قاضی‌زاده هاشمی: «دولت سلام» حرفش این است که نظام حکمرانی باید تغییر بکند

تهران (پانا) - نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه برای کم کردن فاصله طبقاتی، قله‌ها را می‌تراشیم و دره‌ها را پر می‌کنیم گفت: حرف «دولت سلام» این است که نظام حکمرانی باید تغییر کند و عوض کردن آدم‌ها مساله‌ای را حل نمی‌کند.

کد مطلب: ۱۱۹۲۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد
قاضی‌زاده هاشمی: «دولت سلام» حرفش این است که نظام حکمرانی باید تغییر بکند

به گزارش ایرنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در ادامه برنامه‌های تبلیغاتی خود دوشنبه، گفت: به غلط تصور شده که رییس جمهوری باید دانای کل و خودش طراح سناریوهای اجرایی باشد. جمهور از منظومه فکری کسانی که با او کار می‌کنند، شناخته می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برنامه‌اش برای تقویت پول ملی، افزود: ریال خلاف آن چیزی که تاکنون انجام شده باید ناموس دولت باشد. حفظ ارزش ریال نیاز به ساماندهی حکمرانی دارد. الان متاسفانه یک سامانه و یا مسوول مشخصی که ارزش پول ملی مربوط باشد، نداریم.

قاضی‌زاده هاشمی بیان کرد: مجموعه مولفه‌هایی که باعث خلق پول و ایجاد تورم است، در جاهای مختلف در حال سازماندهی است و عملا هیچ جایگاهی حتی بانک مرکزی هم پاسخگو نیست.

وی با اشاره به اینکه برای کنترل ارزش پول ملی حتی نمی‌شود به بانک مرکزی مراجعه کرد، گفت: عملکرد بانک مرکزی که به تنهایی می‌تواند به کنترل جریانی که باعث تضعیف ارزش پول ملی می‌شود، منفی است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره ارزش پول ملی افزود: به اصلاح سیاست‌های مالی و پولی کشور و همچنین تقویت تولید و هدایت نقدینگی در کشور نیاز داریم.

وزارت خزانه‌داری ایجاد می‌کنم

زاکانی با اشاره به اینکه برنامه‌هایی که در دولت سلام پیش‌بینی می‌کنیم ایجاد یک مرکز فرماندهی و یا مدیریت حکمرانی است، افزود: چیزی شبیه وزارت خزانه‌داری باید ایجاد شود که بتوان مجموعه سیاستگذاری‌ها و حفظ ارزش پول ملی را تقویت کند و فرماندهی کل باشد.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری درباره برون رفت از مشکلات بخش کشاورزی و استفاده از فناوری متناسب، گفت: ما در حوزه امنیت غذایی دو نوع گرسنگی داریم؛ گرسنگی ظاهری و سلولی. منظور از امنیت غذایی این است که غذای کافی و بسته غذایی متناسب باشد. بسته غذایی متناسب که یعنی هم کالری داشته باشد و سوء تغذیه در سطح سلولی نداشته باشد.

وی افزود: الان حدود ۳۰ درصد جامعه به ترتیبی از گرسنگی سلولی رنج می‌برند یعنی یا گرسنه مطلق هستند یا نان دارند بخورند یا همان یک نان هم ندارند. تراز تجاری ما در بخش کشاورزی منفی است و منهای ۶ میلیارد دلار واردات داریم. این برای ما وابستگی ایجاد کرده است.

قاضی زاده هاشمی تصریح کرد: از یک طرف باید سامانه بخش کشاورزی را مدیریت کنیم تا آن نیاز مردم از بین برود و کار دوم این است که این وابستگی را از بین ببریم و تراز تجاری را مثبت کنیم.

وی با بیان اینکه تأمین کالا را به مجموعه زنجیره تامین می‌سپاریم، گفت: کالاها به بورس می‌روند. در کالاهای اضطراری باید خرید تضمینی ایجاد کنیم. جای دومی که دولت برای حمایت می‌ایستد، محل حمایت از مصرف کننده است. یعنی به کدام مصرف کننده نهایی باید یارانه بدهیم. اگر بتوانیم مالیات و بیمه را برقرار کنیم، آن را به مصرف کننده نهایی می‌دهیم و اگر الان امکانش را نداشته باشیم، یارانه را به حلقه آخر یعنی در مورد گندم به نانوایی می‌دهیم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه جای سوم که دولت باید بایستد تعرفه است، گفت: بقیه امور به مدیر زنجیره تامین سپرده می‌شود. حفاظت و تسهیلات کجا انجام می‌شود؟ از طریق مدیر زنجیره تامین، یعنی او باید کالای کشاورز را خریده باشد و ما از مدیر زنجیره تامین حمایت می‌کنیم.

قاضی زاده هاشمی درباره قاچاق کالا و ضرر آن به تولید کنندگان، افزود: از ۱۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد قاچاق یک درصد تبدیل به مجازات می‌شود و این خنده دار است. در جایگاهی که باید کار مدیریتی کنند و دستگاه‌های زیر مجموعه گلوگاه‌های قاچاق را ببندند این کار را نمی‌کنند. سامانه جامع گمرک ۴۰ درصد درآمد ما را افزایش داده است. اگر به سامانه جامع وصل بشوند خیلی بیشتر می‌شود، کار کرد.

وی درباره برنامه‌های خود برای جلوگیری از فرار مالیاتی چیست؟ گفت: دنبال نظام یکپارچه مالیاتی و حمایتی و بیمه‌ای هستیم. کاری که سازمان بیمه‌ای و مالیاتی می‌کند در یک سامانه یکپارچه می‌اید که نوع و ترکیب مالیات‌ستانی تجمیع می‌شود. بخشی که فرار مالیاتی می‌کند، دیده می‌شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: بازارهای سرمایه یکی از تمیزترین و شفاف‌ترین بازارهای دنیاست. اصل بازار سرمایه همراه با ریسک و نوسان است. اقتصاد صددرصد دولتی است به طوری‌که بنگاه‌های بزرگ اقتصادی ما هم دولتی هستند و اینگونه عدم رقابت واقعی انحصاری بویژه در سامانه سیاستگذاری شکل می‌گیرد.

وی افزود: شورای بورس و ۹۰ درصد بازار، دولتی و همچنین ناظر و مجازات کننده دولتی است. این نظام را بهم می‌زند. باید بگوییم در چه سامانه اقتصادی از بازار سرمایه صحبت می‌کنیم؟ بازارها و تالارهای موازی و بعد امکاناتی که این فعالان بتوانند رقابت کنند، فراهم نیست.

قاضی زاده هاشمی تأکید کرد: وظیفه ذاتی دولت‌ها در حفاظت و مراقبت از مردم‌ها مهم است. وقتی مردم دچار خطری می‌شوند باید از آنها مراقبت شود. اینکه ما در قضیه بورس تماشا کردیم، این پذیرفته شده نبود. باید هم نظام مدل سرمایه را تغییر دهیم و هم مکانیسم مدل فعالان و سهم دولت در بازار سرمایه را تغییر دهیم.

وی یادآور شد: اینکه برای خصوصی سازی، خصولتی سازی کردیم، این غلط بود. اینکه قدرت دولت را در مدیریت بازارها حفظ کنیم و بعد دولت از منافع خودش حفاظت بکند، به ضرر مردم و غیر عادلانه است.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه در نقدینگی که فقط هشت سال گذشته ایجاد شده است به ازای هر نفر ۴۰۰ میلیون تومان ایجاد کرده‌ایم، گفت: در ۸ سال به ازای هر ایرانی ۴۰۰ میلیون تومان نقدینگی ایجاد شده است. سهم دهک اول از این مجموعه تسهیلات دهک اول اقتصادی ۶۵ درصد است یعنی ۱۰ درصد مردم ۶۵ درصد این پول را گرفتند با ۴ دهک بعدی می شود ۵۵ درصد، ۴ درصد مردم ۵ درصد گرفتند. وقتی می‌گویم که به خانواده‌ها ۵۰۰ میلیون تومان بدهیم صدای عده ای در می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که این پول را از کجا می‌آورید، گفت: از همین پولی که خلق کردند. حتی آنهایی که دنبال خروج رکود توسط خلق پول هستند، می‌گویند که این را هلیکوپتری پخش بکنید. شکاف ایجاد نکنید. ۷۰ درصد تسهیلات کشور در استان تهران است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تأکید کرد: اگر استان‌های برخوردار را اضافه کنیم، ۷۰ درصد می شود. این شکاف رشد ایجاد نمی‌کند؟ در یک جا یک نظام آموزشی قدرتمند در شمال شهر تهران درست می‌کنیم و به فرزندان آنها دو زبان یاد می‌دهیم. آنها سفر خارجی می‌روند، رشد می‌کنند، قدرتمند می‌شوند و حکمرانی دست اینها می‌افتد و طبقه مظلوم هرمزگانی و سیستانی همچنان کارگر می‌مانند نه آموزش و نه خدمات درمانی درستی دارند.

«دولت سلام» حرفش این است که نظام حکمرانی باید تغییر بکند

وی اضافه کرد: وقتی ساختارها استضعاف‌گر باشند، عوض کردن آدم‌ها مساله‌ای را حل نمی‌کند. اینکه چپ یا راست ریش‌دار یا بدون ریش سرکار بیاید چیزی عوض نمی‌شود. «دولت سلام» حرفش این است که نظام حکمرانی باید تغییر بکند. مدل حکمرانی مشکل دارد و این نهادهای استضعاف‌گر هستند که نمی‌گذارند کشور رشد کند و انقلاب به هدفش برسد.

قاضی زاده هاشمی بیان کرد: یکی از مشکلات ما پرداختن به معلول‌هاست. آن تحلیل عامی که می‌کنیم، این است که عوامل اولیه باید اصلاح شود تا در رده پایین دست هم اصلاحی صورت بگیرد.

وی خطاب به مجری گفت: پرسیدید قاچاق کالا و ارز را چطور مدیریت می کنید؟ این شامل ارز و تمام کالاهاست. شما رصد می‌کنید که اگر کالایی در بازار رسمی خریداری شده باشد، قاچاق نیست و اگر منشاء آن کالا معلوم نباشد، قاچاق است. باید آن فرد بگوید که رسما آن کالا را دارد کرده و این اجازه ترخیص نامه من است. ارز هم به این شکل است.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما تولید اطلاعات می‌کنیم. افرادی که وارد می‌کنند مشخص هستند. تمام این اطلاعات موجود است و باید به سامانه جامع گمرک وصل شود.

صندوق ملی را طراحی کردیم

قاضی زاده هاشمی ادامه داد: برای بحث‌هایی مانند اصلاح نظام بانکی و پولی و بانک مرکزی، موضوع خلق پول، منابع طبیعی یک سازوکار به نام صندوق ملی طراحی کردیم که سازوکار انفال در آن تغییر می‌کند.

وی افزود: بیمه مبتنی بر هویت شغلی اشخاص است نه هویت شخصی. اما حدود ۳۵ درصد از جمعیت ما تحت هیچ بیمه‌ای نیستند. کسب و کارها هم مالیات و هم حق بیمه می‌دهند، ما مجموعه آن را برای اینکه کل ایرانیان تحت پوشش بیمه جامع قرار بگیرند، ذیل این ساختار می‌بریم.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه یک سامانه جامع بیمه‌ای و حمایتی ایجاد می‌شود، گفت: مردم به سه گروه تقسیم می‌شوند یک گروه کسانی هستند که درآمدهایشان بیشتر از هزینه‌هایشان است. یک عده هستند که درآمدهایشان کمتر از هزینه‌هایشان است. آنهایی که درآمدهایشان بیشتر است، مالیات بیشتری می‌دهند. آنهایی که درآمدهایشان کمتر است به همان میزان مالیات کمتری می‌دهند.

قاضی زاده با بیان اینکه قله‌ها را می‌تراشیم و دره‌ها را پر می‌کنیم تا فاصله طبقاتی کم شود، ادامه داد: اگر پول ارزان قیمت را که زیر نرخ تورم است، به نظام تولید ندهیم، مشکل ایجاد می‌شود. در این طرح ۵۰۰ میلیونی می‌خواهند وام بگیرید، بگویند چه فردی را به کار می‌گیرند؟ بهتر است آن فردی که به کار می‌گیرد از زوج‌های جوان باشد و تا زمانی که بازپرداخت تسهیلات را انجام می‌دهد، حق بیمه آن فرد باید باید پرداخت شود.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری اضافه کرد: باید نرخ پول را واقعی کنیم که این باعث کاهش تولید می‌شود یا وقتی رانتی می‌دهیم. می‌گوییم به ازای این رانت اشتغال موثر ایجاد شود، این را به هم وصل کردیم.

وی خاطرنشان کرد: این وام برای خرید کالای ایرانی، جهیزیه، ازدواج و مسکن است. کار این صندوق، مدیریت منابع و توزیع بین اقشار متوسط و پایین کشور است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار