همتی: بسیاری از مشکلات ما به تحریم ها بازمی‌گردد

تهران (پانا) - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرد بسیاری از مشکلات موجود کشور به تحریم‌ها بازمی‌گردد و ۲۰ سال است که ما با این موضوع درگیر هستیم.

کد مطلب: ۱۱۹۲۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
همتی: بسیاری از مشکلات ما به تحریم ها بازمی‌گردد

به گزارش ایرنا، عبدالناصر همتی روز دوشنبه در برنامه تلویزیونی «دست خط» گفت: ما مصائب فرهنگی و سیاسی داریم اما مهمترین مساله کشور اقتصاد است و من این توانایی را در خود می بینم که مشکلات مردم را برطرف کنم.

وی افزود: مردم در سختی روزگار می گذرانند و خیلی از مردم حق شان این نیست که با این همه امکانات این‌گونه زندگی کنند و معتقدم این مسائل قابل حل است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری در خصوص کافی نبودن اختیارات رئیس‌جمهوری گفت که اختیارات رئیس جمهوری برای حل مشکلات کافی است و باید بر اساس قانون اساسی عمل کنیم اما اگر بخواهیم قانون اساسی را نقض کنیم دچار مشکل می‌شویم.

وی ادامه داد: موانعی برای اجرا است ، نهادهای مختلف سعی می کنند در امور رئیس‌جمهوری دخالت کنند و محدودیت‌هایی را بر سر راهش قرار دهند اما من برای تمام این موارد برنامه دارم و آمده ام تا کشور را از این وضعیت خارج کنم.

همتی در پاسخ به این سوال که نگاه شما برای حل مسائل کشور درونی یا بیرونی است، پاسخ داد: ما می‌خواهیم به زندگی مردم برسیم و برای آن موضوع باید توسعه اقتصادی اتفاق بیفتد من به درون نگری و برون نگری اعتقاد دارم اگر فکر می‌کنیم بدون نگاه به دنیا رشد اقتصادی محقق می‌شود این نگاه اشتباه است کشورهایی که این مسیر را رفتند، موفق نبودند.

وی اظهار کرد: ما نیاز به تکنولوژی فاینانس و سرمایه‌گذاری داریم اما این به معنای این نیست که از پتانسیل داخل و تولید داخل غافل شویم.

نامزد انتخابات در مورد نقش تحریم ها در وضعیت اقتصادی موجود گفت: برخی می خواهند نقش تحریم ها را کم اهمیت جلوه دهند اما این تحریم‌ها باعث انزوای اقتصادی و فشار حداکثری کشور شده است و درآمدی ارزی را یک پنجم تا یک ششم کم کرده است.

وی ادامه داد: سالیانه۷۰ تا ۸۰ دلار سهم تجارت خارجی کشور است، چرا ما باید ۲۰ درصد بیشتر بپردازیم؟ چرا باید این هزینه ها را بدهیم؟ با غلبه بر تحریم و خارج شدن از انزوای اقتصادی و با تکیه بر توان داخلی می‌توانیم به توسعه برسیم.

همتی در مورد خودتحریمی نیز گفت موانع تولید و مسائلی که بر سر راه تولید کنندگان قرار دارد و مشکلات جدی را برای آنها به وجود آورده است مقررات دست و پاگیر همچون بیمه، بانک‌، گمرک و مواردی از این دست زحمت هایی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده و خودتحریمی است.

به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری دولت باید کالای عمومی فراهم کند و بر امور نظارت داشته باشد نه اینکه خود اقدام به تولید کالا کند.

وی با بیان این که اشتغال مهم‌ترین نیاز جوانان است، گفت : اگر جوانان شغل نداشته باشند امنیت روانی جامعه به هم می‌ریزد. بنابراین اولویت اول من بحث اشتغال است در این موضوع باید سرمایه‌ گذاری و رشد اقتصادی داشته باشیم باید موانع تولید را از سر راه تولیدکنندگان برداریم و به کارگاه های کوچک و متوسط اهمیت دهیم زیرا این بنگاه‌ها اشتغالزا هستند.

همتی افزود: بخش خدمات مهم است و ۵۵ درصد ارزش افزوده کشور مربوط به این بخش است به خصوص در روند جدیدی که در فضای مجازی و استارتاپ ها وجود دارد باید کاری کنیم مردم وارد فضای خدماتی شود این خدمات مولد هستند و باید از خدمات مفید پشتیبانی کنیم چون در تولید مهم است.

جوانان باید تامین مالی شوند

نامزد انتخابات گفت: نخستین اولویت من در بحث ازدواج این است که تامین مالی برای افرادی که می‌خواهند ازدواج کنند فراهم شود و امکان خرید کالا از طریق کارت های اعتباری برای این افراد را فراهم خواهد کرد .

وی در خصوص حل مشکل مسکن جوانان گفت: باید ۶۰۰ هزار واحد مسکونی بسازیم و شهرداری ها باید این خانه ها را بسازند و به جوانان اجاره دهند تا دو سال اول را آنجا زندگی کند ساخت مسکن استیجاری از طریق دولت و شهرداری اولویت نخست من است.

۱۰ سال درگیر تحریم هستیم

همتی در پاسخ به سوال مجری در خصوص افزایش قیمت‌ها گفت: من از رشد قیمت ها خبر دارم ، شما این سوالات را از کسانی بپرسید که هیزم در آتش تحریم ریختند. تحریم عامل اصلی مشکلات است و ۱۰ سال است که ما با این موضوع درگیر هستیم از زمان احمدی‌نژاد این مسئله شروع شد و تا کنون ادامه دارد چرا این گونه باید باشد ؟

وی با بیان اینکه چرا قیمت ارز افزایش یافت؟ گفت: من آن را بالا نبردم چه کسانی باعث شدند به جای ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد ارزی ۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشیم قول می‌دهم تحریم‌ها برداشته شود و این جزء اولین اقدامات است بعد از آن اشتغال وضعیت جوانان و زندگی ۳ دهک پایین جامعه در اولویت کارهای بنده است

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار