استاندار یزد: اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی پیگیری شود

یزد(پانا)-استاندار یزد گفت: در اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی که مورد تاکید مقام معظم رهبری است و نقش مهمی در رونق تولید و ایجاد اشتغال دارد باید دستگاه‌های مسوول در استان پیگیر باشند.

کد مطلب: ۹۸۷۸۴۴
لینک کوتاه کپی شد
استاندار یزد: اجرای طرح‌های اقتصاد مقاومتی پیگیری شود

محمد علی طالبی چهارشنبه شب در جلسه ستاد راهبری و مدیریت اقتصاد مقاومتی با بیان اینکه باید تمام طرح‌های این بخش در تمام مناطق اجرا شود افزود: پیگیری و همکاری بین‌بخشی و همراهی مسوولان و بخش خصوصی در انجام طرح‌ها نقش آفرین است .

وی ادامه داد: تسریع در اجرای طرح‌های مختلف به خصوص در حوزه اقتصاد مقاومتی که توسط ستاد راهبری مصوب می‌شود از جمله مسائل اساسی در حل مشکل بیکاری و رونق تولید و اشتغال است که همت و همراهی همگان را طلب می‌کند.

این مسوول در ادامه به صنعت لعاب و رنگدانه‌های سرامیکی در استان و سابقه آن در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: بررسی مسائل و مشکلات این بخش و پیگیری برای توسعه آن بر حسب نیاز باید در اولویت قرار گیرد.

طالبی بیان داشت: یکی از جاهایی که شرکت‌های دانش بنیان ورود خوبی داشته است و تاکنون به رغم تحریم‌های دشمنان کارهای خوبی برای خودکفایی انجام گرفته صنعت لعاب است که باید این روند با همکاری مسوولان بیش از گذشته تدام یابد.

وی گفت: ایجاد برخی محدودیت‌ها به خاطر تحریم‌ها توسط دشمنان باعث شده تا بخش خصوصی و شرکت‌های دانش بنیان شرایط خوبی را در کشور و استان برای خودکفایی انجام دهند که موضوع مهم و قابل عنایت است .

استاندار یزد تاکید کرد: در خصوص مسائل مالیاتی و ارزش افزوده مربوط به فعالان این صنعت باید در ستاد تسهیل مسائل و مشکلات پیگیری و برای رفع دغدغه آنها جدی اقدام‌های موثر بیش از گذشته صورت گیرد.

طالبی همچنین به اهمیت ایجاد رقابت سازنده و تولید با کیفیت در بخش‌های صنعتی استان به عنوان یک امر مهم با نظارت دستگاه‌های مرتبط به عنوان یک ضرورت تاکید کرد و پیگیری آن را خواستار شد.

همچنین رییس خانه صنعت و معدن یزد گفت: هم‌اکنون ۲ هزار به صورت مستقیم و حدود ۲۰ هزار نفر به صورت غیرمستقیم در ۴۰ واحد صنعت لعاب در این استان فعالیت دارند.

علی اکبر کلانتر افزود: حدود ۸۰ درصد واحدهای تولیدی لعاب و زنگدانه‌های کشور در یزد است که گویای سابقه و اهمیت این صنعت است و باید مسائل و مشکلات واحدها بررسی و اقدام مناسب صورت گیرد.

وی اظهار داشت: میبد، صدوق و یزد در استان به ترتیب بیشترین واحدهای لعاب را دارند و باید این صنعت بخاطر سابقه و ظرفیت‌های موجود با همکاری دولت و ارائه تسهیلات و رفع مشکل نقدینگی افزایش یابد.

رییس خانه صنعت و معدن یزد اظهار داشت: صدور مجوزهای بی رویه، هزینه بالای حمل و نقل، مشکل نقدینگی و ضرورت اجرای عدالت مالیاتی از جمله مواردی است که باید توسط مسوولان توجه شود.

همچنین رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان یزد گفت: بررسی مسائل و مشکلات فعالان صنعت لعاب و رنگدانه به خاطر سابقه طولانی که در استان وجود دارد جزو برنامه‌های مهمی است که توسط مسوولان پیگیری می‌شود.

سید مجتبی حسین پور افزود: مسائل و مشکلات فعالان این صنعت در ستاد تسهیل و پیگیری امور مالیاتی و حل نقدینگی جزو مطالبات فعالان صنعت لعاب است که برای توسعه آن با همکاری بخش خصوصی اقدام می‌شود.

کاربرد لعاب از دیرباز در تاریخ کهن ایران ثبت شد، ایرانیان از قرن ها پیش ظروف خود را با لعاب های سرامیکی پوشش می‌ دادند و ضمن استحکام بخشی به آن هنر و زیبایی را در ظروف سفالین خلق می‌کردند با این حال صنعت تولید لعاب کاشی و سرامیک عمر طولانی در کشور ندارد.

نخستین واحد تولید لعاب دهه ۱۳۵۰ توسط ایتالیایی ها در تهران برای تامین لعاب کارخانه ‌کاشی ایرانا ایجاد شد.

در اوایل انقلاب اسلامی به علت محدودیت‌های ارزی، واردات و میل به خودکفایی واردات فریت (لعاب) عملا غیرممکن شد، از این‌رو متخصصان این صنعت را بر آن داشت تا خود نسبت به تولید آن اقدام کنند، طوریکه این امر تداوم پیدا کرد، به‌گونه‌ای که هم‌اکنون میزان تولید لعاب به ‌طور تقریبی به حدود ۴۸۰ هزار تن در سال رسیده است.

محصول تولیدی در کوره های ذوب کارخانجات لعاب، فریت نام دارد که اصطلاحا لعاب نامیده می شود، فریت ماده ای پایدار و سفید کننده یا براق یا مات ‌کننده سطح کاشی به‌ عنوان ترکیب اصلی لعاب در صنایع کاشی استفاده می‌شود.

در فرآیند تولید لعاب مواد معدنی و شیمیایی مانند سیلیس ، فلداسپار، کربنات کلسیم، کائولن، سیلیکات زیرکونیم، اسیدبوریک ، بوراکس، کربنات باریم، اکسید آلومینیوم، اکسید روی و چند نوع ماده معدنی و سنتزی دیگر در فرمولاسیون خاصی ترکیب می شود.
و سپس در کوره‌های ذوب مواد که به ۲ صورت دوار و ثابت هستند در دمای ۱۳۵۰ الی ۱۵۵۰ درجه سلسیوس حرارت داده می شوند و مذاب حاصل در آب سرد تخلیه می‌ شود و پس از آبگیری، کنترل و تایید کیفیت، بسته بندی به مبادی مصرف حمل می‌شوند.
یزد نیز به دلیل تولید نیمی از محصول کاشی و سرامیک ایران و نهمین تولید کننده این محصول در دنیا، به قطب تولید لعاب کشور - که عمده ترین نیاز کارخانه های کاشی است تبدیل شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار