ضبط تاریخ شفاهی دانشگاه فنی و حرفه ای کلید خورد

تهران (پانا) - مشاور رییس و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه ای در مصاحبه با خبرنگار روابط عمومی خبر داد از ابتدای آذر ماه سال جاری، تهیه بانک اسناد و تاریخ شفاهی آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی در نظام آموزش عالی کشور با دعوت از روسا، معاونین، مدیران و کارشناسان اسبق و تأثیر گذار در شکل گیری دانشگاه فنی و حرفه ای، طی گفتگویی فعال، آگاهانه و هدفمند به  بازسازی و بازنمایی تاریخ شفاهی دانشگاه کلید خواهد خورد.

کد مطلب: ۹۷۴۷۲۳
لینک کوتاه کپی شد
ضبط تاریخ شفاهی دانشگاه فنی و حرفه ای کلید خورد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فنی و حرفه‌ای، حسین سلیمانی افزود: بی شک تاریخ دانشگاه فنی و حرفه ای در سیر بالندگی، توسعه، پویایی و موفقیت های خود شاهد مساعی و همت انسان های شریفی است که یکی پس از دیگری، سکان این کشتی عظیم را به دست گرفته و با درایت، بذل ایثار و هدایت شایسته، بار آموزش های عالی مهارتی در کشور را بدین جا رسانده اند.

سلمانی گفت: تاریخ شفاهی یکی از شیوه های پژوهش در تاریخ است که به شرح و شناسایی وقایع، رویدادها و حوادث تاریخی بر اساس دیدگاه ها، شنیده ها و عملکرد شاهدان، ناظران و فعالان آن ماجراها می پردازد.

عضو هیأت علمی دانشگاه فنی و حرفه ای خاطر نشان کرد: مروری بر تجربه دستگاههای اجرایی بر دستیابی به روایات کارمندان و مسئولان هر دستگاه باید جدی تلقی شود و این برنامه از ابتدای آذر ماه سال جاری در دانشگاه فنی و حرفه ای کلید خورده است.

سلمانی با عنوان اینکه در تدوین تاریخ شفاهی دانشگاه بزرگی همچون دانشگاه فنی و حرفه ای که قدمت آن به دهه 40 شمسی می رسد تأکید کرد: به صورت علمی در ثبت تاریخ شفاهی معمولا اولویت با صاحب نظران بازنشسته و یا در حال بازنشستگی است چراکه این افراد بدون ملاحظه تجربیات خود را در اختیار خواهند گذاشت و این روش تا پایان خدمت مسئولان، کارشناسان و کارمندان باید با جمع آوری روایات و تجربیات آنان در طول خدمت در آن دستگاه انجام پذیرد.

وی افزود: جمع آوری این منابع که از آن به عنوان سرمایه اجتماعی پنهان نام برده می شود ، باید آشکار شود و لذا این ظرفیت اجتماعی یکی از اصول مدیریت دانش در سازمانها به شمار می رود که با شفافیت و پاسخگویی مناسب راویان مواجه خواهد شد.

لازم به ذکر است، امروزه‌ ورود رسمی‌ تاریخ‌ شفاهی به‌ عرصه‌ تاریخ‌نگاری‌ در بسیاری‌ از مراکز علمی‌ و تحقیقاتی‌ و دانشگاهی‌ جهان، چشم‌اندازی جدید‌ در مقابل‌ مورخان‌ و محققان‌ گشوده‌ است. با طرح‌ تاریخ‌ شفاهی،‌ فرصتی‌ به‌ دست‌ آمد تا به‌ موضوعات، وقایع‌، اتفاقات تاریخی و زوایای‌ پنهان‌ و پیدای‌ آنها از منظری‌ نو نگریسته‌ شود. تاریخ‌ شفاهی‌، تکنیک، روش‌ و شیوه‌ای‌ است‌ که‌ با استفاده‌ از ابزاری‌ چون‌ ضبط‌ صوت‌ و فیلم‌برداری‌ خاطرات، مشاهدات‌ و مسموعات‌ عامل‌ و یا شاهد را در قالب‌ کلام‌ و سخن‌ ضبط‌ و ثبت می‌نماید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار