امروز بازدید از موزه های آذربایجان غربی رایگان است

ارومیه (پانا)- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: موزه منطقه ای استان در محل ستاد لشگر 64 ارومیه امسال راه اندازی می شود.

کد مطلب: ۹۱۵۷۱۵
لینک کوتاه کپی شد
امروز بازدید از موزه های آذربایجان غربی رایگان است

جلیل جباری بابیان اینکه بازدید از موزه ها و اماکن فرهنگی تاریخی استان همزمان با سراسر کشور، بمناسبت روز جهانی موزه ها امروز شنبه ۲۸ اردیبهشت ماه رایگان است افزود: آذربایجان غربی به لحاظ تنوع قومیتی و وجود بیش از 1640 اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی یکی از استان های پتانسیل دار ایران است که دارای 11 موزه تحت پوشش اداره کل و سه موزه مشارکتی اعم از موزه تاریخی طبیعی - موزه مفاخر شهرستان مهاباد ( سرای هیمن ) ، موزه کودک و یک موزه خصوصی در شهرستان خوی می باشد.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به میزان بازدید از موزه های استان اشاره کرده و اظهار داشت : در سال گذشته تعداد 128 هزار نفر از موزه های استان بازدید کرده اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال قبل 5 درصد افزایش یافته است.

وی تصریح کرد : از اقدامات اساسی این اداره کل در سال 97 با توجه به ابلاغ اعتبارات استانی به مبلغ 31 میلیارد ریال و تخصیص 8 میلیارد ریال و اعتبار ملی حدود 10 میلیارد ریال در حوزه انجام مطالعات و تهیه نقشه های اجرایی موزه های میاندوآب ( در 5 طبقه با مساحتی بالغ بر 1304 متر مربع) ، بوکان ( در 3 طبقه با مساحتی بالغ 1355 متر مربع ) مهاباد و تکمیل سیستم های حفاظتی و نظارتی و ساماندهی نمای موزه های ارومیه و خوی بوده است.

جباری افزود : همچنین در طول سال 97 تعداد 100 قلم از اشیای فرهنگی تاریخی موزه های استان اعم از اشیای سفالی ، فلزی و نسخ خطی مرمت گردیده و بخشی از سالن موزه مردم شناسی ارومیه به نمایش نسخ خطی اختصاص یافته است.

وی ادامه داد : در سال جدید ضمن بازسازی موزه نقده با انتقال 12 ویترین و گسترش فضای داخلی موزه برای نمایش اشیا جدید که از موزه ارومیه انتقال یافته در معرض نمایش گذاشته شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی به اقدامات اساسی در حوزه موزه ها اشاره کرده و اضافه کرد : از جمله اقدامات اساسی این اداره کل راه اندازی موزه منطقه ای استان در محل ستاد لشگر 64 ارومیه است که با اعتباری بالغ بر 10 میلیارد ریال در سال جاری و برآورد های لازم ریالی به منظور ساماندهی و اجرای عملیات اندود برداری و ... از محل منابع ملی و ایجاد موزه های تخصصی اعم از : جنگ ، سواره نظام ، پوشاک نظامی - موزه سلاح و گالری های فرهنگی می باشد تا به عنوان تنفسگاه شهری و باغ موزه در اختیار شهروندان قرار گیرد.

جباری از راه اندازی چند موزه در سال جاری خبر داده و گفت : ایجاد موزه های جدید اعم از طب ، بانک مسکن و مدرسه در شهر ارومیه نیز از دیگر فعالیت های شاخص این اداره کل در حوزه موزه ها می باشد.

وی ادامه داد: با توجه به تاکید ریاست محترم جمهور در راه اندازی موزه طب با توجه به تنوع قومیتی و شیوه های متفاوت درمانی به لحاظ وجود اولین دانشکده پزشکی ، مرمت های اساسی بنای موجود که مربوط به دوره قاجاریه می باشد با تهیه 25 ویترین نمایش اشیاء و فراخوان گردآوری اشیاء طب سنتی به منظور راه اندازی موزه طب یکی دیگر از اقدامات این اداره کل در حوزه موزه ها می باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار