بعد از واکسیناسیون به کووید طولانی مبتلا می‌شویم؟

تهران (پانا) - محققان در حال بررسی احتمال ابتلا به کووید طولانی در افرادی هستند که پس از واکسیناسیون به بیماری کووید-۱۹مبتلا می‌شوند.

کد مطلب: ۱۲۰۵۲۴۸
لینک کوتاه کپی شد
بعد از واکسیناسیون به کووید طولانی مبتلا می‌شویم؟

به‌گزارش ایسنا،‌ هنوز مشخص نیست اما محققان در حال بررسی احتمال بروز علائم طولانی‌مدت در افرادی هستند که ممکن است بعد از واکسیناسیون به بیماری کووید مبتلا شوند.

واکسن‌های کووید -۱۹ که در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد، در پیشگیری از بیماری‌های شدید و مرگ ناشی از ویروس کرونا موثر است اما برخی از افراد پس از تزریق واکسن به ویروس کرونا آلوده می‌شوند.

کارشناسان بهداشت اظهار کردند: با وجود این موارد واکسن‌ها به کاهش شدت بیماری کمک می‌کنند.

محققان بررسی می‌کنند که آیا ابتلا به کووید در افراد واکسینه‌شده موجب کووید طولانی نیز می‌شود یا خیر؛ یعنی آیا افراد یک ماه یا بیشتر پس از عفونت، علائم مداوم، بازگشتی یا جدیدی را تجربه خواهند کرد. این بیماری می‌تواند بعد از عفونت‌های شدید اولیه یا حتی در افرادی که در ابتدا علائم خفیف داشتند یا بدون علائم بودند نیز ایجاد شود.

برخی برآوردها نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید -۱۹ واکسینه‌نشده علائم درازمدتی از جمله تنگی نفس، خستگی، دشواری در تمرکز، بی‌خوابی و مه مغزی را تجربه می‌کنند. علائم مشابهی نیز می‌تواند پس از سایر عفونت‌های ویروسی ایجاد شود.

بر اساس نتایج تحقیقی کوچک، کووید طولانی در چندین کارمند بهداشتی واکسینه‌شده مشاهده شده است. آنان علائم خفیفی مانند سرفه، خستگی و ضعف داشتند که حداقل به مدت ۶ هفته ادامه داشت. البته مطالعات بزرگتری در حال انجام است.

محققان نمی‌دانند چرا علائم ادامه می‌یابد اما معتقدند برخی علائم نشان‌دهنده زخم ریه یا آسیب به سایر اندام‌ها در اثر عفونت‌های اولیه شدید است.

نظریه دیگری نشان می‌دهد که ویروس ممکن است در بدن باقی بماند و باعث واکنش ایمنی شود و چنین علائمی بروز کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار