گزارش پانا از روند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس؛

مدارس کشور و همه فرآیند انتخاب تا انتصاب مدیران

ثبت‌نام و ثبت اطلاعات داوطلبان مدیریت مدارس در ماه جاری انجام و بعد از انجام مراحل آزمون و مصاحبه، نتایج نهایی فرآیند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس نیمه دوم مرداد سال آینده اعلام می‌شود

تهران (پانا)‌ - معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش الزامات اجرایی طرح انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را به همه استان‌های کشور ابلاغ کرد.

کد مطلب: ۱۰۲۵۶۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مدارس کشور و همه فرآیند انتخاب تا انتصاب مدیران

علی الهیار ترکمن، معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش برای تضمین و بهبود کیفیت در مدارس ملاحظات دستورالعمل فرایند انتخاب و انتصاب مدیران مدارس را به اداره آموزش و پرورش کشور ابلاغ کرد و در این ابلاغ از آن‌ها خواست تا با به کارگیری تمامی ظرفیت‌های استانی نسبت به اجرای دقیق و نظارت کامل مفاد این دستورالعمل اقدام کنند و برای مدیریت بهینه اجرای دستورالعمل در استان یک نفر را به عنوان مدیر پروژه حداکثر تا تاریخ 12 اسفند امسال انتخاب و به دبیرخانه مرکزی اداره کل امور اداری و تشکیلات معرفی کنند.

طبق دستورالعمل اجرایی مدیران مدارس شامل مدیران مدارس دولتی (مدیر دبستان، مدیر دبیرستان (دوره اول)، مدیر دبیرستان (دوره دوم)، مدیر هنرستان و مدیر مجتمع‌های آموزشی و شبانه‌روزی) است.

مدیر آموزگار و معاون دبیر و مدارس غیر دولتی مشمول این دستورالعمل نمی‌شوند. دامنه شمول این برنامه، مدارس دارای مدیر مستقل در تمامی دوره‌های تحصیلی هستند.

براساس آنچه در این دستورالعمل آمده است برای انتخاب و انتصاب مدیران مدارس خاص اعم از شاهد و ایثارگران، نمونه دولتی دوره دوم، معارف اسلامی، استعدادهای درخشان باید پس از رعایت تمامی مراحل این دستورالعمل، شرایط ویژه انتخاب و انتصاب مدیران مدارس هم مورد توجه قرار گیرد.

در این دستورالعمل آمده است که انتخاب و انتصاب معاونان مدارس همچون سنوات گذشته با پیشنهاد مدیر مدرسه و صدور ابلاغ توسط اداره آموزش و پرورش صورت می‌گیرد. اما در زمان انتصاب فرد به عنوان مدیر مدرسه، لازم است از خدمات سنواتی او تا پایان شهریورماه سال تحصیلی جاری، حداقل ۴ سال تا بازنشستگی باقی مانده باشد، یعنی (دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس حداکثر ۲۶ سال تمام و فوق لیسانس و دکتری حداکثر ۳۱ سال تمام) و حداکثر سن هم ۴۵ سال تمام باشد.

مدارسی که نیازمند مدیر جدید هستند باید بدون ذکر نام مدرسه و با مشخصاتی اعم از دوره تحصیلی، جنسیت دانش‌آموزان، شهری یا روستایی بودن، یا خاص بودن مدرسه ثبت شوند و طبق آنچه اعلام شده است باید امتیاز ارزیابی عملکرد در سال ماقبل آخر و سال آخر منتهی به اعلام داوطلبی عددی بین ۸۵ تا ۱۰۰ باشد.

براساس آنچه علی اللهیار ترکمن به ادارات آموزش و پرورش ابلاغ کرده است، داوطلبانی که در سنوات قبل فرآیند انتخاب را با موفقیت گذرانده باشند و از شرایط سنواتی برخوردار باشند در سال جدید نیازی به شرکت در فرآیند انتخاب ندارند و مجموع امتیازات ثبت شده آن‌ها با مجموع امتیاز داوطلبان سال جدید مقایسه می‌شود و در فرآیند انتصاب قرار می‌گیرند. اما اگر داوطلب دارای امتیاز از سنوات قبل در فرآیند انتخاب سال جاری شرکت کند، مجموع امتیازات سال جاری ملاک انتخاب قرار می‌گیرد.

تخصیص مدرسه به داوطلب دارای شرایط انتصاب هم توسط کمیته سرمایه انسانی (انتخاب و انتصاب منطقه یا شهرستان) صورت می‌گیرد و در صورتی که بنا به درخواست منطقه، محل خدمت مدیر مدرسه از مدرسه‌ای به مدرسه دیگر تغییر کند یا مدیر مدرسه در سامانه انتقال فرهنگیان ثبت‌نام کند و پس از انتقال به مقصد بنا به درخواست منطقه به عنوان مدیر مدرسه پیشنهاد شود نیازی به شرکت آن مدیر به عنوان داوطلب در فرآیند انتخاب نیست و فرآیند انتصاب طبق ضوابط انجام می‌شود

طبق اعلام آموزش و پرورش اگر امتیاز آزمون داوطلبان به تعداد دو برابر مدارس ثبت شده منطقه یا شهرستان به ۶۰ درصد نرسد، به تعداد دو برابر مدارس ثبت‌شده در سامانه، از داوطلبان دارای بالاترین امتیاز انتخاب و برای مشارکت در ادامه فرآیند اطلاع‌رسانی شود.

همچنین داوطلبان مدیریت مدارس باید کارمند رسمی یا پیمانی آموزش و پرورش باشند .

حداقل تحصیلات و سوابق تجربی مورد نیاز برای داوطلبان مدیریت مدارس بر حسب نوع دوره تحصیلی و درجه مدارس به شرح جدول زیر تعیین می‌شود:


طبق روند اجرایی انتخاب و انتصاب مدیران مدارس در سال تحصیلی 99-98، ثبت‌نام و ورود اطلاعات داوطلبان در اسفند انجام خواهد شد. در فروردین سال آینده سوابق پرسنلی و عملکردی داوطلبان از سوی کمیته مربوطه بررسی و در نیمه دوم اردیبهشت آزمون حضوری و الکترونکی برگزار خواهد شد.

همچنین مصاحبه حضور در نیمه دوم خرداد انجام، استعلام حراست در تیرماه و در نهایت دارندگان بالاترین امتیازات به شورای معاونان ادارات آموزش و پرورش تا نیمه اول مرداد معرفی و نتایج نهایی در نیمه دوم مرداد اعلام خواهد شد.

نمایندگان معاونت ابتدایی، متوسطه، پرورشی و فرهنگی، برنامه‌ریزی و توسعه مدیریت، نماینده ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات، نماینده حراست، نماینده فناوری اطلاعات، نماینده اداره کل برنامه‌ریزی و آموزش نیروی انسانی، یک نفر صاحب‌نظر در حوزه علوم تربیتی و یک نفر از مدیران بازنشسته مجرب مدارس از اعضای کمیته سرمایه انسانی انتخاب و انتصاب مدیران مدارس هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار