بازار داغ گمانه‌زنی‌ها برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش

تهران (پانا) - با نزدیک شدن به زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم، بازار گزینه‌های احتمالی برای هر وزارتخانه داغ شده است؛ آموزش و پرورش نیز یکی از آن وزارتخانه‌های کلانی است که گمانه زنی درباره گزینه‌های احتمالی آن پر رونق شده است. در این میان،اسامی احتمالی بسیاری مطرح شده اند که البته هیچکدام تا این لحظه به تایید نهایی نرسیده است.

کد مطلب: ۱۲۰۴۰۲۳
لینک کوتاه کپی شد
بازار داغ گمانه‌زنی‌ها برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش

مریم احمدی _ این روزها که به روی کار آمدن دولت سیزدهم نزدیک می‌شویم گزینه‌های احتمالی هر وزارتخانه مطرح می‌شود یکی از این وزارتخانه‌های کلان که مخاطب 40 میلیونی دارد، وزارت آموزش و پرورش است. وزارت آموزش و پرورش با ارتباطی که بین دانش‌آموزان، اولیا و معلمان برقرار می‌کند به عنوان یکی از وزارتخانه‌های موثر در آینده جوانان به شمار می‌آید.

از شهریورماه سال 98 که محسن حاجی میرزایی از مجلس شورای اسلامی رای اعتماد گرفت و به عنوان سکاندار وزارت آموزش و پرورش انتخاب شد، آموزش و پرورش 2 سال پرفراز و نشیبی را طی کرد؛ به دلیل همه گیری جهان با ویروس کرونا تمام فعالیت‌های مردم اعم از کسب و کار و آموزش به تعطیلی کشیده شد و یا بسیار با کندی پیش رفت. اما وزارت آموزش و پرورش به سکانداری محسن حاجی میرزایی با تمام توان و قوا به کار خود ادامه داد و اجازه نداد آموزش برای دانش‌‌آموزان لحظه ای تعطیل و متوقف شود.

محسن حاجی میرزایی، یکی از آن نام هایی است که در لیست گزینه‌های احتمالی وزارت آموزش وپرورش در دولت سیزدهم به چشم می‌خورد.وی متولد ۱۳۳۸ در شهر قم دارای مدرک کارشناسی ارشد جامعه‌شناسی دانشگاه آزاد اسلامی است. وی همچنین موفق به کسب مدرک کارشناسی ارشد مدیریت دولتی در سال ۱۳۷۸ و لیسانس علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۶۹ با رتبه ممتاز شد.

در سوابق اجرایی حاجی میرزایی می توان به دبیر هیات دولت از سال ۱۳۹۲ تاکنون، رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف در سال های ۱۳۸۸ - ۱۳۹۲، رئیس مرکز ملی بهره‌وری ایران ۱۳۸۵ - ۱۳۸۹ و مشاور و مدیرکل دفتر امور مدیران ارشد دفتر رئیس‌جمهوری در سال های ۱۳۸۱ - ۱۳۸۵ اشاره کرد.

حاجی میرزایی همچنین دبیر کمیسیون بررسی و اعطای نشان‌های دولتی دفتر رئیس‌جمهوری در سال های ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۵ بود. وی در سال های ۷۸ تا ۸۱ نیز قائم‌مقام سازمان نهضت سوادآموزی و در سال ۱۳۷۸ مشاور وزیروقت آموزش‌وپرورش بود.

معاون بررسی‌های هیات دولت نهاد ریاست جمهوری در ۱۳۷۷ - ۱۳۷۸، قائم‌مقام سازمان نهضت سوادآموزی ۱۳۷۲ - ۱۳۷۷، معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی ۱۳۶۹ -۱۳۷۲، معاون اداری مالی سازمان نهضت سوادآموزی ۱۳۶۲ - ۱۳۶۹ و مدیر استان‌های آذربایجان شرقی و تهران سازمان نهضت سوادآموزی ۱۳۵۹ - ۱۳۶۲ از دیگر سوابق اجرایی این وزیر پیشنهادی است.

تدریس دروس جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش، مبانی مدیریت و برنامه‌ریزی، مبانی جامعه‌شناسی، تغییر اجتماعی، کاربرد جمعیت، مدیریت آموزشی، ساختار سازمانی و اصول مدیریت، مهارت‌های ارتباط مؤثر، مبانی مدیریت اسلامی، اخلاق مدیریت، مدیریت راهبردی فرهنگی در مراکز آموزش عالی نیز از سوابق آموزشی وی است.

عضویت در مجامع، شوراها و کارگروه‌های تخصصی، کمیسیون تدوین برنامه پنج ساله دوم و سوم وزارت آموزش‌وپرورش، شورای مشورتی بهره‌وری و زیرمجموعه کارگروه تحول اقتصادی، رئیس شورای حکام سازمان بهره‌وری آسیا APO در سال ۲۰۰۸، عضو شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، شورای مرکزی نهضت سوادآموزی، نایب‌رئیس شورای حکام سازمان بهره‌وری آسیا APO در سال ۲۰۰۷، نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران در سازمان بهره‌وری آسیا APO، رئیس هیات نمایندگی ایران در اجلاس رؤسای سازمان‌های بهره‌وری آسیا در سال‌های ۲۰۰۵ بالی اندونزی، ۲۰۰۶ هانوی- ویتنام، ۲۰۰۷ سیم ریپ- کامبوج، ۲۰۰۸ مانیل- فیلیپین و هیئت‌رئیسه سازمان مدیریت برنامه‌ریزی کشور در سال ۱۳۸۵ - ۱۳۸۹ از عضویت‌های این وزیر پیشنهادی است.

همچنین عضو هیات‌ مدیره بهره‌وری ایران از سال ۱۳۸۶، عضو شورای مشاوران دیوان محاسبات کشور، دبیر کمیسیون اعطای نشان‌های دولتی، عضو شورای عالی اداری، رئیس کمیسیون اصلاح الگوی مصرف شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو کمیسیون سبک زندگی در دبیرخانه شورای انقلاب فرهنگی، عضو هیات‌امنای ستاد اقامه نماز کشور (تاکنون ۳ دوره) از دیگر سوابق کاری حاجی میرزایی است.

دریافت سه جایزه بین‌المللی از سازمان فرهنگی ملل متحد یونسکو، طراحی، مدیریت و اجرای تلفیق سواد با مهارت‌های اساسی زندگی و ساماندهی مراکز یادگیری محلی به‌ عنوان مراکز عرضه و تقاضای آموزش‌های کاربردی ویژه بزرگسالان و مدیریت تولید بیش از ۱۰۰ عنوان کتاب در این حوزه، مدیریت اجرایی طرح‌های کاهش شدید میزان بی‌سوادی در کشور و تبعیض‌های منطقه‌ای (استان‌های مختلف، شهر و روستا) و جنسی در آموزش‌ و پرورش از فعالیت‌های این وزیر پیشنهادی است.

همچنین مدیریت تولید سند برنامه جامع اقامه نماز در آموزش‌وپرورش، تدوین و اجرای برنامه اصلاح آیین‌نامه‌های هیات دولت باهدف افزایش اثربخشی و کارایی هیئت‌وزیران، طراحی و عملیاتی کردن بانک اطلاعات مدیران ارشد کشور، تهیه برنامه راهبردی ارتقای بهره‌وری کشور و مدیریت بسته جامع بهره‌وری درمجموع طرح‌های تحول اقتصادی نیز از دیگر فعالیت‌های حاجی میرزایی است.

راه اندازی شبکه شاد؛ گامی روبه جلو برای ادامه آموزش در کرونا

گفتنی است در طول فعالیت حاجی میرزایی که همراه با کرونا بود فعالیت‌های موثری شکل گرفت؛ وی در این دوران اجازه نداد آموزش تعطیل شود و برای ادامه روند آموزش دانش‌آموزان بزرگترین شبکه ارتباطی را بین خانواده‌ها، دانش‌آموزان و معلمان راه اندازی کرد. این شبکه که «شاد» نام دارد، توانست با ارتباط بین دانش‌‌آموزان و معلمان از افت تحصیلی بسیاری از دانش‌آموزان جلوگیری کند.

قابلیت‌های شبکه شاد روز به روز افزایش یافت و گسترش پیدا کرد و حاجی میرزایی به عنوان وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه هیچ چیزی جای آموزش حضوری را نمی‌گیرد بر تداوم آموزش از این طریق و از طریق شبکه‌های تلویزیونی و ارسال درسنامه‌ها به مناطق محروم و دورافتاده که به اینترنت دسترسی ندارند، اصرار داشت.

در دوران وی بسیاری از جشنواره‌های فرهنگی هنری ویژه دانش‌آموزان برقرار بود و برگزار شد، او اجازه نداد با توقف جشنواره‌ها، خللی در کاهش تاب آوری دانش‌آموزان وارد شود زیرا ویروس کرونا روحیه بسیاری از دانش‌آموزان را با دور شدن از مدرسه و معلمان خود تخریب کرده بود.

اگر نیم نگاهی به کارنامه حاجی میرزایی بیاندازیم درمی‌یابیم که وی با اجرای برنامه‌های آموزشی و پرورشی تلاش کرد تا در دوران مسئولیت خود بتواند اقدامات شایسته ای را انجام دهد و خاطره خوشی در بین جامعه مخاطب 40 میلیونی آموزش و پرورش برجای بگذارد.

در کنار حاجی میرزایی، گزینه‌های متعددی برای سکانداری وزارت آموزش و پرورش مطرح شده است؛ حمیدرضا حاجی بابایی، احمد حیدری، احمد قیومی، محمدطیب صحرایی، سید محمدباقر پیش نمازی، سید علی یزدیخواه و سید بابک هاشمی نکو از جمله گزینه‌های احتمالی این وزارتخانه هستند.

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی است که تجربه چند دوره نمایندگی مجلس و سکانداری وزارت آموزش‌وپرورش دولت دهم را در کارنامه کاری خود دارد. در زمان وزارت حاجی‌بابایی تلاش زیادی برای تصویب سند تحول آموزش و پرورش صورت گرفت.

احمد حیدری در دولت یازدهم به‌ عنوان مشاور قائم‌ مقام وزیر کشور دولت روحانی مشغول به کار بوده است. وی و سیدمحمد بطحایی در تیرماه ۹۸ به سمت معاونان دانشگاه آزاد منصوب شدند. حیدری که دارای مدرک مهندسی عمران است، سابقه معاون حقوقی و امور مجلس وزیر آموزش‌ و پرورش را در کارنامه خود دارد.

احمد قیومی دانش آموخته دکترای مدیریت رسانه، از مدیران سابق مناطق آموزش‌ و پرورش شهر تهران و مشاور سابق مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران بوده است. وی در دوره‌ای مدیرکل آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست کشور بوده و از مدیران اجرایی قوی، تحول‌ گرا و جوان‌ گرا است.

محمد طیب صحرایی از فعالان عرصه تعلیم و تربیت و مدیر مجتمع آموزشی امام صادق شهر تهران است. وی متولد کرمانشاه و دانش‌آموخته دکتری جامعه‌شناسی سیاسی از دانشگاه امام صادق (ع) است. از سال ۱۳۸۶ عضو هیئت علمی این دانشگاه بوده و در عین حال مسئولیت‌های فرهنگی و دانشجویی مختلفی مانند مسئولیت دفتر اعزام مبلّغ، مدیرکل فرهنگی و قائم مقام معاونت دانشجویی دانشگاه را داشته است. از وی فعالیت‌های دیگری نیز در فضای غیردانشگاهی در قالب فعالیت‌های پژوهشی و اجرایی در حوزه تعلیم و تربیت در دو مؤسسه فرهنگی اندیشه روح الله و مطالعات راهبردی حکمت صادق (ع) نیز وجود دارد. وی طراح طرح کشوری ایماوا (الگوی یک مدرسه ایرانی و اسلامی)، از مدرسین طرح بینش مطهر و طراح و مجری طرح شهید بهنام محمدی از طرح‌های موفق حوزه تربیتی در مدارس کشور است.

سید باقر پیش‌نمازی گزینه دیگری است؛ از مسئولیت‌های سابق او می‌توان به معاون پرورشی و تربیت بدنی وزیر آموزش‌ و پرورش دولت نهم، مدیر شبکه قرآن و معارف صداوسیما، مدیرکل صداوسیمای استان فارس، مدیرکل صداوسیمای خراسان‌رضوی و رئیس ستاد نماز جمعه تهران اشاره کرد. پیگیری تصویب قانون احیای معاونت پرورشی و تصویب آئین نامه اجرایی و اجرای قاطع آن و کیفیت بخشی به فعالیت‌های پرورشی و تربیت بدنی از اقدامات مؤثر وی بوده است. او نگاهی تحول‌ گرا به آموزش‌ و پرورش دارد و با رویکرد خلاقانه‌ ای که به مقولات فرهنگی و اجتماعی دارد قادر است ارتباط وسیع و پویایی با نیروهای جوان برقرار کند و زمینه ورود مدیران گام دوم انقلاب را به عرصه اداره وزارتخانه فراهم کند.

سید علی یزدیخواه مدیرکل سابق آموزش‌ و پرورش شهر تهران و نماینده مردم تهران در مجلس یازدهم است.

سید بابک هاشمی نکو از مدیران آموزش‌ و پرورش شهر تهران و چهره‌ای شناخته‌شده در بین تشکل‌های انقلابی آموزش‌ و پرورش است و مطالعه تطبیقی برای بررسی آموزش‌ و پرورش کشورهای موفق داشته است.

۱۴ وزیر دیگر آموزش و پرورش چه افرادی بودند

اکنون که به مراسم تحلیف و انتخاب وزرا از سوی حجت الاسلام ابراهیم رئیسی رئیس جمهور منتخب مردم نزدیک می‌شویم، بازار گمانه‌زنی درباره گزینه‌های این وزارت خانه کلان نیز داغ شده و اسامی مختلفی برای این سکانداری مطرح شده‌ است.

گفتنی است گزینه‌های متعددی برای وزارت آموزش و پرورش در فرایند بررسی قرار دارند که به زودی اطلاع رسانی خواهد شد لذا باید منتظر ماند که چه فردی برای تصدی وزارت معرفی می‌شود، کلید ساختمان شهید رجایی را بر دست می‌گیرد و چه برنامه‌هایی برای آموزش و پرورش در دولت سیزدهم دارد.

بدون شک توجه به مطالبات فرهنگیان، بهبود وضعیت معیشتی معلمان، اجرای طرح رتبه بندی و از همه مهمتر اجرای مفاد سند تحول بنیادین باید در اولویت کاری شانزدهمین وزیر آموزش و پرورش قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار