شرکت‌های هواپیمایی موظف به اجرای بخشنامه اقامه نماز شدند

تهران (پانا) - سخنگوی سازمان هواپیمایی می‌‌گوید برای احترام به شعائر اسلامی، بخشنامه اقامه نماز در پرواز‌ها ابلاغ شده است.

کد مطلب: ۹۶۶۰۶۲
لینک کوتاه کپی شد
شرکت‌های هواپیمایی موظف به اجرای بخشنامه اقامه نماز شدند

به گزارش سازمان هواپیمایی کشوری؛ سخنگوی این سازمان گفت: برای رعایت اوقات شرعی اقامه نماز مسافران و احترام به شعائر اسلامی، بخشنامه اقامه نماز در پرواز‌ها به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و همچنین کارت ویژه احکام اقامه نماز مسافران در شرایط اضطرار در داخل هواپیما در اختیار این شرکت‌ها قرار گرفته است.
رضا جعفرزاده به دنبال انتشار اخبار اقامه نماز در فرودگاه‌ها و پروازها، با تاکید بر اینکه شرکت‌ها موظفند دستورالعمل اقامه نماز را به دقت مراعات کنند، افزود: همانطور که در این بخشنامه آمده است؛ همه مسافران هواپیما‌های ایرانی از تمام مبادی و مقاصد و مسافران خطوط هوایی خارجی که از مبادی ایران و یا به مقاصد درون ایران پرواز می‌کنند، از حق اقامه نماز‌های یومیه در شرایط شایسته برخوردار بوده و این حق باید به رسمیت شناخته شده و مورد احترام قرار گیرد.
وی اضافه کرد: در صورتی که وقت اقامه نماز، قبل از آغاز برنامه سوار کردن مسافران شروع شود و یا فرصت زمانی اقامه نماز و طول پرواز به گونه‌ای باشد که اقامه نماز در زمان پرواز امکان‌پذیر نباشد، سوار کردن مسافران حداقل ۱۵ دقیقه بعد از ورود به وقت نماز آغاز شود و یا برنامه پرواز به گونه‌ای تغییر یابد که امکان اقامه نماز پس از فرود و انجام تشریفات ورود به مقصد برای مسافران مهیا شود.
جعفرزاده گفت: همچنین برای رعایت حقوق مسافران و التزام به اهمیت فریضه نماز، ستاد اقامه نماز سازمان هواپیمایی کشوری، کارت احکام ویژه نماز در شرایط اضطرار و امکان نداشتن اقامه نماز در فرودگاه که به تایید دفتر مقام معظم رهبری رسیده چاپ و برای بهره برداری از تاریخ ۹۷/۱۲/۱۰ در اختیار شرکت‌های هواپیمایی قرارداده است.
مدیر روابط عمومی سازمان هواپیمایی کشوری افزود: البته در صورتی که در زمان انجام یک پرواز، وقت شرعی نماز آغاز و در همان پرواز پایان یابد، خطوط هوایی موظفند اطلاعات مورد تقاضای مسافران شامل زمان شرعی و جهت قبله را در اختیار مسافران متقاضی قرار داده و در صورت امکان، مکانی مناسب و ایمن برای اقامه فریضه نماز به مسافران معرفی کنند.
وی گفت: در مواردی که رعایت موارد فوق منجر به نقض الزامات ایمنی و به خطر افتادن جان مسافران شود، رعایت الزامات ایمنی ضروری بوده و محدودیت موجود با رعایت احترام و حقوق مسافران به آن‌ها اعلام شده و در خصوص راهکار‌های جایگزین، حداکثر همکاری ممکن با مسافران به عمل آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار