شکوهی:‌هرچه دانش‌آموزان مان را توانمند کنیم، پیشگیری از آسیب های ما مطمئن تر است

تهران (پانا) - سلسله کارگاه های آموزشی مسئولین مجری طرح نظام مراقب اجتماعی دانش آموزان (نماد) باحضور استان های البرز، قم، گیلان، شهرستان های استان تهران و شهرتهران و سخنرانی مسعود شکوهی، مدیرکل اداره مراقبت های اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، محمدعلی زنگانه، مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه و عبدالرسول کریمی، معاون فرهنگی و پرورشی شهر تهران در محل کانون مفتح شهر تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۹۷۳۱۸۱
لینک کوتاه کپی شد
شکوهی:‌هرچه دانش‌آموزان مان را توانمند کنیم، پیشگیری از آسیب های ما مطمئن تر است

در این نشست مسعود شکوهی، مدیرکل اداره مشاوره وزارت آموزش و پرورش ضمن تبریک هفته بسیج گفت: برگزاری دوره های قطبی برای ما بسیار اهمیت دارد و از این جهت به برگزاری دوره ای این جلسات اهمیت می دهیم. شکوهی گفت: تحولات سریعی در سطح جامعه در حال شکل گیری است و اگر ما به آن تغییرات نرسیم مشکلات بسیاری داریم. بخشی از کار ما در طرح نماد تحلیل آسیب هایی است که امروز به وضوح در جامعه می بینیم و اگر ما آمادگی لازم برای مقابله با این مشکلات نداشته باشیم با آسیب های بسیار زیادی در سطح جامعه روبرو خواهیم شد.
شکوهی افزود: هرچه ما بتوانیم خوب آموزش دهیم و دانش‌آموزان مان را توانمند کنیم قاعدتا راه های پیشگیری ما مطمئن تر است و ما به یک خود کنترلی قابل قبولی می رسیم. از این جهت ماموریت ما در طرح نماد با این موضوع تطبیق دارد. برای داشتن یک نظام پویا باید مطابق با توانمندی فرد رشد اتفاق بیافتد.
شکوهی با اشاره به فعال کردن میزهای طرح نماد در سطح استان های مختلف افزود: طرح نماد را براساس پیشبینی صورت گرفته جلو می بریم و امسال ضمن حفظ مدارس سال گذشته باید بتوانیم 20هزار مدرسه که در طرح اورژانسی هستند، تحت پوشش قرار دهیم.
وی با اشاره به اینکه طرح نماد از طرح های اصلی حوزه تربیتی و پرورشی وزارت آموزش و پرورش است، گفت: ما دو برنامه مهم داریم. طرح نماد و دیگری یاریگران زندگی است که قرار است در لوای طرح نماد ادامه کار پیدا کند تا شاهد کاهش آسیب های اجتماعی باشیم.
در ادامه جلسه زنگانه، مدیرکل پیشگیری‌های فرهنگی معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه گفت: این یک طرح ملی است و همواره مقام رهبری بر موضوع پیشگیری از آسیب ها و جرایم تاکید دارند و اگر بخواهیم رویکردمان عالمانه باشد باید روی این موضوع متمرکز شویم زیرا پیشگیری مقدم بر وقوع است.


زنگانه گفت: امروزه دنیا در حوزه پیشگیری با واقعیت هایی روبروست و مظاهر زندگی نوین باعث شده روند آسیب های اجتماعی رو به فزونی باشد. متاسفانه نرخ رشد آسیب ها از نرخ رشد جرایم بیشتر است واین مساله مختص ایران نیست. بجز کشورهای محدودی که برنامه پیشگیری داشتند اکثر دنیا با این موضوع دست و پنجه نرم می کنند. اگر در برنامه های مان چهار گروه نوجوان و نوسال و نونهال و خردسال را همواره مدنظر داشته باشیم و نقش و جنس مداخلات ما متناسب با گروه سنی متفاوت باشد، بهتر نتیجه می گیریم.
وی افزود: در گروه نوجوانی، نظام مراقبت اجتماعی یا طرح نماد یک مداخله پیشگیرانه همه جانبه مدرسه محور است و درحال انجام است. در دنیا در شش سال اولیه کودکی سرمایه گذاری می شود و اگر ما بخواهیم منابع مان را هوشمندانه سرمایه گذاری کنیم باید 80درصد منابع قبل و اوایل مدرسه سرمایه گذاری شود.
زنگانه گفت: ما باید به توجه ویژه به آموزش و پرورش برگردیم و در صحن مجلس مطالبه گر باشیم. اگر معیشت معلمان و توجه به دانش آموز اولویت دولت ها باشد سرمایه گذاری است و هزینه نیست. معلمین ما بالاترین سرمایه اجتماعی را در جامعه دارند پس باید مورد توجه باشند.
در ادامه جلسه سه کارگاه آموزشی جهت مسئولین مجری طرح نظام مراقبت اجتماعی دانش آموزان در محل کانون مفتح برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار