراهم آوریم.

نیم نگاهی گزیده و گذرا به یافته‌های صاحب‌نظران حوزه‌ دین و دانش کافی است تا این نکته‌ بسیار مهم را دریابیم که تعلیم و تربیت، ماهیتاً در امتداد رسالت انبیا و اوصیا تعریف و تعیین می‌شود. از این رو، تربیت انسان به عنوان خطیرترین رسالت هستی بر عهده‌ آموزش و پرورش نهاده شده است. همان رسالت سنگینی که نقطه‌ی آغازِ تحقق آن، «تربیت معّلم» است!

چنانچه پذیرای این اصل اساسی باشیم که توسعه پایدار در گرو توسعه‌ سرمایه انسانی است؛ به تبع آن باید این نکته‌ بنیادین را بپذیریم که تربیت صحیح نیروی انسانی قابل و قادر، یعنی تربیت معلّم، تسهیل گر، تسریع بخش و تعالی‌بخش طریق توسعه‌ پایدار باشد.

دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، به عنوان تنها مراجع ذی‌صلاح تربیت معلّم، زیربنایی‌ترین نقش را در چرخه توسعه سرمایه انسانی ایفا می‌کنند. از این رو، بسیار ضروری است تمامی ایده پردازی‌ها، سیاست‌گذاری‌ها، برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها، نظارت‌ها، ارزیابی‌ها و دیگر رویکردها در این دو دانشگاه مادر، منتج به تربیت معلّم شود، نه تأمین معلّم!

و نیز این موضوع بسیار ظریف، هرگز نباید مغفول بماند که دانشگاه‌های فرهنگیان و شهید رجایی، دو دانشگاه مولّد هستند و پر اهمیت است که از طریق ارتقای دانش و اعتلای بینش دانشجو معلّمان، شاهد تولید معلّم متعهد، خلّاق، ماهر، ساعی و صبور باشیم. زیرا افزایش محفوظات و معلوماتِ صِرف در دانشجومعلمان، به هیچ وجه مطلوب نظام تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران نیست.

در پایان سخن، به موازات نکوداشت «هفته‌ی دفاع مقدس» و پاسداشت رشادت‌های شهدای آن دورانِ شکوه‌آفرین، مسرورانه طلوع ماه مهر و آغاز سال جدید تحصیلی را به یکایک استادان معظّم، دانشجویان عزیز و عموم همکاران خدوم در سطوح مختلف مدیریتی این دو دانشگاه تبریک و تهنیت می‌گویم و با عنایت به شرایط دشوار کنونی و شیوع کرونا که به تبع آن مضایق و موانعی بر سر راه تعلیم و تربیت نهاده شده است، ضمن قدردانی از سعی و صبر وافی تمامی دانشجویان، استادان و مدیران ساعی، صمیمانه خواستار آنم که در سایه‌سار الطاف الهی و با همدلی و همراهی فزون‌تر، شکوه بخش خطّه‌ خِرد و دانش باشید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار