قادر آشنا در گفت‌وگو از بسته‌های حمایتی اداره کل هنرهای نمایشی می‌گوید

‌توجه جدی به تئاتر شهرستان‌ها

تهران (پانا) -  این روزها که در دوران تعطیلی سالن‌های سینما و تئاتر به سر می‌بریم و ماه‌هاست از وضعیت بغرنج حوزه تئاتر و سینما و بخصوص تئاتر می‌گذرد هنرمندان و دست‌اندرکاران این حوزه با توجه به مشکلات بسیار به حمایتی جدی نیاز دارند؛ بخصوص حوزه تئاتر که درباره مشکلات و مصایبش بسیار نوشتیم و در این گزارش به سراغ مدیرکل هنرهای نمایشی رفتیم تا با او درباره نحوه حمایت از هنرمندان تئاتری صحبت کنیم.

کد مطلب: ۱۱۵۰۰۱۹
لینک کوتاه کپی شد
‌توجه جدی به تئاتر شهرستان‌ها

به‌گزارش ایران، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مسائل مختلفی از جمله شکل و نحوه حمایت‌ها و پرداخت‌ معوقات هنرمندان و بسته‌های حمایتی که این مرکز برای اهالی تئاتر در نظر گرفته، می‌گوید: «برخی به غلط بر طبل خالی تفاوت نگاه و حمایت از تئاتر شهرستان‌ها در مقایسه با تهران می‌گویند که به عقیده من نگاه نادرستی است و شاید از نادانستن منشأ می‌گیرد. من بچه شهرستان هستم و اتفاقاً همیشه نسبت به این مسأله جدیت ویژه‌ای داشته و دارم و در 11 برنامه‌ای که اعلام کردیم اتفاقاً یکی از جوامع هدف، شهرستان‌ها بودند و در اولین اقدام هم بعد از چند سال توقف، تفاهمنامه‌ای با استان‌ها بر سر پرداخت مطالبات مالی‌شان امضا کردیم. لازم است روی این نکته تأکید کنم که ما جزو اولین گروه‌های مدیریتی در تئاتر بودیم که چیزی حدود یک‌سوم از آن تفاهمنامه را که شامل بدهی‌های مالی بود، پرداخت کردیم و در حال حاضر هم آماده هستیم و به محض آنکه گزارش اولیه اقدامات استان‌ها به دستمان برسد مابقی این تعهدات مالی را به حساب مرکز هنرهای نمایشی شهرستان‌ها واریز کنیم.»

‌توجه جدی به تئاتر شهرستان‌ها
آشنا در بحث تولید آثار نمایشی و حمایت و توجه به تماشاخانه‌های خصوصی در تهران و شهرستان‌ها نیز می‌گوید: «همانطور که گفته شد ما از هیچ کوششی برای حمایت از تئاتر فروگذار نکردیم و نگاه‌مان یک نگاه جامع است. ما توجه ویژه در بخش برگزاری جشنواره‌ها را هم بر اجرای عمومی و تولید کار در شهرستان‌ها گذاشته‌ایم و بارها اعلام کرده‌ایم که دراین اداره کل از هر کاری که تولید شود حمایت خواهیم کرد. بنابراین تمام عزم ما برای حمایت از تولید و ارائه آثار نمایشی در استان‌ها جدی است و این مسأله برای ما همیشه در اولویت بوده و خواهد بود. بودجه ما هم آن‌قدر شفاف است که بتوانیم به صراحت اعلام کنیم که ما از بودجه 9 میلیارد و 600 میلیون تومانی که برای حمایت از تولید آثار نمایشی در اختیار داریم، چهارمیلیارد و 600 میلیون تومان را به تئاتر شهرستان‌ها اختصاص داده‌ایم که به نسبت رقم قابل توجهی است.»

آشنا درباره گلایه برخی از اهالی هنر درخصوص بحث بیمه و وام و... می‌گوید: «آنچه گفتم زیر مجموعه و وظیفه و در اختیار مرکز هنرهای نمایشی است و ممکن است مطالبات دیگر و انتظارات دیگر به بخش‌های دیگری از دولت یا وزارتخانه مربوط باشد که در حیطه ما نیست. به‌عنوان مثال برخی خواسته‌ها به صندوق حمایت از هنرمندان برمی‌گردد. با این حال به‌عنوان مثال می‌توانم بگویم که ما چند تماشاخانه خصوصی در تهران و شهرستان‌ها را به صندوق اعتباری هنر معرفی کردیم و برایشان پرونده تشکیل دادیم که اتفاقاً تعداد قابل توجهی از این پرونده‌ها مربوط به تماشاخانه‌های خصوصی مستقر در شهرستان‌ها هستند و قرار شد به این تماشاخانه‌ها حداقل مبلغ 100میلیون تومان وام قرض‌الحسنه تعلق بگیرد تا بتوانند بخشی از مشکلات خود را حل کنند.»
مدیرکل هنرهای نمایشی درباره بحث و درخواستی که درمورد از سرگیری ضبط و پخش تله‌تئاتر از تلویزیون وجود دارد نیز از جلسات و پیگیری این مسأله با مسئولان رسانه ملی می‌گوید. آشنا با مثبت خواندن روند جلساتی که با معاونت سیما در رسانه‌ ملی داشته‌اند ابراز امیدواری می‌کند که بزودی شاهد اتفاقات خوبی در این حوزه باشیم و دوباره تجربه خوب دهه‌های گذشته را در ضبط و پخش تله‌تئاتر داشته باشیم.

برش
آخرین تصمیمات
درباره جشنواره تئاتر فجر

آشنا در پایان این گفت‌وگو از برگزاری قطعی جشنواره تئاتر فجر می‌گوید و به این نکته اشاره می‌کند که قطعاً جشنواره امسال با دو سناریویی که همکاران من در دبیرخانه برای آن در نظرگرفته‌اند، برگزار خواهد شد و روی نقشه و روش سومی هم دارد کار می‌شود که بتوانیم از تمامی امکانات خود در این زمینه استفاده کنیم و اجازه ندهیم به لحاظ کمی و کیفی این جشنواره تحت‌الشعاع محدودیت‌ها واقع شود یا حداقل این محدودیت‌ها با جایگزین‌های مناسب جبران شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار