سیکل تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی؛ دلالی و واسطه‌گری

تهران (پانا) - عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران می‌گوید در تامین مواد اولیه واحدهای قطعه‌سازی مشکلات بسیاری وجود دارد. دلالی و واسطه‌گری سیکل تامین مواد اولیه شده است و متاسفانه مشکلات زیادی وجود دارد؛ شرایطی که فقط مختص به واحدهای قطعه‌سازی نبوده و بسیاری از صنایع با آن درگیر هستند.

کد مطلب: ۱۱۹۲۵۵۴
لینک کوتاه کپی شد
سیکل تامین مواد اولیه واحدهای صنعتی؛ دلالی و واسطه‌گری

اعظم پویان - محمود نجفی سهی در گفت وگو با پانا اظهار کرد:‌ «شرایط بی‌ثباتی قیمتی به معنای آن است که وقتی نرخ ارزها افزایش می‌یابد قیمت‌ها بالا می‌رود اما وقتی نرخ دلار کاهش می‌یابد بازار دربرابر هرگونه روند کاهشی مقاومت می‌کند. اقتصاد کشور باید باثبات باشد و قیمت کالا و خدمات ثبات داشته باشد.»

وی افزود: «شرایط قیمت‌ها، مواد اولیه تولید و به روزرسانی تجهیزات یا تعمیرات در کارخانجات به گونه‌ای است که بروز هر گونه مشکلی می‌تواند هزینه‌های سنگینی را به تولیدکنندگان تحمیل کند.»

برخی از صنایع در وضع بی ثباتی قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تمام‌شده از کیفیت خود کاهش می‌دهند به طور مثال اگر کیفیت یا حجم پنیر کاهش یابد مردم چندان متوجه آن نخواهند شد اما با کاهش کیفیت در خودروها یا قطعات خودرو این جان مردم است که به خطر می‌افتد

نجفی سهی عنوان کرد: «کارگران اکنون با مشکلات معیشتی بسیاری رو به رو هستند و این شرایط موجب شده است تا در ساعات کاری دغدغه ذهنی داشته باشند و بهره‌وری آنها در محیط‌های کاری کاهش یابد.»

وی افزود: «در تامین مواد اولیه واحدهای قطعه‌سازی مشکلات بسیاری وجود دارد و دلالی و واسطه‌گری سیکل تامین مواد اولیه شده است و متاسفانه مشکلات زیادی وجود دارد.»

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد:‌ «قطعه‌سازی در کشور چندین ماده اولیه دارد که فولاد، مواد پلمیری،فلزات رنگی، مس، روی و غیره از جمله آنها است و به جای آنکه قیمت آنها با ثبات و برای یک محدوده زمانی معین مثلا شش ماهه باثبات و تعیین شده باشد قیمت‌ها به طور دائم در حال تغییر است این درحالی است که در قراردادهایی که قطعه‌سازان با خودروسازان منعقد می‌کنند شرایط تولید وقیمت‌های اعلامی باید برای آنها مشخص باشد اما قیمت‌ها به طور دائم تغییر می‌کند.»

وی با بیان اینکه شرایط تولید در قطعه‌سازی بر قیمت خودرو تاثیرگذار است، عنوان کرد:‌ «نتیجه این شرایط این است که نه مردم از وضع موجود راضی هستند ونه قطعه‌سازان و خودروسازان نیز دل خوشی از شرایط موجود ندارند.»

نجفی سهی عنوان کرد:‌ «برخی از صنایع در وضع بی ثباتی قیمت مواد اولیه و افزایش هزینه‌های تمام‌شده از کیفیت خود کاهش می‌دهند به طور مثال اگر کیفیت یا حجم پنیر کاهش یابد مردم چندان متوجه آن نخواهند شد اما با کاهش کیفیت در خودروها یا قطعات خودرو این جان مردم است که به خطر می‌افتد.»

وی افزود: «درگیری‌ها و مشکلاتی که اکنون وجود دارد فقط مختص به خودرو نیست و هر روز نمی‌شود در بازارها سرگردان درباره قیمت مواد اولیه بود. آنچه قطعه‌سازان را درانعقاد قرارداد با شرکت‌های خودروسازی مطمئن می‌کند، نرخ‌ها است و در شرایط بی‌ثباتی قیمتی در مواد اولیه تولید نمی‌توان تصمیم درستی در این زمینه اتخاذ کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار