رفع تصرفات اراضی محیط زیست و مراقبت از گونه های در حال انقراض استان فارس

شیراز(پانا)- مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس با اشاره به بازپس گیری ۳۶۰ هکتار از اراضی تصرف شده شهرستان استهبان عنوان کرد این تصرفات غیرقانونی در پناهگاه حیات وحش بختگان در شهرستان استهبان انجام شده بود که با دستور قضایی و مشارکت فرمانداری و منابع طبیعی این اراضی رفع تصرف شد.

کد مطلب: ۱۱۱۹۷۰۷
لینک کوتاه کپی شد
رفع تصرفات اراضی محیط زیست و مراقبت از گونه های در حال انقراض استان فارس

حمید ظهرابی درباره تصرف غیرقانونی اراضی منطقه بهرام گور در شهرستان نی‌ریز گفت: محیط زیست جلوی این تصرفات می‌ایستد و تا بازگشت اراضی تصرف شده به منطقه و رفع کامل تصرف موضوع را پیگیری می‌کند.
ظهرابی ادامه داد: پیگیری هایی که از طرف فرمانداری شهرستان نی ریز و استانداری فارس در حال انجام است تا روشن شدن کامل موضوع و بازگشت پلاک تصرف شده به‌وسیله افراد این موضوع در حال بررسی است.
او با بیان اینکه پیشتر شخصی حدود ۳۰ هکتار اراضی را تصرف و مستثنیات در مجموعه بهرام گور ایجاد کرده است و اخیرا با تشکیل کمیسیونی مرتبط با تعیین حدود مشتثنیات مطرح شده، قصد افزایش محدوده تصرف به ۶۸ هکتار را داشته است، افزود: این کمیسیون به صورت مقدماتی بدون حضور نماینده محیط زیست تشکیل شده، اما به صورت کارشناسی تصمیم گرفتند که سطح مستثنیات را افزایش دهند که با مخالفت شدید محیط زیست مواجه شده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان فارس با توجه به واگذاری‌های غیرقانونی سال گذشته در منطقه بهرام گور ادامه داد: اجازه نمی‌دهیم اراضی منابع ملی در منطقه بهرام گور تغییر کاربری پیدا کند، اراضی منابع ملی تحت حفاظت محیط زیست بر اساس قانون روشن و صریح غیرقابل واگذاری است.

ظهرابی در خصوص زمین‌های واگذار شده اضافه کرد: این اراضی باید به محیط زیست برگردد و افرادی که برای فعالیت اقتصادی در منطقه بهرام گور مجوز دادند باید پاسخگو باشند، با پیگیری محیط زیست باغ‌های احداث شده در این منطقه تخریب و رفع تصرف شده و دستگاه صادر کننده مجوز هم به پرداخت خسارت محکوم شده است.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان فارس با بیان اینکه برای حفاظت از حیات وحش تلاش‌های موثری انجام شده است، افزود: گونه شاخص و مهم گورخر آسیایی در معرض انقراض در نی‌ریز تحت مراقبت است.
او تصریح کرد: گونه گور آسیایی در سایر نقاط جهان منقرض شده و فقط در کشور ما این گونه زندگی می‌کند، در کشور ما در دو نقطه خارطوران در شاهرود و بهرام گور این گونه زندگی می‌کند و از هزار و ۳۰۰ راس گونه تحت مراقبت، هزار و ۸۳ راس در فارس زندگی می‌کند.

ظهرابی با بیان اینکه در اثر مهاجرت طبیعی تعدادی از این گونه به کرمان رفته است و در قرق مردمی منصور آباد سکنی کرده است، ادامه داد: هنوز گور آسیایی در آنجا وجود دارد و آن را به عنوان محل زندگی جدید پذیرفته است، امید است جمعیت بیشتری از گور آسیایی در این منطقه پراکنده شود که نگرانی از انقراض این گونه به حداقل برسد، این گونه در وضعیت بحرانی و در فهرست سرخ در معرض انقراض قرار دارد.
او اضافه کرد: گونه دیگر، گوزن زرد ایرانی است که در میانکتل ارژن پریشان و در ارسنجان در حال مراقبت است. جمعیت این گونه گوزن به کندی رشد می‌کند و ۷۰ راس آن در فارس شناسایی شده است.
ظهرابی با بیان اینکه جمعیت این گونه گوزن در حال رشد است، تصریح کرد: برای آماده سازی و بازگشت گوزن زرد به زیستگاه اصلی، ۳۰۰ هکتار از منطقه فنس بندی شده، اما این منطقه کوچک است و باید آن را در زیستگاه اصلی اش رها سازی کرد.
او گفت: با فراهم شدن امکانات، ۳ هزار هکتار از جنگل‌های ارژن باید برنامه ریزی و حفاظت شود تا برای بازگشت این گونه ارزشمند شرایط مهیا شود.
مدیر کل سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس در رابطه با علف‌خواران بزرگ‌جثه اظهار کرد: در سرشماری سال ۹۸ حدود ۱۵ هزار و ۳۷۳ گونه علف خوار بزرگ جثه شامل: قوچ و میش،کل و بز، گورخر ایرانی، آهو و سایر علف‌خواران در برنامه‌ریزی های سرشماری ما مورد توجه قرار گرفته است.
حمید ظهرابی با اشاره به موضوع طاعون نشخوار کنندگان کوچک که در برخی از استان ها در سطح کشور شیوع پیدا کرده است افزود: این بیماری متاسفانه باعث شد که حیات‌وحش استان ما در شهرستان بوانات در منطقه شکار ممنوع توت سیاه درگیر این بیماری شود که با تلاش همکارانمان و اقدامات به موقعی که انجام شد از جمله اخراج دام هایی که در منطقه وجود داشتند، پیگیری برای ضدعفونی آبشخورها، شناسایی و کشف لاشه های تلف شده باعث شد که بیماری در روزهای اول کنترل شود.
او ادامه داد: در حال حاضر تلفاتی که گزارش روزانه ما دارد، در حد دو تا پنج راس کل و بز منطقه گزارش می‌شود که نشان دهنده این است که بیماری هنوز وجود دارد اما بسیار محدود و تحت کنترل است.
ظهرابی درباره واکسیناسیون دام ها اظهار کرد: دام هایی که در محل وجود داشتند با حکم مرجع قضایی از منطقه خارج شدند و واکسیناسیون دام های اهلی اطراف منطقه از قبل پیگیری شده بود و توسط دامپزشکی استان این واکسیناسیون انجام شده بود.
او اضافه کرد: تاییدیه لازم مبنی بر اینکه همه دام های اطراف مناطق تحت مدیریت سازمان، در فارس واکسینه شدند را از سازمان دامپزشکی اخذ کردیم، ولی تعدادی دام از استان های همجوار وارد یکی از دامداری ها شده بودند که ناقل بیماری شناخته شدند.
ظهرابی تصریح کرد: این بیماری در برخی مناطق تا ۹۰ درصد تلفات داشته است، اما خوشبختانه با اقدامات به‌موقعی که همکاران ما داشتند لاشه هایی که پیدا شده است در کمتر از حدود ۱۰ راس هستند و تلاش برای کنترل کامل این بیماری در دست اقدام است.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس در رابطه با فعالیت های احیای تالاب ها و وضعیت کنونی تالاب ها در پایان ماه پنجم سال گفت: براساس آخرین تحقیقی که از روی تصاویر ماهواره ای انجام شده است در حال حاضر بخش عمده ای از تالاب های استان در این فصل از سال خشک هستند و بیشترین آبگیری بین تالاب ها را در تالاب هفت برم داشتیم که حدود ۵۶ درصد از سطح این تالاب در پایان مرداد ماه آکنده از آب بوده است.
ظهرابی با اظهار خوشحالی افزود: این تالاب بعد از چندین سال احیا شده است که محدودیت ها و مشکلات زیادی نیز دارد. بخش عمده ای از حریم این تالاب مورد تصرف و تخریب قرار گرفته است که طبق برنامه ریزی های در دست انجام در سال جاری اقداماتی را شکل خواهیم داد هم برای حفاظت از این تالاب و هم احیایآن.
او ادامه داد: بعداز تالاب هفت برم، تالاب برمشور در ممسنی است که حدود ۲۵ درصد از مساحت آن آبگیری شده و بعد از آن تالاب مهارلو با حدود ۱۸ درصد آبگیری و در نهایت تالاب تشک با حدود ۱۰ درصد مساحت آبگیری در این فصل از سال آب دارند.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس عنوان کرد: این آمار نشان می‌دهد که این تالاب‌ها در بخش‌هایی از خود می‌توانند حیات را ادامه بدهند تا بارندگی های سال جاری شکل بگیرد و بتوانند دوباره احیا بشوند.
او در رابطه با برنامه‌های آموزشی این سازمان گفت: در طول یک سال گذشته، ۲۴ هزار و ۲۲۰ نفر ساعت آموزش همگانی اطلاع رسانی اتفاق افتاده و با برگزاری فعالیت هایی که عمدتا در طول این مدت به صورت مجازی بوده است و یا انتشاراتی که به‌صورت مکتوب در دسترس بوده، این امار بسیار خوبب است چون با وجود این بیماری حدود ۱۰۰برنامه برای ظرفیت‌سازی و ارتقای مشارکت های مردمی اتفاق افتاده و همچنین حدود ۸ محتوا شامل انیمیشن، کتاب و موشن‌گرافی و سایر فعالیت های لازم و تاثیرگذار توسط همکاران انجام شده است.
او با اشاره به محدودیت هایی که در منابع مالی با آن مواجهند ادامه داد: در بودجه بندی امسال با وجود اینکه تلاش های همکارانمان زیادتر شده است اما تغییری نداشتیم. حتی بعضا شاهد کاهش در برخی بخش ها بودیم. البته در این موقعیت شرایط کشور را باید درک کرد.
مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست استان فارس با بیان انتظارات خود از مسوولین مربوطه مبنی بر حمایت مالی این دستگاه گفت: در این مدت با حجم زیادی از آتش‌سوزی ها مواجه بودیم بطوریکه در هفته چند روز پیاپی همکاران ما مشغول به اطفاء حریق بودند. همچنین با افرایش جرایم صید و شکار و تصرف اراضی روبرو بوده‌ایم که انتظار می‌رفت مسولین این تلاش ها را در نظر بگیرند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار