کاظمی خبر داد:

اجرای برنامه «کانون یاریگران زندگی» در 30 هزار مدرسه

سردار مومنی: مدارس قوی ترین اجتماع آموزشی و مناسب ترین مکان برای کارهای پیشگیری از مسایل پرخطر است

تهران (پانا) - نشست مشترک وزیر آموزش و پرورش و دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با محوریت رونمایی از مستندات فنی و کمک آموزشی برنامه «کانون یاریگران زندگی» عصر امروز در دفتر وزیر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۱۴۳۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد
اجرای برنامه «کانون یاریگران زندگی» در 30 هزار مدرسه

علیرضا کاظمی در این نشست که به صورت زنده از کانال معاونت پرورشی و فرهنگی شبکه شاد پخش شد به راهبردهای کلان معاونت در راستای اجرای برنامه کانون یاریگران زندگی اشاره کرد و گفت: ما کارها را در برنامه کانون یاریگران زندگی در 3 حوزه آموزش، ترویج و فرهنگ سازی و شناسایی و مددکاری دنبال می‌کنیم.

وی با بیان اینکه در بحث پیشگیری محتوایی در قالب درسنامه تولید شده که برای معلمان ابتدایی و متوسطه اول و دوم است از آموزش دانش‌آموزان و والدین که در دستور کار است خبر داد.

کاظمی اشاره کرد: در بخش دوم و ترویج و فرهنگ سازی و پیشگیری دربحث اعتیاد اقدامات اساسی داریم و در بخش شناسایی، درمان و مددکاری طرح نماد را دنبال می‌کنیم. یکی از اقدامات مهم ما ارتقای برنامه آسیب‌های اجتماعی و مهارت دانش‌آموزان در قالب کانون یاریگران و طرح نماد است که جز برنامه تحولی آموزش و پرورش قرار گرفته است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه افق آموزش و پیگیری در این برنامه امسال پوشش 60 درصدی یاریگران زندگی و تولید منابع آموزشی جدید است گفت: رویکرد پیگیری همسالان را دنبال خواهیم کرد و امسال تمرکز بر شبکه شاد و فضای مجازی به عنوان ظرفیت‌های اززشمند در دستور کار است.

وی با بیان اینکه 32 کانون ملی در سطح استان‌ها، 750 کانال منطقه ای، 30 هزار کانال یاریگران زندگی در سطح مدارس داریم افزود: اگر محتواهای تولید شده نیاز به مرور داشته باشند این اقدام فراهم است. ما در بحث شناسایی در سامانه نماد کار می‌کنیم همچنین باید تاکید کنم کانون یاریگران زندگی یکی از برنامه‌های تحولی است.

کاظمی با عنوان اینکه 20 هزار مدرسه را هدف گذاری کردیم و اهدافی را دنبال می‌کنیم گفت: چارچوب اجرایی برنامه‌ها نیز تهیه شده است و اقداماتی در سطح مدرسه نیز داریم که باید اتفاق بیافتد.

به گزارش پانا، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش به دستاوردهای کانون یاریگران زندگی در سال گذشته اشاره کرد و افزود: توانمندسازی دانش‌آموزان و کارکنان در 42 هزار مدرسه و تشکیل 20 هزار کانون یاریگران زندگی از جمله این دستاوردهاست. امسال نیز در 42 هزار مدرسه، 30 هزار کانون یاریگران زندگی داریم و 30 هزار پروژه کوچک در مدرسه هدف گذاری شده است همچنین 3 میلیون دانش‌آموز در این برنامه مشارکت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه بسته کمک آموزشی برنامه یاریگران زندگی نیز تهیه شده است افزود: در 34 هزار مدرسه 19 هزار کانون یاریگران در سال گذشته تشکیل شد اما امسال 30 هزار کانون تاکنون تشکیل شده، 90 درصد اقدامات نسبت به 30 درصد برنامه اجرا شده و متوسط پوشش مدارس 27 درصد در سطح استان‌ها است.

سردار اسکندر مومنی دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز در این نشست با اشاره به اینکه هر زمان کاری با آموزش و پرورش شروع کردیم آن کار را بسیار بی منت و روان پیش بردیم اظهار کرد: تمام جامعه به مجموعه و خانواده آموزش و پرورش و معلمان احترام خاصی می‌گذرانند؛ مدارس قوی ترین اجتماع آموزشی و مناسب ترین مکان برای کارهای پیشگیری از مسایل پرخطر است.

وی افزود: معتقدیم در سال‌های گذشته در حوزه‌های دیگر اقدامات خوبی انجام شده اما حوزه پیشگیری مغفول مانده است. یکی از چند تجارت بزرگ در دنیا تجارت مواد مخدر است که به دنبال این هستند نسل جوان بیشتری را جذب کنند.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه ورود به مسیر اعتیاد راه بی بازگشتی است افرادی که به این مسیر پیش رفتند به سختی بیرون آمدند به عواملی که در شیوع این موضوع در بین دانش‌آموزان نقش دارند اشاره کرد.

سردار مومنی گفت: اگر مداخلات موثری داشته باشیم می‌توانیم کاهش قابل توجهی در میزان آمارها داشته باشیم. انجمن اولیا و مربیان نهاد مهمی است که با ارتباط با خانواده می‌تواند این موضوع را کم کند. بر روی طرح یاریگران زندگی تمرکز زیادی شده است و باید در اولویت باشد تا بتوانیم موضوع آسیب اجتماعی به ویژه مواد مخدر را ساماندهی کنیم.

وی همچنین تاکید کرد: با توجه به تعطیل بودن مدارس در زمان شیوع کرونا، هدایت برنامه یاریگران زندگی در فضای مجازی و شبکه شاد اولویت دارد تا بتوان بسته کانون یاریگران زندگی را تهیه و به مدارس بفرستیم لذا ایجاد یک فضای ویژه به نام این برنامه در بستر شاد مهم است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار