قائم مقام اسبق وزارت علوم: دانشگاه فرهنگیان باید دانشجویانی تربیت کند که در کنار معلومات دانش تخصصی و مهارتی بالایی داشته باشند

در سند برنامه ششم توسعه، افزایش رشته‌های مهارتی و توسعه این حوزه مورد تاکید قرار گرفته است

تهران (پانا) - قائم مقام اسبق وزارت علوم تاکید کرد که دانشگاه فرهنگیان باید دانشجویانی تربیت کند تا در کنار معلومات، دانش تخصصی و مهارتی بالایی داشته باشند.

کد مطلب: ۹۴۲۱۰۵
لینک کوتاه کپی شد
قائم مقام اسبق وزارت علوم: دانشگاه فرهنگیان باید دانشجویانی تربیت کند که در کنار معلومات دانش تخصصی و مهارتی بالایی داشته باشند

سیدمحمد حسینی، استاد دانشگاه، قائم مقام اسبق وزارت علوم و وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در برنامه تلویزیونی پرسشگر که با موضوع چالش‌های مهارت‌آموزی در دانشگاه‌ها به روی آنتن شبکه آموزش سیما رفت گفت: «همه در تئوری این مهم را قبول دارند که مهارت جایگاه حائز اهمیتی در کنار آموزش دارد. تلفیق آموزش با تربیت، پژوهش و مهارت در نقشه جامع علمی کشور مورد تاکید قرار گرفته است.»

او افزود: «به جای الگوی حافظه مدار باید یادگیری مبتنی بر دانش و پرورش انسان‌ها بر مبنای مهارت‌آموزی جایگزین شود. مهارت‌آموزی، به یک گفتمان غالب تبدیل شده است اما اینکه در عمل چقدر توفیق حاصل شده بحث دیگری است.»

این استاد دانشگاه به 13 راهبرد نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: «اگر آموزش‌های تئوری با عمل و در آزمایشگاه و کارگاه حاصل شود کارکرد بهتری پیدا خواهد کرد. این امر نه تنها در رشته‌های مهندسی و فنی بلکه در رشته‌های علوم انسانی نیز تخصص‌گرایی و عملگرایی مورد توجه قرار بگیرد تا فارغ‌التحصیلان برای ورود به بازار کار آمادگی لازم را داشته باشند.»

حسینی تاکید کرد: «دانشگاه باید پاسخگوی نیازهای جامعه باشد متاسفانه بیشترین آمار بیکاری را در میان فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داریم.»

او ادامه داد: «کشوری که می‌خواهد مستقل باشد باید بتواند نیازهایش را تامین کند. برای جذب و ارتقای اساتید و هم ارزیابی دانشگاه‌ها هنوز مشکل وجود دارد. در روند انتخاب مقالات و پایان‌نامه‌ها نیز باید بازنگری صورت بگیرد.»

این استاد دانشگاه افزود: «بوروکراسی‌های اداری باید کمتر و سرعت انجام امور بالاتر برود تا میزان هماهنگی بین دستگاه‌های علوم و صنعت افزایش یابد در سند برنامه ششم توسعه نیز افزایش رشته‌های مهارتی و توسعه این حوزه مورد تاکید قرار گرفته است و علاوه بر آن باید کیفیت دانشگاه‌های مهارتی بالا برود. دو دانشگاه علمی کاربردی و فنی و حرفه‌ای را باید از نظر تجهیزات و امکانات تجهیز کرد. آموزش در این رشته‌ها باید بروز باشد.»

حسینی افزود: «سرعت تحولات بیشتر از سرعت تجهیز امکانات است. اساتید نیز باید اطلاعات بروز داشته باشند. دانشگاه فرهنگیان باید دانشجویانی تربیت کند که در کنار معلومات، دانش تخصصی و مهارتی بالایی نیز داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار