مسافرت‌های خارجی چقدر کم شده است؟

تهران (پانا) - بر اساس اعلام گمرک ایران، تردد مسافرت های خارجی در سال ۱۳۹۹ حدود ۸۰ درصد کاهش یافته است.

کد مطلب: ۱۱۸۵۰۳۶
لینک کوتاه کپی شد
مسافرت‌های خارجی چقدر کم شده است؟

از آغاز سال 99 تا پایان آن به دلیل محدودیت‌های مقطعی بسیار، ناشی از بیماری کرونا و توقف چندین ماهه مرزهای زمینی، دریایی، ریلی و هوایی شاهد کاهش چشمگیر تردد مسافر به کشور و یا بالعکس بودیم. به‌گونه ای که در این مدت چهار میلیون و 343 هزار و 163 مسافر به کشور وارد شدند و یا به اصطلاح مسافر ورودی بودند. این تعداد مسافر ورودی شامل سه میلیون و 830 هزار و 464 نفر مسافر ورودی ایرانی و 512 هزار نفر و 699 نفر مسافر ورودی خارجی بوده است. در این مدت چهار میلیون و 240 هزار و 183 نفر نیز به عنوان مسافر خروجی از کشور تردد داشته‌اند.

تردد مسافری طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن با کاهش قابل توجه حدود 79.1 درصدی در تردد مسافران ورودی و همچنین کاهش 78.8 درصدی در تردد مسافران خروجی روبرو بوده است.

ناگفته پیداست که دلیل اصلی آن مسدود بودن مرزها، لغو انواع سفرها اعم از تفریحی - سیاحتی، زیارتی - مذهبی و کاری، عدم پذیرش مسافران ورودی توسط کشورهای مقصد یا شرایط سختگیرانه ورود مسافر اعم از قرنطینه و همچنین شرایط مشابه در مسافران خروجی، به دلیل مخاطرات ناشی از انتقال ویروس کوید 19 بوده است.

شایان ذکر است این کاهش 80 درصدی در تردد مسافر، کاهشی در حدود 16 میلیون و 404 هزار نفر مسافر در مسافران ورودی و همچنین کاهشی حدود 15 میلیون و 762 هزار مسافر در مسافران خروجی را شامل می‌شود. مقایسه تردد مسافران ورودی و خروجی طی دو سال 99 - 98 در نمودار زیر کاملا مشهود است.

در کشوری مانند ایران که عمده مسافرت های خارجی در مقطع زمانی خاصی مانند سفر حج یا سفر به عتبات عالیات صورت می‌گرفت، به دلیل شرایط حاکم بر کشور و کل دنیا متاثر از بیماری کرونا، فرودگاه‌هایی مانند فرودگاه ساری، کرمانشاه، زاهدان، اهواز،‌ یزد، کرمان و رشت که تنها پروازهای خارجی آنها جنبه زیارتی و مذهبی داشته، با میزان تردد مسافری «صفر» به فعالیت خود ادامه داده‌اند.

در این میان تردد مسافری از پرترددترین فرودگاه کشور یعنی فرودگاه امام خمینی (ره) با کاهش قابل توجه 87 درصدی در تردد مسافران ورودی و خروجی، طی سال گذشته نسبت به مدت مشابه سال قبل آن روبرو شده است. تعداد مسافران ورودی از این گمرک در مدت زمان مورد بررسی 428 هزار و 108 مسافر و تعداد مسافران خروجی 454 هزار و 120 مسافر بوده است.

عمده پروازهای خارجی به منظور گردشگری فرودگاه امام خمینی (ره) که به مقصد کشور ترکیه صورت می‌گرفت، با کاهش شدید مواجه شده است. در این میان، گذشته از شرایط حاکم بر کشورهای دنیا ناشی از بیماری کرونا، شرایط اقتصادی حاکم بر کشورمان و افزایش شدید نرخ برابری ارزهای خارجی در مقابل پول رسمی کشورمان نیز از، دلایل اصلی کاهش تردد مسافری به شمار می‌رود.

آمارها نشان می‌دهد نکته قابل توجه تغییر مسیر پروازها و سفرهای خارجی است. سفرهای گردشگری که عمدتا به مقصد کشورهای ترکیه و امارات متحده عربی صورت می‌گرفت به سفرهای داخلی با مقاصد گردشگری مشابه گزینه‌های ترکیه و دبی تغییر یافته است.

دو فرودگاه قشم و کیش بیشترین تردد مسافری را در سال 1399 به خود اختصاص داده‌اند. عمده این سفرها در ایام پایانی سال و بویژه فصل زمستان که از نظر آب و هوایی نیز مطلوب بوده صورت گرفته است.

فرودگاه قشم بیش از دو میلیون مسافر ورودی و حدود یک میلیون و نهصد و چهل و سه هزار مسافر خروجی در سال 99 را ثبت کرده است. هر چند تعداد مسافران ورودی و خروجی این فرودگاه نسبت به سال 1398، به ترتیب کاهش 398 و 39 درصدی را تجربه نموده اما نسبت به سایر فرودگاه‌های کشور پرمسافرتر بوده است.

در همین مدت فرودگاه کیش نیز با ثبت یک میلیون و 337 هزار مسافر ورودی و یک میلیون و 291 هزار مسافر خروجی در رتبه دوم تردد مسافری سال 99 جای گرفته است.

تردد مسافران ورودی و خروجی از فرودگاه کیش نسبت به سال 98 کاهش 26 درصدی در تعداد مسافران ورودی و همچنین کاهش 28 درصدی در تعداد مسافران خروجی را رقم زده است. با این حال این دو مقصد تردد بیش از شش میلیون نفری مسافران ورودی و خروجی (ایرانی و خارجی) فرودگاه امام خمینی (ره) را به سوی خود سوق داده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار