وزارت صمت و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

قبادیان: دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای بازوی توانمند تربیت نیروی کار برای وزارت صمت است

تهران (پانا) - همکاری‌های علمی، آموزشی و پژوهشی دانشگاه فنی وحرفه‌ای و وزارت صنعت، معدن و تجارت با امضای تفاهم نامه‌ای به صورت رسمی آغاز شد.

کد مطلب: ۱۱۶۷۶۰۵
لینک کوتاه کپی شد
وزارت صمت و دانشگاه فنی و حرفه‌ای تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

به گزارش اداره کل روابط عمومی، به همت معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه، پیش از ظهر امروز این تفاهم‌نامه با امضای ابراهیم صالحی عمران رییس دانشگاه فنی و حرفه‌ای و برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای بهره‌گیری بهینه از امکانات موجود و در جهت تحقق اهداف مشترک و توسعه همکاری‌ها در زمینه فعالیت‌های آموزش‌های کاربردی و پژوهشی علمی، رفع نیازهای آموزشی، پژوهشی و فناوری این وزارتخانه و همچنین بهره‌مندی بیشتر از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های علمی و تخصصی دانشگاه فنی و حرفه ای به امضای طرفین رسید.

صالحی عمران در این نشست در بیان اهداف این تفاهم نامه بیان داشت: نیاز سنجی، برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزش عالی مقطع‌دار و کوتاه‌مدت مورد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت، انجام پروژه مشترک به منظور بسط و گسترش فعالیت‌های علمی، جهت ارتقای علمی فنی بخش صنعت، معدن و تجارت، استفاده بهینه از تکنولوژی‌های جدید در زمینه توسعه آموزش‌های کوتاه‌مدت در بخش صنعت، معدن و تجارت و همچنین مشارکت و استفاده بهینه از توانمندی‌های علمی، فنی و پژوهشی دو طرف از جمله اهداف این تفاهم نامه به شمار می رود.

صالحی عمران به همکاری در اجرای پروژه‌های مشترک پژوهشی کاربردی برای رفع نیازهای پژوهشی بخش صنعت، معدن و تجارت اشاره کرد و اذعان داشت: همکاری در برگزاری مشترک همایش‌ها، نشست‌های تخصصی، سمینارها و کارگاه‌های علمی، همکاری در ثبت نام اساتید و دانشجویان در سامانه طرح توانمندسازی تولید و توسعه اشتغال پایدار (تاپ) توسط دانشگاه و برقرای ارتباط و تعامل با سازمان‌ها و بنگاه‌های تولیدی به منظور رفع نیازهای پژوهشی توسط معاونت از دیگر موضوعات اصلی این تفاهم نامه است.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای عنوان کرد: هدف اصلی این جلسه برقراری ارتباط متقابل میان دانشگاه و جامعه است. دانشگاه فنی و حرفه ای دانشگاهی ماموریت گرا است که به خروجی و پیامد خود حساس است. دانشگاه فنی و حرفه ای باید اثری مطلوب، ملموس و عینی، قابل سنجش و تاثیرگذار از خود بر جای گذارد.

وی گفت: این دانشگاه افزون بر تولید علم باید در بحث تولید ثروت ورود پیدا کند از این رو به دنبال تامین و تربیت نیروی کار متناسب با جامعه و بازار کار است. علی الخصوص سبک آموزش این دانشگاه هم متفاوت است. 70 درصد آموزش این دانشگاه عملی است تا نیروی کار متناسب با جامعه و بازار کار فراهم شود تا فرد از نظر شخصی منبع درآمد داشته باشد و در رشد اقتصادی و تولید ناخالص ملی جامعه خود اثر بگذارد.

رییس دانشگاه فنی و حرفه ای ابراز داشت: ما مانند سایر دانشگاه های نظری نیستیم و امید توسعه کشور در این دانشگاه است. یکی از مشخص های توسعه در کشورها آموزش های فنی وحرفه ای است و در اسناد توسعه ای آمده است که هر کشور برای توسعه ناگزیر است به سراغ آموزشی های مهارتی و فنی و حرفه ای برود.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای با تاکید بر لزوم از میان رفتن دیوارهای میان دانشگاه و جامعه ادامه داد: کشیده شدن دیوارهای بلند میان دانشگاه و جامعه مانع پیوند دانشگاه ها با بخش های صنعت، کشاورزی و خدمات شده است. چرا تماس نزدیک و متقابل وجود ندارد. این در حالی است که چنین چرخه های معیوبی در دانشگاه ها به ویژه دانشگاه فنی وحرفه ای باید از بین رود. باید برنامه ریزی از بیرون به درون باشد نه از درون به بیرون. این دانشگاه باید درگیر صنعت خدمات و تجارت شود از این رو تفاهم نامه ای نیز با وزارت صمت به امضا رسید.

صالحی عمران افزود: این ارتباطات آثار زیادی می تواند داشته باشد. اولا ما معتقدیم آموزش ما به محیط کار عملی نیاز دارد که باید محیط کار واقعی را برای آن تهیه کرد. محیط کار واقعی مانند صنایع کوچک متوسط بزرگ و بسترهای کاری هستند. چرا نمی توانیم هنوز دانشجویان را به این محیط ها بفرستیم؟ ما دغدغه سیستم آموزش دوگانه را داریم که این منجر به اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای می شود. کارآیی بیرونی این آموزش ها در محیط های کار واقعی آشکار می شود و آموزش اثربخش می شود.

وی درباره آثار دیگر چنین همکاری هایی ابراز داشت: برنامه های درسی ما قطعا بایستی اصلاح می شود. اگراین سیستم اموزش دوگانه توامان محیط کار واقعی دانشگاه و محیط آموزشی را داشته باشیم آثار زیادی می توانند داشته باشد. رشته ها را تقاضا محور می کند و از حالت عرضه محوری خارج می سازد. 80 رصد دانشجویان در 20 رشته خاص درس می خوانند و بسیاری از مشاغل بی پاسخ مانده است. در حالی که با دنیای حرفه ای طرف هستیم. اگر مرزها و دیوارها فرو نریزد این اتفاق ها نخواهد افتاد.

صالحی عمران در ادامه اثرات همکاری های علمی و آموزشی با بخش های صنعتی کشور عنوان کرد: همچنین رشته ها تقاضا محور شده و سرفصل های دروس اصلاح می شود. از سوی دیگر به دلیل دسترسی به محیط های واقعی کار آموزش درست نیز صورت می گیرد. دانشجو می تواند بازار کار را به دست بگیرد. به اشتغال دانشجو کمک می کند. در مجموع، اثرات درون سیستمی و برون سیستمی خواهد داشت.

رییس دانشگاه فنی وحرفه ای درباره تبادل اساتید میان دانشگاه و وزارت صمت گفت: بسیاری از اساتید و مربیان خبره صنعتی هنوز نتوانسته اند وارد دانشگاه شوند. اگر این ارتباط برقرار شود استادان می توانند وارد دانشگاه شوند و نتایج آن به جامعه بازمی گردد. سیستم ارزشیابی آموزش های مهارتی نیز اصلاح می شود.

وی تاکید کرد: ما به این ارتباط نیاز داریم و در آموزش های فنی وحرفه ای تاکنون عمل نشده است. لذا نیاز به چنین همکاری هایی احساس می شد. در این ارتباط، کالاهای ایرانی نیز مورد حمایت وتوجه قرار خواهند گرفت . کارگاه ها را می توانیم در اختیار صنایع قرار دهیم و در همین راستا دانشجویان ما با تولیدات ایرانی آشنا خواهند شد. امیدواریم این نشست و جلسات دیگر به این همکاری ها کمک کند و این جلسه سرآغاز جدید برای دانشگاه فنی و حرفه ای باشد.

همکاری در برنامه‌ریزی و اجرای دوره‌های آموزشی مقطع‌دار و کوتاه‌مدت مورد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت، همکاری در رفع نیازهای R&D صنایع کوچک و متوسط، همکاری در ساخت و تولید قطعات و دستگاه‌های مورد نیاز بخش صنعت، معدن و تجارت، همکاری و حمایت در اجرای کارآفرینی و ثبت شرکت‌های تولیدی خدماتی دانشگاهیان دانشگاه و همچنین همکاری در تجهیز و تکمیل تجهیزات کارگاه‌های دانشگاه با فناوری‌های نوین از سایر موضوعات مطرح شده در این نشست بود.

برات قبادیان معاون آموزش، پژوهش و فناوری وزارت صنعت معدن و تجارت نیز در این مراسم گفت: در این جلسه شاهد مشارکت و همکاری هر چه بیشتر دو مجموعه علمی و اجرایی کشور هستیم. ضمن تشکر از دکتر صالحی امضای این تفاهم نامه را به نوعی باید رفتن به سمت اجرا دانست.

وی افزود: وزارت صنعت با وزارت علوم سه تفاهم نامه در حوزه های آموزشی و پژوهشی به امضا رسانده است. یکی از این تفاهم نامه ها در باره گذراندن فرصت مطالعاتی و پسادکتری صنعتی اساتید در صنعت است. یکی دیگر در ارتباط با رساله های دانشجویی بوده که پایان نامه ها با مشخصه حل مساله، ماموریت گرایی و هدفمند در محیط کار انجام شود و سومین تفاهم نامه نیز در باره حضور دانشجویان فنی وحرفه ای در محیط واقعی کار است.

قبادیان افزود: در میان دانشگاه های متنوع کشور نزدیک ترین آن ها به صنعت، معدن و تجارت و تربیت نیروی کار، فنی و مهارتی دانشگاه فنی و حرفه ای است. یکی از ویژگی های خوب این دانشگاه گستردگی در سراسر کشور است و این در حالی است که صنعت، معدن و تجارت نیز در گستره ایران حضور دارد. از این رو این دانشگاه می تواند بازوی توانمند علمی، فنی و مهارتی برای تربیت نیروی کار برای وزارت صمت باشد.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: در سال های اخیر این همکاری نزدیک تر شده است. وزارت صنعت در جلسه های تدوین برنامه های آموزشی دانشگاه فنی و حرفه ای سهم دارد و در این جلسه ها شرکت کرده و برای رفع نیاز واقعی صنعت حضور می یابد. تقاضاهای وزارت صنعت، معدن و تجارت پیرامون تربیت نیروی مهارتی در برنامه های آموزشی مورد نظر قرار می گیرد.

وی تاکید کرد: باید این آموزش ها را در بخش عملی و اجرایی در محیط کار و صنعت وارد کنیم. وزارت صمت 900 شهرک صنعتی که عمدتا صنایع کوچک و متوسط است و همچنین صنایعی بیرون از شهرکت های صنعتی دارد؛ می توان گفت در طول تاریخ حیات صنعت و دانشگاه همچنین مشارکت و رغبتی که امروز وجود دارد، وجود نداشته است.

قبادیان گفت: خیر و برکت این همکاری به دانشگاه و صنعت رسیده و نفع نظام، مردم و کشور در این است. امیدوارم روزی برنامه های آموزشی به سمتی رود که دانشجو یک ترم در محیط صنعت و یک ترم در دانشگاه باشد. صنعت، معدن و تجارت بیش از یک سوم اقتصاد کشور را شامل می شود و امضای چنین تفاهم نامه هایی شاهد شکوفایی هر دو بخش صنعت و دانشگاه خواهد بود.

وی در پایان گفت: با امضای این تفاهم نامه ها تعهدات ما نسبت به هم از امروز آغاز شده و به امید خدا بتوانیم در وزارت صنعت، معدن و تجارت به تعهدات خود عمل کنیم و این اعلام آمادگی را قبلا کرده ایم و از امروز به صورت رسمی این تعهدات شده لذا امیدواریم بتوانیم این مسئوولیت و بار سنگین را پیش ببریم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار