در گفت‌وگو با اعضای کمیسیون بهداشت مجلس و کارشناسان

واکسن از کشورهای دوست می‌رسد

تهران (پانا) - در چهار سالی که ترامپ به صندلی ریاست جمهوری ساختمان بیضی‌شکل کاخ سفید تکیه زده بود، به همراه همدستانش در ینگه دیگر دنیا بیشترین تحریم‌ها را علیه کشور ما اعمال کردند.

کد مطلب: ۱۱۵۷۱۶۹
لینک کوتاه کپی شد
واکسن از کشورهای دوست می‌رسد

به‌گزارش شهروند، تحریم داروهایی که مورد نیاز بیماران خاص و سرطانی بود، مهم‌ترین ظلمی بود که در حق بیماران ایرانی روا داشتند.

ادعای واهی فایزر
همین چند وقت پیش بود که شرکت فایزر ادعا کرد می‌خواهد مقادیری از واکسن ساخت این شرکت را به ایران اهدا کند، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که کشورهای غربی بسیاری از آزمایش‌های انسانی را روی مردم کشورهای جهان سوم انجام می‌دهند و به این طریق مردم کشورهای دیگر را به موش‌های آزمایشگاهی خود تبدیل می‌کنند. اما مقام معظم رهبری با دوراندیشی و تدبیر خرید واکسن از کشورهای متخاصم را ممنوع اعلام کرد تا بار دیگر دست این دشمنان برای مردم رو شود.

از کشورهای مورد اعتماد واکسن وارد شود
اما با این وجود، جای یک سوال باقی می‌ماند، زیرا به گفته بسیاری از کارشناسان تا خرداد ماه سال آینده طی مراحل آزمایشگاهی واکسن کرونای ایرانی ادامه دارد و از سوی دیگر بسیاری از پزشکان نگران پیک چهارم کرونا در اواخر بهمن و اسفند هستند و به همین دلیل بحث تزریق واکسن تا زمانی که واکسن داخلی تولید شود، مطرح می‌شود.

سیدمحمد پاک‌مهر، نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی بر این باور است که واردات واکسن در این شرایط از کشوری مانند چین و روسیه که هم به تولید واکسن دست پیدا کرده‌اند و هم دوستی‌شان برای ما به اثبات رسیده است، می‌تواند جایگزینی برای واکسن تولیدی انگلیس و آمریکا به شمار برود. او در ادامه می‌گوید: «فرمایش مقام معظم رهبری صددرصد اجرایی و عملیاتی می‌شود و نگاه کمیسیون بهداشت و درمان نیز پیش از این هم این بود که ما برای مردم واکسن تهیه کنیم، اما نگاه ما برای تهیه واکسن تولید داخل است، زیرا کشور ما از جمله کشورهایی بوده که نگاهش از ابتدا به تولید واکسن داخلی است و از همان زمانی که شیوع کرونا در کشور شروع شد، کارشناسان و دانشمندان ایرانی تلاش برای ساخت این واکسن را آغاز کردند.»

کشور ما در حوزه تولید واکسن موفق بوده است
او ادامه می‌دهد: «نگاه گذرا به تاریخ نشان می‌دهد که کشور ما در حوزه تولید واکسن موفق عمل کرده است.»
به اعتقاد پاک‌مهر سلامت و اعتماد به واکسن در این شرایط حساس بسیار اهمیت دارد و ادامه می‌دهد: «موضوع اعتماد عمومی برای تزریق واکسن بسیار اهمیت دارد و نکته مهم این است که واکسنی که به مردم تزریق می‌شود، عوارض زیادی به دنبال نداشته باشد. در مرحله بعد بحث ایجاد ایمنی در بدن در تولید یک واکسن اهمیت دارد که نباید از نظر دور شود.»
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه در زمان تحریم آمریکا و انگلیس بدترین فشارهای اقتصادی را برای مردم کشور ما ایجاد کردند، ادامه می‌دهد: «از زمان شروع تحریم‌های ناعادلانه آمریکا علیه کشور ما این کشورها از دادن بسیاری از داروها که مورد نیاز بیماران کشور ما است، سر باز زده‌اند، حالا چطور می‌توان به آنها اعتماد کرد که واکسن را به طور رایگان در اختیار ما قرار دهند.»

او ادامه می‌دهد: «نگاه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ترغیب تولید واکسن داخلی است و این باعث مباهات است که دو شرکت هم به مراحل آزمایش انسانی رسیده‌اند، اما تا زمانی که واکسن داخلی به تولید انبوه برسد، می‌توان از واکسن کشورهایی که از تولید واکسن آنها اطمینان داریم، استفاده کنیم. به طور مثال در حال‌حاضر روابط خوبی بین کشور ایران با کشورهایی مانند چین و روسیه وجود دارد و خصم و دشمنی که کشورهای غربی و در رأس آن آمریکا با ما دارند نیز این دو کشور با ما ندارند. بنابراین به نظر می‌رسد واردات واکسن از این کشورها در زمان اضطرار و تا زمان تولید واکسن در داخل کشور مشکلی نداشته باشد.»

با تکنولوژی ساخت واکسن روسیه و چین آشناییم
واکسن‌های چینی و روسی از جمله گزینه‌هایی هستند که در حال حاضر واردات آن مورد توجه قرار گرفته، زیرا بررسی‌ها نشان داده که تکنولوژی که برای ساخت این واکسن‌ها مورد توجه قرار گرفته، بسیار مطمئن‌تر از نمونه‌های غربی است و کارشناسان داخلی به نحوه تولید این واکسن‌ها آشنا بوده و به آن اعتماد دارند. این در حالی است که تولید واکسن فایزر آمریکایی بسیار جدید است و هنوز عوارضی که می‌تواند در بلندمدت ایجاد کند، بسیار ناشناخته است. این موضوعی است که آمیتیس رمضانی، مدیر آزمایشگاه بالینی مرکز تحقیقات انستیتو پاستور مطرح می‌کند و معتقد است که چین موفقیت چشمگیری در تولید واکسن داشته است و می‌توان از تجارب این کشور استفاده کرد.

چین دو نوع واکسن تولید کرده است
او در توضیح واکسن چینی می‌گوید: «کشور چین دو نوع واکسن تولید کرده است، واکسن اول اکتیویت بوده و معنای آن این است که ویروس را در مرحله اول کشت و در مرحله بعد آن را با مواد شیمیایی غیرفعال می‌کنند که روشی است که سال‌های سال با این تکنولوژی آشنایی داریم و به قول معروف جواب خود را پس داده است. در واقع ما با این روش تولید واکسن آشنا هستیم و هر دو نوع واکسن چینی با این روش تولید می‌شود.»

عوارض طولانی‌مدت تولید واکسن مهم است
رمضانی معتقد است که اگر قرار است واکسنی در کشور وارد شود، باید واکسنی باشد که از نظر علمی تأییدشده باشد و مطمئن باشیم که نتایج و عوارض بدی به دنبال نخواهد داشت. این واکسن باید از نظر عوارض جانبی مشکلی نداشته باشد و پاسخ ایمنی در برابر بیمار را افزایش دهد. عوارضی مانند تب و کهیر و غیره نداشته و مطمئن باشیم که در بلندمدت مثلا ٩ تا ١٠ سال بعد عارضه‌ای در بدن ایجاد نکند، زیرا مدت زمان زیادی لازم است که نتایج و عوارض یک واکسن مشخص شود و باید از واکسنی استفاده شود که روش تولید آن مشخص بوده و اطمینان حاصل کنیم که مشکلی برای فرد ایجاد نخواهد کرد، اما در مورد واکسن کرونا به دلیل آنکه پاندمی است و اورژانسی به آن نیاز داریم، باید مواردی را در نظر بگیریم. او ادامه می‌دهد: «واکسن فایزر از تکنولوژی جدیدی ساخته شده که برای ما ناآشناست و حتی تولیدکنندگان آن نمی‌دانند که تا چند سال آینده این واکسن‌ها چه عارضه‌ای به همراه خواهد داشت، به همین دلیل عقلانی‌تر این است که از واکسنی استفاده شود که سیستم تولید آن برای ما آشنا باشد، از سوی دیگر نتایجی که در حال حاضر واکسن فایزر از خود نشان داده، آنقدرها نیز قابل قبول نبوده و شاهد مرگ‌های ناگهانی و عوارض جانبی برای انسان‌های زیادی بوده‌ایم.»

باید واکسنی وارد شود که به آن مطمئن باشیم
حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز معتقد است که هنوز برنامه مشخصی برای ورود واکسن کرونا ساخت چین به کشور وجود ندارد، اما بیانات مقام معظم رهبری برای همه ما فصل‌الخطاب به شمار می‌رود. ایشان در بیانات خود اعلام کردند که اگر قرار است واکسنی به کشور وارد شود، باید این اطمینان خاطر به مردم داده شود که این واکسن‌ها برای مردم ضرری نداشته باشد.
او با اشاره به اینکه همه مسئولان موظف به اجرای فرمایشات معظم‌اله هستند، ادامه داد: «ما در کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیر این ماجرا هستیم. در نامه‌ای که به رئیس‌جمهوری به عنوان رئیس کمیسیون بهداشت و درمان هم نوشته‌ایم، تأکید کرده‌ایم واکسنی که به کشور وارد می‌شود، باید توسط مسئولان این حوزه آزمایش شده و با اطمینان این واکسن وارد کشور شود.»

تلاش کشورها برای ساخت واکسن
محمد عباسی، فوق‌تخصص ایمنولوژی نیز تأکید می‌کند: «از همان زمانی که کرونا پایش به روی کره‌خاکی باز شد و راهش را به همه کشورها باز کرد، بحث ساخت واکسن کرونا نیز در دنیا داغ شد. آمریکا با سروصدای زیاد شروع به تولید واکسن و درست در زمان انتخابات جنجالی از واکسنش رونمایی کرد و خیلی زود آن را برای فروش به دنیا عرضه کرد تا از این طریق درآمد زیادی کسب کند. اما تولید واکسن و درآمد ناشی از فروش آن چیزی نبود که انگلیسی‌ها بتوانند از آن چشم‌پوشی کنند و دو هفته از سروصدای آمریکایی‌ها از تولید واکسن کرونا نگذشته بود که انگلیس هم اعلام کرد واکسن کرونا را با کارایی ٩٠درصد تولید کرده است.»

کشورهایی که بی‌صدا واکسن تولید کردند
او در ادامه تأکید می‌کند: «آنها برای آنکه امتیازی نسبت به واکسن کرونای آمریکایی هم داشته باشند، اعلام کردند که واکسن تولیدی‌شان هم شرایط سخت نگهدای فایزر در دمای منفی ٧٠درجه را ندارد و هم خیلی راحت‌تر حمل‌ونقل و هم سریع‌تر جابه‌جا می‌شود. اما در این میان کشورهایی هم بودند که واکسن تولید کردند، اما سروصدای آمریکایی‌ها و بوق و کرنای انگلیسی‌ها را به راه نینداختند. این فوق‌تخصص ایمنولوژیست تأکید کرد که یکی از این کشورها چین بود که بی‌سروصدا واکسن تولید و مردمش را در برابر کرونا واکسینه کرد، اما به اندازه کشورهای دیگر سروصدا به راه نینداخت، اما با این وجود، مشتری‌های زیادی نیز برای محصولاتش پیدا کرد، هم برزیل از آنها واکسن خرید و هم اندونزی مردمش را با واکسن چینی در برابر کرونا واکسینه کرد و ترکیه نیز میزان زیادی از این واکسن را پیش‌خرید کرده است.

تهیه واکسن از ویروس‌های مرده
او با تأکید بر اینکه کروناواک یکی از واکسن‌های چینی است که از ویروس‌های مرده تهیه شده است، ادامه می‌دهد: «تزریق آن سبب می‌شود تا دستگاه ایمنی بدن در مقابل آن واکنش نشان دهد بدون اینکه بیماری شدید ایجاد کند.» این واکسن از یک تکنولوژی قدیمی ساخته شده که نتایج موفقی به دنبال داشته، این در حالی است که واکسن‌های آمریکایی و انگلیسی رمز ژنتیک کار می‌کنند، به این معنا که بخشی از کد ژنتیک ویروس کرونا به بدن وارد می‌شود تا بدن شروع به ساخت پروتیین‌های ویروسی کند. البته بدن کل ویروس را نمی‌سازد و فقط باعث می‌شود تا سیستم دفاعی فعال‌ و قادر به مقابله با ویروس شود.

هنوز واکسنی خریداری نشده است
عباسی تأکید می‌کند: «در حال حاضر هنوز ایران واکسنی از چین خریداری نکرده، اما یکی از مهم‌ترین گزینه‌‌های خرید واکسن برای کشور ما، چین به شمار می‌رود، زیرا هم روابط این دو کشور خوب است و هم چین در برابر تحریم‌های آمریکا قد علم کرده و اجازه نمی‌دهد که آمریکا در روابط تجاری این کشور دخالتی داشته باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار