۸ پروژه ریلی دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود

تهران (پانا) - به گفته وزیر راه و شهرسازی  هشت پروژه جدید ریلی در آستانه تکمیل است که تا پایان سال ۱۴۰۰ کامل می‌شود و برخی از آن‌ها در همین مدت افتتاح می‌شوند که نتیجه آن رشد ۵۰ درصدی در طول ساخت خطوط ریلی کشور در مدت مدیریت دولت تدبیر و امید است.

کد مطلب: ۱۱۸۵۹۶۵
لینک کوتاه کپی شد
۸ پروژه ریلی دیگر تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود

به گزارش وزارت را و شهرسازی، «محمد اسلامی» در حاشیه هفتمین همایش بین‌المللی پیشرفت‌های اخیر در مهندسی راه‌آهن در جمع خبرنگاران با اشاره به اهمیت همکاری وزارت راه و شهرسازی با دانشگاه‌ها در شکستن رکورد ساخت راه‌آهن در دولت تدبیر و امید، اظهار داشت: دستگاه‌های ذی‌ربط با ارائه صورت مساله‌هایی که دارند می‌توانند ظرفیت علمی و پژوهشی، اساتید و دانشجویان را به این سمت فعال کنند که این پژوهش‌ها و ظرفیت‌های علمی در راستای اهداف و مسائل‎شان شکل بگیرد.

وی افزود: نتایج تحقیقات علمی و دانشگاهی باید برای کشور پیشرفت اقتصادی و افزایش ارزش افزوده ایجاد کنند.

اسلامی خاطرنشان‌کرد: در وزارت راه و شهرسازی برای اینکه بتوانیم از فناوری‌ها و پژوهش‌های خودمان،خلق فرصت‌ها و افزایش درآمد سرانه داشته باشیم به همکاری با دانشگاه‌ها با نگاه و اهتمام ویژه داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی بیان‌داشت: در دو سال گذشته روی این تمرکز کردیم که بخش ریلی و راه‌آهن را به سمت تبدیل شدن به یک قدرت اقتصادی و صنعتی هدایت کنیم و این امر با اهتمام ویژه و کار شبانه‌روزی محقق شد و این هدف‌گذاری در حرکت است تا مسیر تکاملی خود را طی کند.

وی گفت: نخستین هدف ما این بود که در راستای خودکفایی متعهدانه بایستیم و اجازه ندهیم که ریل و سوزن مورد نیاز کشور از خارج وارد شود، بر این اساس از شرکت‌ها و کارخانجات سازنده حمایت و پشتیبانی کردیم و آنها کار را به نتیجه رساندند؛ اگر چه این تحقیقات ۲۰ سال به طول انجامیده بود اما هم اکنون نتیجه‌اش این است که ریل در داخل کشور تولید می‌شود و برای پروژه‌های زیرساختی نصب شده و به بهره‌برداری می‌رسد.

اسلامی تاکید کرد: نتیجه این سیاست و عملکرد ما این است که گسترش خطوط ریلی را با سهم ساخت داخل بدون نیاز به ارز انجام دادیم و این کار برای نخستین بار انجام شد.

وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: به موازات آن سرمایه‌گذاری برای تولید داخل و جلوگیری از ورود محصولات خارجی را هدف‌گذاری کردیم و این امری ضروری بود، زیرا در این شرایط جنگ تحمیلی، تحریم‌های سخت، پیچیده و ظالمانه‌ای را کشورهای تروریست و حامیان آن‌ها به ما تحمیل کرده بودند.

وی بیان داشت: توانستیم سهم تولید داخل را افزایش دهیم و در سال های ۹۸ و ۹۹ حدود یک‌هزار و ۸۰۰ دستگاه واگن و لکوموتیو به ناوگان ریلی کشور اضافه کنیم و در این راستا با تامین مالی خودمان و نیز با اعتباری که در ساختار بودجه وجود داشت، حرکت کردیم.

این مقام مسوول با بیان اینکه شاید بتوان سال ۹۹ را سال خروج از رکود و رسیدن به رکورد نامید، گفت: در این سال، شرکت واگن پارس رکورد تولید خود در ۲۵ سال گذشته آن هم در این شرایط کرونایی را شکست.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه گام دیگر این بود که وابستگی‌مان در واگن باری به خارج قطع شود که این اتفاق هم افتاد و جشن خودکفایی گرفتیم، افزود: همه آیتم‌هایی که مربوط به واگن‌های باری بود، به‌ویژه چرخ و محور، ترمز که فوق‌العاده حساس است، تولید داخل شد و این نهضت تا تولید واگن مسافربری و لکوموتیو نیز ادامه دارد که امیدواریم با اهتمام مشترک شرکت‌های دانش بنیان و بهره‌بردار و سازندگان این امر نیز رخ دهد و کشور قطب صادرکننده صنعت ریلی شود.

اسلامی با بیان اینکه ما در این دو سال برای کسانی که منافع‌شان در واردات بود و تلاش زیادی داشتند تا آن را ادامه دهند، مزاحمت ایجاد کردیم و نگذاشتیم مانع کار خودکفایی ما شوند، تاکید کرد: امروز نیز به آنان اعلام می‌کنیم به‌جای واردات، برای صادرات تلاش کنند و اقلام که تولید داخل شده را صادر کنند و این کار برایشان حلال‌تر است و دعای همه پشت‌شان خواهد بود.

وی اضافه کرد: نکته سومی که وجود داشت، کیفیت بخشی به خدمات مسافرتی بود تا مردم رضایت بیشتری از مسافرت با قطار داشته باشند و همچنین برنامه‌ریزی کردیم تا صاحبان بار بدانند چه موقع بارشان به دست‌شان می‌رسد و قطارها بر اساس اقتضائات حرکت نکنند.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدام‌های انجام شده برای توسعه زیرساخت‌های ریلی، تصریح کرد: براساس وعده دولت، تاکیدات رهبر معظم انقلاب و سیاست‌های کلی نظام که شبکه ریلی کشور توسعه یابد، در یک گام و در سه سال گذشته پنج استان به شبکه ریلی کشور متصل شدند، همچنین هشت پروژه جدید دیگر را در آستانه تکمیل است که تا پایان سال ۱۴۰۰ انجام می‌شود و برخی از آن‌ها در همین مدت افتتاح می‌شوند که این یک رشد ۵۰ درصدی در طول ساخت خطوط ریلی کشور است.

اسلامی گفت: با ریل گذاری که در خطوط راه‌آهن کشور انجام شده است، ما از سال گذشته تا به حال در یک بازه زمانی ۱۲ ماهه و نیز تا پایان خدمت دولت ۹۰۰ کیلومتر ریل گذاری می کنیم که این ۶ برابر ریل‌گذاری است که در طول تاریخ کشور برای احداث راه‌آهن انجام گرفته است.

وی تاکید کرد: ما معدل ۱۵۰ کیلومتری را در احداث راه‌آهن به صورت تقویمی داشتیم که در این مقطع ۶ برابر بقیه دوره‌ها رشد داشته است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به توسعه خطوط راه‌آهن در استان‌های کردستان، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، گفت: خط میانه، بستان‌آباد به تبریز و اتصال چابهار به زاهدان که یک پروژه راهبردی است و همچنین اتصال راه‌آهن به اقلید در استان فارس که آن هم یک پروژه راهبردی است و رشت به انزلی در بندر کاسپین، از پروژه‌هایی هستند که افتتاح می‌شوند.

سه‌شنبه‌های ریلی

وی درباره سه‌شنبه‌های ریلی نیز گفت: نکته مهم این است که دغدغه برای تحول و تغییرات وجود داشته باشد و سازمان‌های هوشمند و پویا سازمان‌هایی هستند که فردایی بهتر از دیروز خواهند داشت.

اسلامی تصریح‌کرد: با ایجاد مرکز جهادی پیشرفت در سال ۹۸ فرصتی را فراهم کردیم تا با استفاده از همه عناصر و پرسنل راه‌آهن و جوانان و نیز با مدیریت دانشی که در وجود افراد خبره است، دانش روز در امور به کار گرفته شود.

وی تاکید کرد: همه این جوانان و متخصصان در این مرکز مستقر شدند و مسائل راه‌آهن را برای حل مساله استخراج کردند.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هر سه‌شنبه میعادگاه حل مساله است، افزود: مسائل حل شده در قالب یک شیوه، نظام‌نامه یا اصلاح ساختار و یا یک محصول ارائه می شود و حاصل این‌ها، همین دستاوردها و میلیون‌ها دلار صرفه‌جویی ارزی و جلوگیری ا زخروج ارز است که رقم زدیم و منجر به ساخت محصولات داخل شد.

وی تاکید کرد: ذوب‌آهن ما امسال توانسته ریل خود را صادر کند و مشتری صادراتی هم یافته است و ما باید و می‌توانیم به قطب صادر کننده صنعت ریلی تبدیل شویم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار