سخنگوی قوه قضاییه اعلام کرد؛

صدور قرار تامین برای برخی متهمان پرونده فایل صوتی ظریف

تهران (پانا) - سخنگوی قوه قضاییه از صدور قرار تامین برای برخی متهمان پرونده فایل صوتی ظریف خبر داد.

کد مطلب: ۱۱۹۲۵۷۶
لینک کوتاه کپی شد
صدور قرار تامین برای برخی متهمان پرونده فایل صوتی ظریف

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در ابتدای نشست خبری خود با اصحاب رسانه که به صورت آنلاین برگزار شد،‌ با تبریک دهه کرامت گفت: دهه کرامت بیانگر لطف و عنایت امام مهربان و خورشید خراسان بر ایران زمین و عالم هستی است. دهه کرامت یادآور مفاهیمی بلند و سازنده و ارزشمند است. این دهه یاداور لطیف ترین علایق برخواسته از مهر و وفای یک خواهر به مقام شامخ و معنوی یک برادر است. دهه کرامت تداعی کننده عزم و اراده و قاطعیت و تحول افرینی زنان بزرگ و بانوان آسمانی در حمایت از حق و حقیقت در جهان اسلام و بشریت است.

سخنگوی قوه قضاییه با اشاره به در پیش رو بودن انتخابات ریاست جمهوری و مجلس و خبرگان و شوراهای شهر و روستا گفت: انتخابات یعنی انجام تکلیف و احقاق حق و ستاندن حق خویش. حضور نیافتن در انتخابات خواست دشمن و زیان و خسارت محض است اما مردم انقلابی ایران در حساس‌ترین زمان نشان دادند که در ناامید کردن دشمن حماسه سازند و ید طولانی در ناامید ساحتن دشمنان هستند.

وی تاکید کرد: به نوبه خود و به عنوان یک شهروند از تمام شهروندان دعوت می‌کنم حتما در انتخابات ۲۸ خردادماه حضور داشته باشند.

رسیدگی به بیش از 4 میلیون پرونده در شوراهای حل اختلاف

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه همکاران شورای حل اختلاف در سال گذشته 4 میلیون و 363 هزار پرونده را رسیدگی کردند، گفت: این میزان نسبت به سال 98 با رشد 16 درصدی مواجه بوده است. در سال 99 با پیگیری این شورا، قریب به یک میلیون پرونده منتهی به صلح و سازش شد و از مجموع پرونده‌های مطروحه در این شورا، حدود 31.5 درصد به صلح و سازش ختم شد که نسبت به سال قبل آن 2.5 درصد افزایش داشته است.

وی اضافه کرد: قدم‌هایی برای بهبود پرداخت پاداش به نیروهای شوراهای حل اختلاف انجام شد که پاداش این همکاران رشد 2.5 برابری داشته است.

اسماعیلی گفت: تدوین قانون جدید شوراهای حل اختلاف از دیگر اقدامات در دستگاه قضایی بود. در قانون جدید دو ویژگی برجسته ممحض شدن شوراهای حل اختلاف در امر حل اختلاف و صلح و سازش و اجتناب از صدور احکام قضایی و تعیین تکلیف پرسنل شوراهای حل اختلاف در این قانون پیش‌بینی شده است.

ثبت بیش از 61 هزار گزارش در سامانه سجام

سخنگوی قوه قضاییه گفت: مردم در سامانه سجام متعلق به معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم بیش از 61 هزار گزارش را به ثبت رساندند. این معاونت 1700 هسته تخصصی ارتباط مردمی را ساماندهی کرد. از سوی این معاونت 375 نهاد مردمی و سمن جذب همکاری با این معاونت شدند. برای بیش از 39 هزار نفر از اعضای این سمن‌ها بانک اطلاعاتی تشکیل شده است. این معاونت 127 هزار و 141 نفر را به عنوان دیده‌بان در کشور جذب و ساماندهی کرده است. استقرار 1156 مشاور در دادگاه های اطفال و نوجوانان که 7580 مشاوره را در پرونده‌های قضایی به قضات اطفال و نوجوانان ارائه دادند.

وی ادامه داد:‌ همچنین صلح و سازش و بازگشت مجدد به زندگی در ارتباط با 411 زوج طلاق گرفته از دیگر اقدامات این معاونت است و در ارتباط اطفال و نوجوانان 588 پرونده به صلح و سازش رسید. بیش از 38 هزار ملاقات فرزندان طلاق در محیط امن انجام شد و 186 مرکز مشاوره برای دعاوی خانوادگی ایجاد شد.

آخرین وضعیت برخی پرونده‌های مفاسد اقتصادی

اسماعیلی در ادامه با اشاره به پرونده‌های مفاسد اقتصادی گفت:‌ رسیدگی‌های قضایی در پرونده موسسه اعتباری ولیعصر و توسعه البرز انجام و حکم نهایی صادر شد. حسن قوریانی به 20 سال حبس، شلاق و ضبط کلیه اموال، مهدی بهرامی 12 سال حبس، شلاق و ضبط اموال و محسن حاتمی‌نژاد 10 سال حبس و ضبط اموال محکوم شدند. همچنین دارایی این موسسات شناسایی و 413 میلیارد ریال در اختیار بانک مرکزی قرار گرفت و مطالبات 3475 نفر از سپرده‌گزاران وصول شده است.

بررسی پرونده‌های «کیمیا خودرو» و «صدرا نفت سپاهان»

سخنگوی دستگاه قضا ادامه داد: در پرونده کیمیا خودرو متهمان «دلینا فتاحی‌نیا» به 20 سال حبس، «مهدی فتاحی‌نیا» به 21 سال حبس و «مرتضی فتاحی نیا» به 15 سال حبس محکوم شدند. 14 نفر دیگر در این پرونده قبلا محکوم شده بودند. رسیدگی به پرونده صدرا نفت سپاهان انجام شد. فردی در این پرونده با تشکیل صندوق مبادرت به جلب سرمایه‌های مردم کرده بود. «مجید آوش» به 20 سال حبس، ضبط اموال غیرقانونی محکوم شد.

پرونده فایل صوتی ظریف به کجا رسید؟

وی درباره سوالی مبنی بر اینکه تحقیقات درباره فایل صوتی ظریف به کجا انجامید، توضیح داد: پیش از این اشاره کردم پرونده‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب تهران تشکیل شده و افراد متعددی که مرتبط با پرونده بودند از آنها به عنوان مطلع تحقیق شد. برخی که در مظان اتهام بودند ممنوع الخروج شدند و برخی از افراد هم که در مظان اتهام بودند تفهیم اتهام شدند و قرار تامین برای آنها صادر شده و با قرار تامین آزادند. تحقیقات توسط دادسرای عمومی و انقلاب تهران در حال انجام است و به محض نتیجه، اطلاع رسانی را انجام خواهیم داد.

آخرین وضعیت پرونده موسسه اعتباری فرشتگان

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت پرونده موسسه اعتباری فرشتگان گفت: این پرونده یکی از پرونده‌های کثیرالشاکی است و کیفرخواست آن در شعبه ۱۵ دادسرای اقتصادی صادر و به شعبه ویژه اخلال در نظام اقتصادی ارجاع شده است و ۱۵ هزار سپرده گذار و مطالباتی با مبلغ ۸ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان دارد. بانک مرکزی همکاری خوبی با تخصیص خط اعتباری داشته است و نسبت به اکثر سپرده‌گذاران تا یک میلیارد تومان، از محل این خط اعتباری مطالباتشان تسویه شده و ۱۹۰ مورد از طلبکاران بزرگ و طلبکارانی که مبالغ درشتی سپرده‌گذاری کرده بودند باقی مانده است که برای آن اقدام خواهد شد و در مورد متهمان هم حکم مناسب صادر خواهد شد.

به گفته وی، پرونده حسن رعیت هم درحال برگزاری است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه توسط برخی از کاندیداها در مناظرات گفته شد علت تعطیلی واحدهای دولتی که توسط قوه قضاییه بازگشایی شدند احکام قوه قضاییه بوده است، گفت: بارها گفته‌ایم به لحاظ وظیفه حاکمیتی و اجابت رهنمودهای مقام معظم رهبری حمایت از واحدهای تولیدی در دستور کار ما است و ادعایی که گفته شد خود واحدهای قضایی آن‌ها را تعطیل کردند درست نیست و ۱ درصد به این شکل بوده است. حدود ۹۹ درصد از این شرکت‌ها رأی قبلی قضایی مبنی بر تعطیلی نداشت. در همین پرونده‌ها هم به سراغ تعطیلی نرفتیم بلکه مدعیانی داشتند و نظام بانکی علیه آن‌ها طرح دعوا کرده است و قوه قضاییه در مقام رسیدگی بانک‌های طلبکار وارد عمل شده است. قوه قضاییه ۲ هزار واحد تولیدی را راه انداخت و در ایلام ۵۶ واحد، تهران ۵۲ واحد تولیدی با ۶ هزار و ۴۱۴ کارگر، در خراسان رضوی ۱۷۳ واحد، در فارس ۱۳۵ واحد، قزوین ۶۲ واحد و در گیلان ۷۸ واحد تولیدی راه‌اندازی شدند.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: سبلان پارچه اردبیل، شیر وارنا ورامین، آلومینیوم پارس ساوه، ایران ترانسفو، شرکت سیلندر امید فردا گیلان، کشتارگاه مرغ مانشت، کلوچه شاداب مهر از جمله این واحدها بودند.

توضیح درباره حکم 11 بدهکار بانکی

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی درباره حکم پرونده ۱۱ بدهکار بانکی و شهرداری سابق اظهار کرد: درباره تمام این ۱۱ نفر توضیح دادم که قوه قضاییه برای آن‌ها اقدامات خوبی انجام داده و برخی محکومان آن‌ها در زندان هستند و مطالبات بانک‌ها وصول شده است. در مجموع با پیگیری قوه قضاییه بالغ به ۳۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات بانک‌ها وصول شده قوه قضاییه بیکار ننشسته و گفتم این‌ها اقداماتی است که توسط قوه قضاییه انجام شده است.

اسماعیلی درباره پرونده عیسی شریفی گفت: این پرونده رسیدگی شده و حکم در دیوان عالی کشور تایید شده و تعجب می‌کنم بعد از این اطلاع رسانی‌ها چرا افراد در مناظرات نسبت به این رسیدگی‌های انجام شده بی خبر هستند.

آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی

سخنگوی قوه قضاییه درباره آخرین وضعیت پرونده هواپیمای اوکراینی و اظهارات دولت اوکراین مبنی بر اینکه قرار شده پس از محاکمه غرامت به خانواده‌ها پرداخته شود، گفت: در ارتباط با این پرونده و آنچه از سوی دولت مردان اوکراین اعلام شد باید بگویم مرجع صالح برای رسیدگی به این موضوع مراجع قضایی ایران هستند و این مرجع سازمان قضایی نیروهای مسلح است. بررسی های دقیق و همه جانبه انجام و پرونده با کیفرخواست به دادگاه ارسال شده و جلسات دادگاه برگزار خواهد شد. اینکه کشوری دیگری اظهار نظر کند پسندیده نیست، اما پرداخت غرامت که زودتر از دادگاه انجام می‌شود حاکی از خوبی نظام قضایی ما است ما قبل از صدور حکم دادگاه سعی می‌کنیم طلب‌ها را پرداخت کنیم. صد در صد غرامت به این افراد پرداخت خواهد شد و اینکه قبل از صدور رای غرامت می‌دهیم امتیاز و ارزش است و توسط سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی انجام می‌شود.

وی درباره منع انتخابات شهروندان ایرانی که در کانادا حضور دارند نیز گفت: این مایه تاسف است که همکاران عزیز ایرانی مقیم کانادا که حدود ۵۰۰ هزار واجد شرایط هستند را از حق طبیعی خود محروم می‌کنند و آن‌ها را مواجه با زحمت می کنند اقدامی غیر اخلاقی است و امیدواریم همکاران ما در وزارت امور خارجه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

تبعه چینی منتشر کننده فیلم دختران ایرانی ممنوع‌الخروج شد

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره تبعه چینی که اقدام به انتشار فیلم دختران ایرانی کرده بود و اینکه آیا او محاکمه و از کشور اخراج می شود، گفت: بعد از حادثه و فیلم هایی که متشر شد قوه قضاییه ورود جدی کرد و با همکاری پلیس فتا این فرد شناسایی و دستگیر شد. یکی از همدستانش هم دستگیر شد. پرونده 2 متهم دارد و در حال رسیدگی است و حتما در چارچوب ضوابط رسیدگی و حکم صادر خواهد شد. گرچه این فرد ابتدائا دستگیر شد و با قرار تامین آزاد شد اما قرار ممنوع الخروجی او نیز صادر شده است و در برابر ضوابط حکم پرونده هرچه باشد ان‌شاءالله صادر خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه درباره تعداد گزارش تخلف انتخاباتی به سامانه سجام ارسال شده است نیز توضیح داد: از زمانی که بخشنامه رئیس قوه قضاییه درباره تخلفات انتخاباتی صادر شد تاکنون ۱۳۷۳ گزارش مردمی در مورد انتخابات ثبت شده است و اقدامات موثری درباره آن‌ها انجام شده است و اقدامات پیشگیرانه جهت جلوگیری از بروز این تخلفات با کمک دادستان‌ها انجام شده است از زمان صدور دستورالعمل تاکنون ۱۴۳ جلسه تشکیل شده و ۴۰۰ مصوبه داشته است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره ترک فعل مدیران و پیگیری دستگاه قضا در رابطه با قطع برق و آخرین موضع دستگاه قضا در این زمینه گفت: موضوع ترک فعل اقدام شایسته قوه قضاییه در دوره تحول بوده است، در سال گذشته رئیس قوه قضاییه توجه شایسته‌ای نسبت به این موضوع داشت و دستور العملی درباره آن صادر کرد. درباره قطع برق سازمان بازرسی تحقیقات خود را انجام داده است و اگر تصمیم به تعقیب مسئولان باشد این کار انجام خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا قوه قضاییه برای همکاری با دولت راهکارهایی برای حمایت از تولید داشته است یا خیر گفت: ما معتقد به همکاری بین بخشی هستیم و در جلسات سران قوه و ستاد، تسهیل و رفع موانع تولید اقدامات خوبی در راستای هم افزایی انجام گرفته و قوه قضاییه در سال ۱۴۰۰ هم اقدامات خود را انجام می‌دهد. ما در سال ۱۴۰۰ به همدان سفر کردیم و کارخانه کلوچه کیوان همدان با ورود قوه قضاییه رفع موانع شد و در تمامی واحدهای قضایی حمایت از تولید درحال انجام است. ان‌شاءالله قرار آینده ما نه در هفته آینده بلکه روز جمعه و پای صندوق های رای خواهد بود.

زندانیان حق رأی دادن دارند؟

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه روز جمعه انتخابات ریاست جمهوری است و آیا در زندان‌ها صندوق رای فرستاده می شود و آیا زندانیان حق رای دارند یا خیر؟ گفت: شرکت در انتخابات حق همه ایرانیان و تکلیف آن‌ها است و تفاوتی نمی‌کند این هم وطن کجا است. تعدادی از هموطنان در زندان هستند و حق رای دارند و تمهیدات لازم اتخاذ شده و از آنجایی که شرکت در انتخابات نیازمند اصل شناسنامه است به زندانیان ابلاغ شده تا شناسنامه آن‌ها به زندان بیاید و بتوانند در انتخابات شرکت کنند و از آنجایی که احراز هویت رکن اصلی است و این احراز هویت برخط انجام می‌شود مقدمات لازم این کار صورت گرفته است و هماهنگی لازم برای اعزام صندوق به زندان‌های سراسر کشور انجام شده است.

اسماعیلی افزود: از نمونه تحت تعقیب قرار گرفتن مدیران می‌توانم به حادثه سیل شیراز اشاره کنم که در این پرونده حتی برای مدیران متخلف قبلی هم قرار صادر شد. قرار است تا در کنار دادسرای کارکنان دولت یک دادسرا هم تشکیل دهیم برای افرادی که باید به دلیل ترک فعل به جرم آنها رسیدگی شود و با تشکیل این دادسرا قطعاً اقدامات خوبی در زمینه ترک فعل انجام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار