دختر بچه ای که اشک پزشکش را در آورد

تهران (پانا) - استودیو برنامه «ماهِ ماه» شبکه سلامت سیما در چهارمین قسمت میزبان مهسا به همراه مادرش بود که اشک پزشک معالجش را درآورد. 

کد مطلب: ۱۱۷۸۳۵۱
لینک کوتاه کپی شد
دختر بچه ای که اشک پزشکش را در آورد

به گزارش روابط عمومی برنامه، چهارمین قسمت از برنامه «ماهِ ماه» این بار با یاد و خاطره دکتر وحید یحیوی الوار متخصص خون و سرطان و از پزشکان کارآمد استان خراسان شمالی که سال گذشته به جمع شهدای سلامت پیوست، آغاز شد.
برنامه «ماهِ ماه»در چهارمین روز از ماه مبارک رمضان میزبان دکتر علی جعفریان، رئیس بخش پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره)، زهرا دهقانپور به همراه کودک خود مهسا بود.
در ابتدای برنامه دکتر علی جعفریان در مورد جراحی پیوند کبد در کشورمان و جایگاه آن در علم پزشکی دنیا توضیحاتی داد. وی در این باره گفت: نخستین پیوند کبد ایران از سال 1372 در شیراز توسط دکتر سیدعلی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران انجام شد. بعد از آن تا سال 1380 تعداد محدودی پیوند انجام می‌شد، به دلیل اینکه زیرساخت‌ها آماده نبود و اولین پیوند کبد در بیمارستان امام خمینی(ره) در دی‌ماه 1380 انجام شد. در حال حاضر ایران در منطقه غرب آسیا و شمال آفریقا رتبه اول تعداد عمل پیوند کبد را دارد و در دنیا نیز از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی افزود: هنگامی که دانشجوی رشته پزشکی بودم اگر بیماری با مشکل نارسایی کبد مواجه بود متاسفانه درمانی برای وی در داخل کشور وجود نداشت اما در حال حاضر این بیماری یک بیماری شایع است و عمل پیوند کبد بعد از کلیه دومین پیوند شایع در کشور است که سالیانه 2000 جراحی پیوند کلیه و 1000 جراحی پیوند کبد در ایران انجام می شود.
جعفریان در ادامه گفت: پیوند کبد از مرگ مغزی ناشی می شود. دهنده مرگ مغزی کسی است که مرگ برایش اتفاق افتاده و قرار نیست این آدم به حیات برگردد. فرد دچار مرگ مغزی، مغز ندارد و هیچ یک از فعالیت‌های مغز و ساقه آن در وی وجود ندارد. ضربان قلب در این بیماران فقط با کمک دستگاه حفظ می‌شود و هر لحظه که دستگاه خاموش شود قطع می‌شود که معمولا بیشتر از چند روز طول نمی کشد. بنابراین از ارگان‌های سالم فردی که دچار مرگ مغزی شده برای بیمارانی که با پیوند به زندگی برمی‌گردند استفاده می کنیم.
در بخش بعدی برنامه آیتمی از مرکز پیوند کبد مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) و گفت و گوهایی با اعضای گروه جراحی این بخش به عنوان میان برنامه پخش شد و پس از آن مهسا دختر بچه ای که توسط دکتر علی جعفریان جراحی پیوند کبد انجام داده است به همراه مادرش زهرا دهقانپور در استودیو برنامه حاضر شدند.
مادر مهسا از چگونگی تشخیص بیماری نارسایی کبد در وی و روند معالجه آن اینگونه گفت: ما ساکن قزوین هستیم. یک روز متوجه شدیم که رنگ صورت مهسا زرد و غیرطبیعی است. وی را برای معالجه نزد پزشک بردیم و تشخیص دادند که دچار عفونت شده است. در بیمارستانی در قزوین بستری شد که با وخامت حال وی سریعا با آمبولانس به آی سی یو مرکز طبی کودکان تهران و پس از آن به عنوان مورد حاد پیوند کبد به بیمارستان امام خمینی منتقل کردند و خوشبختانه طی سه روز یک فرد بزرگسال که دچار مرگ مغزی شده بود کبدش جهت انجام پیوند کبد معرفی شد.
دکتر علی جعفریان افزود: مهسا با بیماری نارسایی کبدی که داشت اگر 10 سال زودتر به دنیا آمده بود دیگر در بین ما نبود و خدا را شاکرم که توانسته ایم در این یکی دو دهه ی اخیر کشورمان را به یکی از قطب های مهم جراحی پیوند کبد در دنیا تبدیل کنیم.
پایان‌بخش چهارمین قسمت از برنامه «ماهِ ماه»، نقاشی بود که مهسا کوچولو برای قدردانی از پزشک معالجش به وی اهدا کرد و اشک او را درآورد.
ویژه ‌برنامه «ماهِ ماه» با مشارکت مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تولید شده است که با اجرای اسماعیل باستانی، سردبیری مهدی حاجی میرآقا، کارگردان هنری حسن نظری و ‌تهیه‌کنندگی سیدمحمدحسین پورفاضلی در ایام ماه مبارک رمضان هر شب از ساعت 19 از شبکه سلامت سیما پخش می شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار