آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرها اعلام شد

تهران (پانا) - سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با اعلام اینکه اکنون ۳۱ شهر نارنجی و حدود ۸ تا ۹ شهر قرمز است، گفت وضعیت کشور فعلاً خوب است اما مولفه مهم ویروس جهش یافته انگلیسی است که در ۲۹ استان کشور در حال گردش است.

کد مطلب: ۱۱۷۱۴۸۹
لینک کوتاه کپی شد
آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرها اعلام شد

علیرضا رئیسی امروز در مراسم کرونا روایت که از سوی سازمان نظام پزشکی برگزار شد، گفت: در تعطیلات عید سال گذشته و به دلیل بحران کرونا مردم رعایت کردند و سفر نرفتند. سال قبل از کرونا هم ۲۵ استان کشور درگیر سیل بود و باز هم مردم سفر نرفتند. امسال سومین سالی است که توصیه می‌کنیم مردم سفر نروند. البته نباید فراموش کنیم که تاب‌آوری نظام سلامت هم پایین آمده است. پرستاران کادر بهداشت و درمان واقعاً خسته شده اند. لازم است مردم از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. هرچند که به جز خوزستان می‌توان گفت که وضعیت فعلی کشور پایدار است و به جز وضعیت خوزستان، بقیه مراکز کشور وضعیت خوب است.

رئیسی افرود: به جز ۸- ۹ شهر از خوزستان که وضعیت قرمز دارند همچنین گچساران در کهگیلویه و بویراحمد، دیگر شهر قرمزی در کشور نداریم و بابت آن خوشحالیم اما در عین حال نگرانی‌هایی نیز داریم. در مجموع ۳۱ شهر نارنجی در کشور داریم و تنها مرکز استانی که نارنجی است، ارومیه است. اهواز در خوزستان قرمز است بنابراین سایرمراکز استانها زرد هستند و این به معنای آن است که مردم برای سفر همه جا می توانند بروند اما خواهش‌مان آن است که نروند و سفر نکنند.

سخنگوی ستاد ملی کرونا تاکید کرد: باز هم می‌گویم که وضعیت کشور فعلاً خوب است اما مولفه مهم ویروس جهش یافته انگلیسی است که در ۲۹ استان کشور در حال گردش است. این ویروس مهاجم‌تر است و مرگ و مرگ و میر بیشتری دارد که می‌تواند به شدت جامعه را درگیر کند. اکنون سوش غالب کرونا در کشور ویروس ووهان است چراکه کنترل شدیدی در کشور صورت گرفته است اما ۶۲ درصد سوش غالب در خوزستان مربوط به ویروس جهش یافته انگلیسی است بنابراین درهم آمیختگی جمعیت در جریان سفرهای نوروزی می‌تواند شرایط را غیرقابل کنترل کند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: ویروس جهش یافته انگلیسی به مراتب خطرناکتر از ویروس ووهان است همچنین ویروس جهش یافته برزیلی به مراتب خطرناک تر از نوع انگلیسی است. در همین راستا ۳۲ پرواز از ۳۲ کشور به داخل کشور را ممنوع کردیم. پروازها از عراق را تعلیق کردیم چرا که کشور عراق درگیر سوش جهش یافته انگلیسی است و مرزهای غربی کشور رصد می شوند. وعده کرده بودیم که ۲۵ اسفندماه لیست نهایی شهرها را اعلام کنیم. تا یک ساعت دیگر لیست نهایی رنگ بندی شهرها اعلام می شود. خیلی از شهرهای ما رنگشان زرد است و به معنای آن است که مردم اگر بخواهند می توانند به آنها سفر کنند و کسی نمی تواند جلوی آنها را بگیرد اما از ابتدای شیوع کرونا بارها گفته‌ایم که ترددها باعث انتشار ویروس می شود.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: کشور ما پهناور است و قومیت های مختلف و ژن های مختلفی دارد. گردش ویروس در قومیت های مختلف می تواند باعث جهش شود. براین اساس در خود کشور ما نیز می‌تواند جهش ویروس جدید صورت گیرد که می‌تواند خطرناک باشد.

رئیسی اضافه کرد: راه طولانی در پیش داریم. پیش‌بینی ما این است که میزان واکسیناسیون از تیرماه به بعد با حجم بیشتری از واکسن که به دستمان برسد، بالاتر خواهد رفت و تا آذر ۱۴۰۰ گروه هدف را واکسینه خواهیم کرد. برای جامعه پزشکی هم بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا نیمه فروردین ۳۵۰ هزار نفر واکسینه می‌شوند. این واکسن‌ها توزیع شده است و درخواست داریم که جامعه پزشکی در واکسیناسیون مشارکت کنند و مطمئن باشید که سال آینده کرونا را از پا در خواهیم آورد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار