سیر صعودی المپین های گیلانی در المپیک توکیو

رشت ( پانا) - سهم ورزشکاران گیلانی از حضور در مسابقات المپیک که طی چند دوره گذشته روند نزولی داشت، در المپیک توکیو روند صعودی یافته و رکورد جدیدی را از خود بر جای گذاشت.

کد مطلب: ۱۲۰۱۸۰۶
لینک کوتاه کپی شد
سیر صعودی المپین های گیلانی در المپیک توکیو

به گزارش ایرنا، مسابقات المپیک مهمترین رویداد ورزشی در جهان است که هر چهار سال یک بار برگزار می شود و به دلیل سهمیه بندی حضور ورزشکاران در این مسابقات، هر ورزشکاری آرزوی شرکت در رقابت های المپیک را دارد.

البته در دهه های گذشته کسب مقام های قاره ای و جهانی باعث می شد تا ورزشکار در رقابت های المپیک حضور یابد اما از اواخر دهه ۷۰ میلادی، ورزشکاران باید سهمیه کسب می کردند تا در این رویداد مهم جهانی حضور یابند که این امر کار ورزشکاران را برای شرکت در المپیک سخت کرد چون آنان باید در مسابقات مختلفی حضور یافته و سهمیه مربوطه را کسب کنند.

چند دوره اخیر این مسابقات مهم، شاهد نزول ورزشکاران گیلانی در المپیک بوده ایم و با وجود اینکه سه ورزشکار از گیلان در المپیک ۲۰۰۴ آتن حضور یافته بود، اما روند نزولی حضور گیلانیان در المپیک همچنان ادامه داشت تا اینکه در دوره گذشته هیچ ورزشکاری از گیلان در المپیک حضور نیافت.

پس از حضور اصغر ابراهیمی و سیدمهدی پانزوان در رشته وزنه برداری و شاهین اخلاق پسند در رشته تنیس روی میز در المپیک ۲۰۰۴ آتن، در المپیک ۲۰۰۸ پکن اصغر ابراهیمی در رشته وزنه برداری و فردین معصومی در رشته کشتی حضور یافتند و در المپیک ۲۰۱۲ لندن، امین قاسمی پور در رشته بوکس از استان گیلان سهمیه حضور در المپیک را کسب کرد.

اما در المپیک ۲۰۱۶ ریو برزیل، هیچ ورزشکاری از گیلان موفق به کسب سهمیه المپیک نشد تا بهطور کل شاهد غیبت ورزشکاران گیلانیدر المپیک باشیم. اما این بار در المپیک توکیو گیلان با پنج نماینده شامل علی آقامیرزایی و نازنین ملایی در رشته قایقرانی، آرمین هادی پور در رشته تکواندو، محمد رهبری در رشته شمشیربازی و سارا بهمن یار در رشته کاراته حضور قدرتمند خود را در پرورش ورزشکاران المپیکی به نمایش گذاشت.

این جهش حضور ورزشکاران گیلانی برای جامعه ورزش این استان قابل تحسین است و به طور حتم دلایل مختلفی باعث شده تا با وجود اینکه در دوره گذشته مسابقات المپیک از گیلان ورزشکاری حضور نداشته باشد اما در المپیک توکیو، پنج رزشکار گیلانی موفق به کسب سهمیه شده اند.

تلاش ورزشکاران و طرح های حمایتی موجب کسب پنج سهمیه المپیک

مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان در این خصوص اظهار کرد: به طور حتم ابتدا زحمات ورزشکاران باعث شده تا پنج سهمیه در المپیک کسب کنیم و سپس حمایت هایی بود که از سوی این اداره از ورزشکاران انجام شد.

مریم بخشی افزود: ایجاد و اجرای طرح های حمایتی اداره ورزش نسبت به قهرمانان و نخبگان ورزشی، سبب تقویت روحیه و ایجاد انگیزه مضاعف ورزشکاران گیلان شد و احساس اهمیت و ارزشمندی در بین ورزشکاران نیز ایجاد شد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر هم اینک مشکلات استخدام نازنین ملایی، علی آقامیرزایی و محمد رهبری انجام و خیال این ورزشکاران در این خصوص برطرف شده و اگر شرایط سنی و تحصیلی سارا بهمن یار نیز اجازه می داد، این ورزشکار زبده نیز کار استخدامش تمام شده بود.

مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان بیان کرد: البته ما فقط به برطرف شدن شرایط استخدام این ورزشکاران اکتفا نکردیم و پس از این امر، به دنبال تهیه مسکن این ورزشکاران نیز رفتیم و با اعتباراتی که تهیه شد برای آرمین هادی پور، سارا بهمنیار و محمد رهبری یک واحد مسکونی تهیه و سندش به آنان تحویل داده شد.

وی تصریح کرد: ضمن اینکه نازنین ملایی و علی آقامیرزایی دیگر ورزشکاران گیلانی چون دیرتر سهمیه المپیک را کسب و به جمع المپین های گیلان پیوستند، موافقت اهدای مسکن به این ۲ ورزشکار زبده نیز به صورت مکتوب گرفته شد و آپارتمان های آنان نیز در اسرع وقت تحویل داده خواهد شد.

بخشی اضافه کرد: علاوه بر حمایت های مادی، ما ورزشکاران را نیز تحت نظر داشتیم و در مقطعی نیز ورود کرده تا حق آنان ضایع نشود و از سوی دیگر به دلیل تعویق یکساله المپیک توکیو به دلیل کرونا، ورزشکاران باید در خاته تمرین می کردند که ما آنان را زیرنظر داشتیم و این نگرانی را داشتیم که ورزشکاران بدون اجازه داروهایی را مصرف کنند که در این راستا، مربی های بدنساز و روانشناس را در کنار ورزشکاران قرار دادیم تا این ورزشکاران به مرز آمادگی کامل برسند.

درخشش فوق العاده ورزشکاران قایقران گیلانی ستودنی است

مدیرکل ورزش و جوانان گیلان به روند کسب پنج سهمیه المپیک توسط ورزشکاران گیلانی اشاره و اظهار کرد: آرمین هادی پور و سارا بهمنیار رتبه های بسیار خوبی در فدراسیون جهانی تکواندو و کاراته داشتند و انتظار کسب سهمیه از این ۲ ورزشکار را داشتیم که آنان با شایستگی توانستند این سهمیه را کسب کنند.

وی افزود: همینطور کسب سهمیه محمد رهبری ملی پوش شایسته شمشیربازی نیز دور از انتظار نبود و این ورزشکار ارزشمند در نهایت موفق به کسب سهمیه المپیک توکیو در هر ۲ بخش انفرادی و تیمی در رشته شمشیربازی اسلحه سابر شد، اما در رشته قایقرانی انتظار کسب ۲ سهمیه را نداشتیم.

بخشی ادامه داد: خوشبخانه علی آقامیرزایی در رشته کایاک و نازنین ملایی در رشته روئینگ با تلاش و شایستگی زیاد موفق به کسب سهمیه المپیک شدند تا شگفتی در این رشته را رقم زده و تعداد المپین های گیلانی به عدد پنج در المپیک توکیو افزایش یابد.

وی اضافه کرد: همانطور که کسب پنج سهمیه المیپک توسط ورزشکاران گیلانی ما را شگفت زده کرد، امید است که این ورزشکاران با انجام رقابت های زیبا و درخشش در مسابقات المپیک توکیو، موفق به کسب مدال نیز شوند تا شگفتی های ورزشکاران گیلانی با کسب مدال همراه شود.

المپیک میدان قوی‌ترین ورزشکاران جهان است

همچنین رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره ورزش گیلان نیز در خصوص کسب پنج سهمیه ورزشکاران این استان در المپیک توکیو اظهار کرد: هم اینک حضور در مسابقات المپیک برای هر ورزشکاری افتخار محسوب می شود چون باید برترین ها در این رقابت ها حضور یابند و این در حالی است که قهرمانان باید طی چند سال زحمت کشیده و با شرکت در رقابت های مختلف، امتیازات حضور در المپیک را تصاحب و سهمیه این مسابقات را بدست آورند.

محمدرضا عابدمحزون افزود: المپیک آوردگاه قوی‌ترین ورزشکاران جهان است که خوشبختانه در المپیک توکیو پنج ورزشکار از استان گیلان حضور می یابند که این امر، افتخاری بزرگ برای تاریخ ورزش گیلان بشمار می رود چون هم اینک حضور ورزشکاران در المپیک بسیار سخت است.

وی ادامه داد: البته حضور پنج ورزشکار از گیلان به دلیل برنامه ریزی های مناسبی بود که توسط اداره ورزش گیلان و همچین تلاش و کوشش وافر این ورزشکاران انجام شد تا هم اینک از ۶۶ ورزشکار المپیکی ایران، پنج ورزشکار از استان گیلان باشند.

تشکیل ستاد المپیک در گیلان موثر بود

رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره ورزش گیلان در ادامه گفت: با دستور مریم بخشی مدیرکل اداره ورزش و جوانان گیلان، ستاد المپیک این استان با حضور معاونان، مدیران و کارشناسان خبره ورزش تشکیل شد و از هیات ها و فدراسیون های ورزشی، استعلام ورزشکاران با توجه به رشته های حاضر در المپیک گرفته و مورد بررسی و شناخت قرار گرفت.

محزون افزود: پس از آن با تشکیل جلسات مشترک کارشناسی و تعامل سازنده با فدراسیون ها نسبت به تدوین یک برنامه اختصاصی حمایتی، در بخش های مختلف مالی و اعتباری و پشتیبانی برای هر یک از ورزشکاران تدوین شد و در واقع نیازمندی ها و دغدغه های کلیه موارد موردنیاز برای نیل به موفقیت و تقویت ورزشکاران شناسایی و انجام شد.

وی یادآور شد: خوشبختانه با توجه به اینکه شخص مدیرکل ورزش در این کار پیشرو و پیشقدم بود، با تامین اعتبارت لازم و همچنین پیگیری های ویژه در رفع نیازمندی ها و چالش های ورزشکاران این استان در سطح تیم های ملی، سبب بهبود وضعیت و عملکرد ورزشکاران در سطح تیم های ملی شد.

محزون افزود: وظیفه ستاد در سطح کارشناسی نظارت و بررسی مستمر وضعیت ورزشکاران و ارائه گزارش به مدیرکل و پیگیری رفع دغدغه ها توسط مدیرکل در سطح ملی ، فدراسیون ها و همچنین وزارت ورزش بود که این موارد در سطح مطلوبی انجام شد.

وی اظهار کرد: از سوی دیگر با ابتکاری که مدیرکل ورزش گیلان در تامین ۲ موضوع مهم و اصلی اشتغال و مسکن قهرمانان انجام داد، سبب ایجاد انگیزه مضاعف در بین ورزشکاران علاوه بر انگیزه شخصی به منظور نیل به موفقیت بود چون این ۲ محور باعث ایجاد دغدغه زیاد برای ورزشکاران بود.

رئیس گروه توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ای اداره ورزش گیلان بیان کرد: با اعلام اهدای یک دستگاه آپارتمان به ورزشکاران دارای سهمیه المپیک و همچنین اشتغال و جذب بکارگیری قهرمانان در اداره ورزش و جوانان گیلان و حل مسایل اداری و تسهیل در امور مربوط به استخدام قهرمانان، سبب آسودگی خاطر و ایجاد امنیت روانی برای ورزشکاران شد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در ستاد المپیک گیلان چند محور جزو فعالیت های اصلی قرار گرفت که برنامه ریزی، هماهنگی، آماده سازی و بسیج منابع به منظور تدارک و پشیبانی مطلوب از ورزشکاران، تدوین بانک اطلاعاتی ورزشکاران، مربیان و کادراجرایی، نیازسنجی و تنظیم برنامه حمایتی اختصاصی از ورزشکاران، مربیان و داوران در ابعاد مختلف مادی و معنوی بود.

محزون افزود: تامین منابع سخت افزاری ، ملزومت پزشکی مورد نیاز ورزشکاران، برنامه ریزی به منظور تعامل سازنده با فدراسیون های ورزشی برای تثبیت و تقویت جایگاه ورزشکاران گیلانی در تیم های ملی و همچنین ارایه گزارش مستمر کلیه امور مربوط به ورزشکاران دارای شانس کسب سهمیه المپیک، از دیگر برنامه های مهم ستاد المپیک گیلان بود.

وی در خاتمه اظهار کرد: به هرحال در این دوره از المپیک پنج ورزشکار شایسته استان گیلان موفق به کسب سهمیه المپیک شدند و امیدواریم که تمامی این ورزشکاران به همراه سایر کاروان ورزشی ایران در المپیک توکیو درخشیده و مقام ها ارزشمندی را کسب کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار