چرا 51 درصد از مخاطبان تلویزیون، شبکه سه تماشا می‌کنند؟

 تهران (پانا) – از بین این همه شبکه‌های متنوع و مختلف تلویزیونی به‌راستی کدام شبکه توانسته گوی سبقت را در جلب‌توجه مخاطبان خود کسب کند؟ و چرا؟

کد مطلب: ۱۲۰۲۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
چرا 51 درصد از مخاطبان تلویزیون، شبکه سه تماشا می‌کنند؟

تا چند سال پیش در همه خانه‌ها، جعبه موسیقی یا رادیو، حرف اول را می‌زد و طرفداران بسیاری داشت، اما سالهاست که جعبه جادویی با امکانات و جلوه های ویژه‌اش، توانسته گویِ سبقت را از این جعبه موسیقی بِربایَد و به‌طور خارق العارده ای در میان تمام رده های سنی طرفداران ویژه خود را پیدا کند و کمتر خانه و خانواده‌ای پیدا می‌شوند که مجذوب جادوی این جعبه پرآوازه نشده باشند.
51درصد از مخاطبان صداوسیما شبکه سه تماشا می‌کنند
در نظرسنجی‌های مختلف مثلاً درنظرسنجی بهار ۱۴۰۰ ؛ شبکه ۳ توانسته بود ۵۱٪ و شبکه ۱ درحدود ۴۵٪ و شبکه خبر هم رده سوم را کسب کند و به‌عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه‌های تلویزیونی انتخاب شوند‌.
اینکه چرا از بین این‌همه شبکه‌های مختلف مثل شبکه نسیم، امید، تماشا، خانواده و زندگی، افق، شما، فرهیختگان، پویا، سلامت، ایران کالا ، آی فیلم، مستند ، ورزش و...، شبکه ۳ توانسته موفقیت بیشتری را کسب کند، خیلی تعجب آور نیست!
رقابت بین شبکه‌های ملی، خبر و جوان نشان از تنوع برنامه‌ها و اهمیت موضوعات خاص آن‌ها در بازه‌های زمانی متفاوت و ویژه دارد.
تجربه جوان 27 ساله فعالیت شبکه سه
شبکه ملی ؛ پخش گسترده و وسیع کشوری دارد، اخبار مشروح و انواع فیلم و گزارش‌های خاص را در خود جای‌داده، مثل مناظره کاندیداها، گفت‌وگوهای منحصربه‌فرد مسئولین با مردم و... همچنین تجربه ۶۲ سال فعالیت را دارد و شبکه خبر هم مستندات فراوان، گزارش‌های خاص، اخبار تولیدی از مراکز سراسر جهان و گزارش‌های هیجان‌انگیز خبری مختلف و... را پوشش می‌دهد و علاقه‌مندان خبر و اخبار ایران و جهان در هرلحظه می‌توانند به آخرین اخبار و تازه‌ترین خبرها دست پیدا کنند.
اما توجه به این نکته، بسیار جالب‌توجه است که، شبکه ۳، به‌عنوان یک شبکه جوان، با ۲۷ سال سابقه فعالیت، توانسته خود را در نظرسنجی‌های مردمی، بر روی سکوی نخست در انظار عمومی بنشاند و توجه تمام بینندگان را در رده‌های سنی متفاوت، به خود معطوف بدارد، این نکته خاص و حائز اهمیتی است که در ادامه به چرایی آن خواهیم پرداخت.
نقش «مسابقه‌ها» در جذب مخاطب شبکه سه
البته شاید باید این مسئله را، مدیون گروه تولید، محتوا و مدیران شبکه ۳ بود، که همواره مسابقات آن بسیارمتنوع، خاص، جدید و بروز است ؛ مثل "مسابقه ستاره ساز" که حتی بچه‌های مناطق محروم کشور را هم در می یابد و یا مثل "مسابقه عصر جدید" که افراد در تمام رده‌های سنی، از نونهال و کودک و نوجوان و جوان و میان‌سال و کهن‌سال، اعم از زن و مرد و دختر و پسر، می‌توانند استعداد و هنر خود را به‌عنوان یک شگفتی‌ساز بر روی سِن این برنامه به نمایش بگذارند و این مردم هستند که به شایستگی‌های آن‌ها نمره و امتیاز می‌دهند و در برنامه " احسان علیخانی" ، نه سوپراستارهای سینما، بلکه مردم عادی هستند که امکان دیده شدن، درخشیدن و ستاره شدن دارند!
کشف این‌همه استعداد و به‌کارگیری آن‌ها در بخشهای مختلف و موردنیاز رسانه و جامعه از برکات این مسابقه مهیج و پرمخاطب است که خود هم توانسته ، عنوان "پرمخاطب‌ترین برنامه تلویزیونی " را به خود اختصاص دهد.
"مسابقه میدان" یکی دیگر از برنامه‌های ارزشمند این شبکه است که فرصت معرفی و کسب اعتبار را به تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی داده تا کالای خود را در بوته نقد و نظر داوران به آزمایش بگذارند و محک بزنند، تا عیار واقعی آن‌ها نشان داده شود. این برنامه نه‌تنها از جهت اقتصادی و اقتصاد مقاومتی، بلکه ازنظر اصلاح سبک زندگی ، امیدآفرینی ، ایجاد نشاط و رقابت در فضای کسب‌وکار هم بسیار موفق عمل کرده و کارنامه قابل قبولی دریافت کرده است.
مسابقه مفرح و خانوادگی" زوجی نو "هم در نمایش زندگی موفق زوجهای جوان و ترویج ازدواج آسان و به هنگام و ایجاد یک فضای شاد و پرهیجان با اجرای" باربد بابایی" ، برای بینندگان و خصوصاً جوانان ، خوب نقش خود را در فرهنگ‌سازی و برنامه‌های تشویقی ایفا کرده است.
در این میان یک نکته جالب‌توجه وجود دارد و آن اینکه باوجودی که یک شبکه تخصصی برای ورزش و فوتبال وجود دارد، بازهم "شبکه جوان" به دلیل پخش مسابقات ویژه و تهیه گزارش‌های جالب ورزشی، هنوز موردتوجه و اقبال ویژه ورزشکاران و فوتبال دوستان است.
شبکه‌ای که بین پدران و پسران اختلاف ایجاد نمی‌کند
این شبکه، شاید تنها شبکه‌ای باشد که، در هنگام انتخاب برنامه‌های آن، بین پدران و پسران برای دیدن فوتبال و اخبار، اختلافی پیش نمی‌آید! چون هر دو آیتم پخش خبر و فوتبال را در کنار هم قرار داده تا لبخندِ رضایت‌بخش اعظمی، از مخاطبان را به خود جلب نماید. گفتنی است که اخبار شبکه ۳ هم ، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد؛ مثل ، تازگی اخبار، به‌طوری‌که معمولاً همان گزارش باخبری که در ساعت ۲۲ از شبکه ۳ پخش می‌شود، روز بعد، در سایر بخش‌های خبری شبکه‌های دیگر به تصویر کشیده می‌شود و یا اعلام می‌شود و یا باوجود مدت‌زمان کوتاه ۱۵ دقیقه یا یک ربع ساعتی که پخش آن، به خود اختصاص داده، اما خبرها و عناوین خبری آن از جامعیت و دربگیری، دقت و سرعت‌بالا برخوردار بوده و در کوتاه‌ترین زمان، اَهَمِّ اخبار ایران و جهان را به سمع و نظر اخبار دوستان می‌رساند و اخبار آن با اخبار ۳۰ دقیقه‌ای و ۴۵ دقیقه‌ای سایر شبکه‌ها برابری می‌کند.
در این شبکه، برنامه‌های ارزشی و مذهبی هم ساخته می‌شود ، مثل برنامه "سمت خدا " که با حضور مجری توانمند آن ،"نجم الدین شریعتی" و کارشناسان بنام و خُبره آن، همه‌روزه اجرا می‌شود و طرفداران بسیاری دارد که در زمان نظرسنجی‌ها به‌خوبی از موقعیت بسیار عالی برنامه در بین بینندگان حکایت می‌کند.
یکی دیگر از برنامه‌های جالب شبکه ۳، برنامه ترکیبی و چالشی «بدون توقف» است، که با پرداختن به موضوعات متنوع و مختلف جامعه ، همراه با بررسی شبهات و معضلات فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، آن‌هم بدون سانسور ، به بیان واقعیت‌ها از زبان کارشناسان برای عموم مردم می‌پردازد.
از دیگر برنامه‌های شبکه جوان رسانه ملی می‌توان از برنامه "طبیب" نام برد که به بحث‌های پزشکی ، طبی و سلامتی می‌پردازد، یا برنامه خوشمزه "بهونه " که به آشپزی‌های دیدنی اختصاص دارد ویا ویژه برنامه جام جهانی بانام "دایره طلایی" و همچنین سایر نشسته‌ای ورزشی و فرهنگی و سیاسی و اجتماعی و سخنرانی‌های مذهبی و یا نمایش فیلم‌ها و سریال‌های فاخر و پرطرفدار ، از شبکه۳، نمایش مستند جهادی "خط شکن"، برنامه دلنشین "ضیافت دوست" ، در واپسین ساعت شب و لحظات معنوی سحر و... همه و همه باعث شده تا شبکه سه به خلاصه‌ای از تمام شبکه‌های سیما تبدیل شود و بتواند ذائقه سختگیر مخاطبان ایرانی را در تمام سنین پاسخگو باشد.
کنداکتورهای فشرده شبکه سه
بسیار دیده‌ایم که در زمان پخش برنامه‌های مختلف این شبکه بیان می‌شود که معمولاً کنداکتور برنامه‌های آن فشرده بوده و نمی‌توانند به درخواست مخاطبان برای افزایش زمان برنامه جامه عمل بپوشانند و درواقع به خاطر این حجم از برنامه‌های تولیدی، هدفمند و مخاطب پسند برای شبکه این امکان فراهم نیست.
به‌حق که انتخاب، نام «شبکه جوان» برای این شبکه بانشاط، پویا، پرتلاش، نام مناسبی است. شاید اکنون دیگر، همه ما دریافته باشیم که چرا مسابقات آن، رقیب برنامه‌های شاد "خندوانه" و "دورهمی" شبکه نسیم است و "سمت خدای" آن رقیب برنامه‌های شبکه قرآن و معارف سیما و اخبار و ورزش آن موردتوجه علاقه‌مندان شبکه‌های خبر و ورزش و... .
باوجودآنکه پرطرفدارترین فیلم و سریال‌های رسانه ملی مثل "زیرخاکی" و یا "پایتخت" و سریال "نون خ" در پخش شبکه یک قرار داشتند ولی باز این "شبکه جوان " بود که توانست، رتبه نخست پربیننده‌ترین شبکه سیما را به خود اختصاص دهد. نه‌تنها جوانان که کودکان و سالخوردگان هم از برنامه‌های علمی، فرهنگی، سرگرمی ، ورزشی، اقتصادی، سیاسی و حتی پیام‌های بازرگانی و میان برنامه‌های آن ابراز رضایت می‌کنند و در اوقات مختلف حتی سحرهای ماه مبارک رمضان یا اوقات افطار و نماز و مناجات هم این شبکه با دکور جذاب و دیدنی آن، در جمع مخاطبان خود حاضر است.
برای رسانه ملی و تمام شبکه‌ها و برنامه‌ها و برنامه‌سازان آن، آرزوی توفیق داریم، چراکه صداوسیما ، دانشگاه است و نقش سازنده‌ای در تربیت جامعه دارد و هرچه بتواند بر مخاطبان خود تأثیر مثبت بگذارد و در جهت تعالی و پیشرفت جامعه گام بردارد، در قلب و چشم مخاطبان خود می‌تواند جایگاه بهتر و موثرتری را کسب کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار