مدیرعامل مترو تهران در گفت‌وگو با پانا بررسی کرد

رمزگشایی از فروچاله‌های سریالی در پایتخت

تهران (پانا) - مدیرعامل مترو تهران می‌گوید عدد فروچاله‌هایی که در مسیر ایجاد مترو در پایتخت ایجاد شده است نسبت به کل تهران، عددی ناچیز و اندک است اما در حفاری‌های جدید مترو به پیشگیری از ایجاد فروچاله‌ها توجه بیشتری خواهد شد.

کد مطلب: ۱۱۳۳۹۸۳
لینک کوتاه کپی شد
رمزگشایی از فروچاله‌های سریالی در پایتخت

فرونشست محله‌ها پدیده نسبتا تازه‌ای است که در سال‌های اخیر به فهرست بلندبالای مخاطرات تهران اضافه شده و عمدتا محله‌ها و مناطقی که پایین‌تر از انقلاب واقع شده‌اند را تهدید می‌کند و پدیدار شدن آن دلایل مختلفی دارد که بنا به گفته کارشناسان فرونشست‌هایی که در شهر تهران رخ می‌دهد با فرونشست‌هایی که در دشت‌ها به دلیل کاهش سطح آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد متفاوت است.

چندی پیش نیز رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان مدیریت بحران شهر تهران نشتی آب از لوله‌های آب در زیرزمین و استفاده از دستگاه‌های TBM برای حفر تونل مترو را یکی از دلایل فروریزش ناگهانی زمین عنوان کرده و گفته است که این موضوع باعث می‌شود خاک مرطوب شده و در قسمت‌هایی که دستگاه‌های TBM فعالیت می‌کنند ناگهان زمین فروریزش کند.

او همچنین تاکید کرد که حفاری غلط مترو در دوره قبلی مدیریت شهری به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده فرونشست زمین در پایتخت است.

به گفته کرمی محمدی تاکنون هیچ اقدام متمرکز و کارشناسی شده قطعی برای جلوگیری از فرونشست و فروریزش در تهران انجام نشده اما سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در تلاش است تا با اتخاذ یکسری تدابیر این موارد را دنبال کند.

علی امام، مدیرعامل مترو تهران نیز در پاسخ به این سوال که آیا فروچاله‌های تهران ناشی از حفاری‌های مترو است به پانا گفت: «در سنوات گذشته حفاری‌ها انجام شده است و اکنون در این دوره از مدیریت شهری، حفاری محدود به توسعه جنوبی خط 6 است که فروچاله را به صورت محدود و در سال گذشته در نقطه کوچکی داشتیم.»

مدیرعامل مترو تهران افزود: «در خط 7 مترو تهران در محدوده خیابان مولوی، نشست‌هایی صورت گرفت اما باید گفت که مسیرهای مترو، مسیرهای محدودی است و در مقابل گستره و پهنه 650 کیلومتر مربعی تهران که تونل‌های مترو واقع شده است، خطر فروچاله‌ها منتفی است.»

وی در پاسخ به این سوال که در حفاری‌های آتی خطوط در دست ساخت مترو به موضوع ایمنی حفاری برای جلوگیری از نشست زمین و ایجاد فروچاله نیز توجه می‌شود، گفت: «در حفاری آتی باید حواس مترو در زمینه فروچاله‌ها نسبت به گذشته جمع‌تر باشد که نسبت به گذشته کمتر اتفاق بیفتد.»

امام همچنین درباره وجود مطالعات خاک شناسی برای پیشگیری از ایجاد فروچاله در مسیر ایجاد خطوط جدید مترو نیز گفت: «مطالعات خاک انجام می‌شود و در مطالعات خطوط جدید به این موضوع بیشتر توجه خواهد شد و سعی می‌شود از تجربه گذشته بیشتر استفاده شود.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار