آسیب‌شناسی سینمای کودک در گفت‌وگو با کارگردان فیلم «خورشید»

مجید مجیدی: اگر سینمای کودک حامی داشت، زمین نمی‌خورد

نهاد متولی سینمای کودک کار فرهنگی انجام می‌دهد نباید چشمداشتی به بازگشت سرمایه داشته باشد

تهران (پانا) - «مجید مجیدی» از فیلم‌سازان مطرحی است که در تمامی آثارش دغدغه مسائل کودکان و نوجوانان را دارد. مجیدی درباره افول سینمای کودک و نبود انگیزه فیلم‌سازان برای فعالیت در ژانر کودک از نبود نهادهای حامی سخن گفت و عنوان کرد که این نهاد متولی چون کار فرهنگی انجام می‌دهد قاعدتاً نباید چشمداشتی به بازگشت سرمایه‌اش داشته باشد.

کد مطلب: ۱۲۰۶۶۴۳
لینک کوتاه کپی شد
مجید مجیدی: اگر سینمای کودک حامی داشت، زمین نمی‌خورد

مدت‌زمانی است که خبرگزاری پانا در قالب پرونده‌ای با عنوان «بررسی وضعیت سینمای کودک در ایران» به تعریف و جایگاه فیلم کودک و نوجوان در سینمای ایران پرداخته و رشد کیفی و کمی این مقوله و موانع آن را با چند تن از سازندگان و صاحب‌نظران این مقوله در سینمای کشور، به بحث و بررسی گذاشته است. آنچه در تمامی تماس‌ها و گفت‌وگوی با فیلم‌سازان شناخته‌شده حوزه کودک موج می‌زد، حجمی از ناامیدی نسبت به وضعیت سینمای کودک در ایران بود. برخی گفت‌وگو را ادامه می‌دادند و برخی با عذرخواهی و ناامیدی گفت‌وگو نکردند اما هرکجا درخواست ارایه راهکاری برای مدیریت وضع موجود سینمای ایران مطرح می‌شد عنوان می‌کردند که سال‌هاست راهکار ارایه می‌دهند و خود وارد میدان عمل شده‌اند اما اثرگذاری ندیده‌اند. در گفت‌وگو با «مجید مجیدی» به بررسی پاشنه آشیل این بی‌تأثیری فعالیت دغدغه مندان حوزه کودک پرداخته‌ایم.

مروری بر دغدغه‌های فیلم‌سازان حوزه کودک
«نادره ترکمانی» فیلم‌ساز دغدغه مند حوزه فیلم کودک و نوجوان معتقد است، نهادهای متولی حوزه کودک بودجه دارند اما تکلیفشان با خودشان مشخص نیست و ناهماهنگی میان نهادهای متولی باعث افول سینمای کودک در ایران شده است.
«غلامرضا رمضانی» کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس حوزه کودک و نوجوان نیز معتقد است سیاست‌گذارهایی که در امور صنفی هستند، باید فیلم‌هایی از همه گونه‌های اجتماعی و پلیسی و جنگی و همچنین ژانر کودک و نوجوان داشته باشند و منتظر فروش میلیاردی در حوزه کودک و نوجوان نباشند.
«رهبر قنبری» کارگردان و تهیه‌کننده، سینمای کودک در ایران را مرده خطاب کرد و عنوان کرد که چطور سالن‌های سینمایی که مخصوص پخش فیلم‌های کودک هستند این روزها به فکر پخش فیلم‌های تجاری هستند و از مسئولین درخواست کرد که 12 سالن سینمایی فیلم‌های کودک را بازگردانند.
«اسماعیل براری» کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران از حال بد فیلم‌سازی در حوزه کودک، علی‌رغم مشخص بودن راهکارهای حل مشکلات آن سخن گفت و عنوان کرد که چرخه سینمای کودک متوقف‌شده است و تنها از لاشه آن پرچمی ساخته‌شده تا از آن شیر نفت کذایی بودجه‌ای گرفته شود.
«مسعود کرامتی» عضو سابق شورای سیاست‌گذاری و راهبری سینمای کودک و نوجوان معتقد است سینمای کودک مرده و فقط استخوان‌هایش مانده است و این موضوع فقط برای همین مصاحبه‌هایی است که گاه‌گاهی انجام می‌شود. درنهایت شوراهایی که گاه‌گاهی تشکیل می‌شود و دورهم گپی می‌زنند و چایی می‌خورند.
جای خالی حمایت نهادهای متولی در سینمای کودک
«مجید مجیدی» در گفت‌وگو با پانا درباره افت فیلم‌سازی در حوزه کودک عنوان کرد: «این سؤال را باید از مسئولین پرسید که چرا فیلم‌سازها به سراغ فیلم کودک نمی‌روند زیرا جای خالی حمایت نهادهای متولی، این افراد را بی‌انگیزه کرده است.»
وی با اشاره به اینکه مسئله نپرداختن فیلم‌سازان به سینمای کودک یک آسیب جدی فرهنگی است، عنوان کرد: «درباره سینمای کودک حتماً باید دست‌اندرکاران و مسئولین فرهنگی برای آن فکری بکنند زیرا این آسیبی است که بیشتر از همه سبقه فرهنگی آن مهم است. با توجه به شرایطی که امروز سینمای ما تجربه می‌کند باید به سینمای کودک توجه بیشتری بشود و ابزارهای تشویقی و حمایتی فراهم شود تا فیلم‌سازها رغبتی برای ساخت فیلم کودک داشته باشند.»
اوج رونق سینمای ایران زمانی بود که حامی و متولی داشت
مجیدی با اشاره به دوره‌ای که سینمای کودک در ایران مورد استقبال جامعه قرارگرفته بود، گفت: «اگر در دوره‌ای از تاریخ گذشته ایران سینمای کودک رونق داشت به این دلیل بود که حمایت‌هایی وجود داشت. برای مثال کانون پرورشی فکری کودک و نوجوان حامی جدی فیلم‌سازی در عرصه کودک و نوجوان بود و همچنین بنیاد فارابی از ساخت فیلم در این ژانر حمایت می‌کرد.»
وی افزود: «به نظرمن نهادهایی هستند که رکن اصلی و متولی اصلی در حوزه کودک و نوجوان هستند مانند نهاد آموزش‌وپرورش که باید پا به این عرصه بگذارد. آموزش‌وپرورش بیش از 15 میلیون دانش‌آموز دارد و می‌طلبد در این عرصه بیاید و از پژوهش و فیلم‌سازی در حوزه کودک حمایت کند.»
فیلم خوب مخاطبش را جذب خواهد کرد
کارگردان فیلم «خورشید» درباره دغدغه بازگشت سرمایه از سوی فیلم‌سازها تصریح کرد: «این انتظار از سوی فیلم‌ساز طبیعی است اما اگر نهادهای متولی در نقش حامی حضور داشته باشند قاعدتاً فیلم‌سازی در ژانر کودک رونق می‌گیرد. نهادهای متولی نباید چشمداشتی به بازگشت سرمایه‌شان داشته باشند چون کار فرهنگی انجام می‌دهند. البته من معتقدم اگر فیلم خوب ساخته شود قطعاً بازگشت سرمایه هم دارد.»
مجیدی افزود: «من معتقدم به سینمای کودک می‌توان نگاه اقتصادی داشت و قطعاً بازگشت سرمایه هم دارد. باید فیلم خوب ساخته شود که مخاطب جذب آن شود. اگر آثار درستی ساخته شود مخاطب خودش را جذب خواهد کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار