کاظمی: استمرار فعالیت‌ها در فضای ترکیبی در زمان حضور و عدم حضور دانش‌آموزان از سیاست‌های حوزه پرورشی و فرهنگی است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش در سی ‌و چهارمین اجلاس سراسری روسا و مدیران آموزش و پرورش کشور بیان کرد سیاست‌های پرورشی و فرهنگی استمرار فعالیت‌ها در فضای ترکیبی در زمان حضور و عدم حضور دانش آموزان است.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۱۱
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: استمرار فعالیت‌ها در فضای ترکیبی در زمان حضور و عدم حضور دانش‌آموزان از سیاست‌های حوزه پرورشی و فرهنگی است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، عصر امروز علیرضا کاظمی در ابتدای نشست، حوزه‌ پرورشی را یادگاران شهید رجایی و باهنر دانست و گفت: این معاونت باهدف توسعه و ترویج فرهنگ انقلاب و جلوگیری از مفاهیم انحرافی در آموزش‌وپرورش شکل‌گرفته است. آنچه قابل‌توجه است، تأکیدات مستمر مقام معظم رهبری بر اهمیت، جایگاه و توجه به حوزه پرورشی است. ایشان حمایت و توجه لازم را به این حوزه دارند.

وی افزود: نقشی که این حوزه در خصوص سند تحول بنیادین می‌تواند داشته باشد این است که سند تحول کاملاً تربیتی است و فعالیت‌های پرورشی بالاترین مصداق فعالیت‌های تربیتی است. همچنین مهم‌ترین چرخش تحول‌آفرین، چرخش از یک نظام آموزشی به یک نظام فرهنگی و تربیتی است.

وی مهم‌ترین رویکردهای حوزه‌ی پرورشی را مدرسه محوری و تمرکز بر مدرسه، فراگیری، مشارکت‌پذیری و نقش‌پذیری دانش آموزان، معرفت بخشی و معرفت افزایی، اثربخشی و خلق موقعیت‌های تربیتی و استفاده از ظرفیت فضاهای هنری و پرورشی و همچنین استفاده از ظرفیت فضای مجازی است.

وی با اشاره به مهم‌ترین استراتژی‌های این حوزه گفت: توسعه و ترویج فرهنگ قرآن، عترت و نماز و ارتقای مهارت‌های فردی و اجتماعی و کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از طریق غربالگری و ایجاد روحیه‌ی شادابی و نشاط از طریق برنامه‌های فرهنگی و توسعه تشکل‌های دانش‌آموزی در دست اقدام است.

وی افزود: توسعه‌ فرهنگ ایثار و شهادت و ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب برای ما اهمیت زیادی دارد؛ برای مثال در حوزه‌ ترویج فرهنگ نیکوکاری، سیل مهربانی و پویش هم‌کلاسی مهربان را در سطح مدارس داریم.

وی در ادامه به چند نکته اشاره در خصوص فضای مجازی اشاره کرد و گفت: استمرار و توسعه فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی در فضای ترکیبی در زمان حضور و عدم حضور دانش آموزان از سیاست‌های این معاونت است. مسابقات قرآن و عترت و نماز در ۳بخش و مسابقات فرهنگی و هنری در دو بخش در فضای مجازی شکل‌گرفته است.

کاظمی در خصوص تشکیل قرارگاه تولید محتوای مجازی برای استفاده در فضاهای مدارس گفت: در حوزه قرآن، عترت و نماز و حوزه‌ی فرهنگی هنری و حوزه‌ی مشاوره تاکنون بیش از ۳۰هزار محتوای پرورشی تولید شده است که در سال جدید مربیان پرورشی می‌توانند از این محتواها استفاده کنند. همچنین ساخت ۴استودیو در کشور در سطح کشور به‌صورت قطبی یکی از دیگر از دستاوردهای حوزه پرورشی در این دوران کرونا است.

وی گفت: با فعال شدن شبکه‌ی شاد مدارس می‌توانند گروه‌های پرورشی را ایجاد کنند تا به فعالیت‌های خود بپردازند. هیچ فعالیتی را کمرنگ و یا حذف نخواهیم کرد و شرح وظایف همه‌ی بخش‌ها در شرایط زرد و قرمز تنظیم و ابلاغ می‌شود.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش افزود: حضور فعال و اثربخش مربیان در مدارس در شرایط زرد و قرمز در کنار دیگر کادر اجرایی باید فعال باشد. تولید محتوای موردنیاز بر اساس نیازهای منطقه‌ای باید شکل بگیرد. همچنین باید از فضاهای پرورشی به‌خوبی مراقبت شود.

وی در خصوص اهمیت توجه به نماز و برگزاری نماز جماعت گفت: اجلاس سراسری نماز می‌تواند یک جریان سازی فرهنگی در سطح آموزش‌وپرورش ایجاد کند و امیدواریم پیش اجلاس اجرا شود. موضوع اجلاس امسال مدرسه، مسجد و منزل است. همچنین برگزاری جشن تکلیف از اهمیت خاصی برخوردار است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش‌وپرورش گفت: باید نکته‌ مهم دیگر تسهیل گری و کمک به اجرای برنامه‌های تشکل‌های دانش‌آموزی داشته باشیم.

وی گفت: دو بسته‌ی تحولی داریم که ۵برنامه در دل خود دارد و انتظار حمایت مدیران کل راداریم تا معاونین پرورشی و روسای مناطق بتوانند این برنامه‌ها را اجرا کنند.

کاظمی با اشاره به اولین بسته‌ تحولی گفت: ارتقای مهارت‌های اجتماعی دانش‌آموزان با استفاده از طرح یاریگران زندگی و طرح نماد است.

وی در خصوص ایجاد خط ملی نماد گفت: دانش‌آموزان و خانواده‌ها و معلمان به‌صورت شبانه‌روزی می‌توانند از خدمات مشاوره و مددکاری و دیگر ظرفیت‌ها استفاده کنند.

کاظمی در خصوص بسته‌ی تحولی دوم گفت: بسته‌ توسعه‌ی نقش‌پذیری دانش‌آموزان با استفاده از ظرفیت ۳تشکل در سازمان دانش‌آموزی جمهوری اسلامی است که شامل تشکل مجلس دانش‌آموزی، پیشتازان و خبرگزاری پانا است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار