برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره گلستان‌خوانی دانش‌آموزان فارس در شیراز 

شیراز (پانا) - معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس از برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره گلستان خوانی دانش‌آموزان فارس در چهارم اردیبهشت ماه در شیراز خبر داد .

کد مطلب: ۹۰۹۶۷۴
لینک کوتاه کپی شد
برگزاری اختتامیه چهارمین جشنواره گلستان‌خوانی دانش‌آموزان فارس در شیراز 

علی عسکر جمشیدی، گفت: این برنامه با هدف شناخت مفاخرعلمی و ادبی کشوری و استانی و همچنین بالا بردن روحیه اعتماد به نفس دانش‌آموزان از دوران ابتدایی برگزار شد.

جمشیدی با اشاره به تجربه موفق استان فارس در مدارس گفت: ما این کار را از دوره ابتدایی شروع کردیم و دانش‌آموزان با خواندن آثار سعدی و حکایت‌ها و پیاده‌کردن آنها در قالب نمایش، تئاتر، سرود و نمایشنامه‌های عروسکی در واقع مفهومش را به خوبی دریافت می‌کنند .

وی با تاکید بر نقش موثر شعر و ادب بر دانش‌آموزان گفت: گلستان خوانی امروزه ضمن ارائه در مجامع مختلف مثل مدرسه ها ، جشنواره ها ، در ایام زادروز سعدی و در آرامگاه سعدی و حتی در محافل خانوادگی باعث بالا رفتن روحیه اعتماد به نفس در دانش آموزان می شود .

جمشیدی با تاکید بر اهمیت آشنایی دانش آموزان با ادبیات کهن کشورمان گفت : در واقع بخشی از زندگی ما مدیون ادبیات کهن است که لازم است دانش آموزان از همان دوران ابتدایی با ضرب المثل های رایج در بین مردم و ادبیات غنی کشور آشنا شوند .

وی بالا بردن روحیه دانش آموزان در بیان خواسته هایشان را از دیگر اهداف این جشنواره معرفی کرد و گفت : بدین ترتیب دانش آموزان می توانند از سنین پایین مطالبات خود را در قالب شعر ، ضرب المثل و حکایت از جاهایی که نیاز هست پی گیری کنند .

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس افزود : گلستان خوانی باعث افزایش دامنه لغات ادبی دانش آموزان می گردد که این خود پیش زمینه خوبی برای ارائه سخنرانی و مجری گری در آینده این عزیزان است .

جمشیدی با اشاره به برگزای این طرح در سطح استان فارس از دورترین مدارس در روستاها تا غنی ترین مدارس گفت : برگزاری این طرح ترویج سخنوری و آموزش غیر مستقیم تئاتر ، نمایش ، سرود را به دنبال دارد به گونه ایی که می توانید مجریان بسیار قوی را پیدا کنید که در این چند سال در سایه این برنامه ها توانستند نقش آفرینی کنند .

او ادامه داد: در آینده مجریان بسیار توانمندی را تحویل جامعه می‌دهیم که بتوانند نقش ادبیات سعدی در جریان زندگی روزمره را به خوبی ترسیم کنند .

جمشیدی اظهار کرد: ابتدا این برنامه با آموزش مدرسان میانی مختص دوره دوم ابتدایی یعنی پایه چهارم تا ششم در نظر گرفته شده بود اما با جذابیت و استقبال زیاد منجر شد به دوره پیش‌دبستانی هم کشیده شود .

او با اشاره به تدوین کتابی تحت عنوان " ورقی از گلستان در دبستان " گفت : در این کتاب حکایات و ضرب المثل هایی که هم‌خوانی با دوره ابتدایی و بیشتر جنبه تربیتی دارند جمع‌آوری شده‌است و در قالب 3 کتاب با محتوای مختلف برای پایه‌های سوم تا ششم آماده شده و در اختیار آموزگاران قرار گرفته‌است .

جمشیدی افزود: این کتابها رایگان بین دانش‌آموزان توزیع می‌شوند ، آموزگاران هم علاقمندند و کمک می‌کنند که هر ماه یکی از حکایات گلستان را به دانش آموزان آموزش دهند و در پایان سال هر دانش‌آموزی حداقل 9 حکایت را با مفهومش خواهد فهمید .

معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش فارس با بیان اینکه مدرسان میانی در صحیح خوانی و روان‌خوانی با آموزگاران همراه هستند گفت: علاوه بر آن ها سی دی هایی راجع به صحیح خوانی حکایات آماده شده و در اختیار مدارس گذاشته شده ، همچنین کلاس های ضمن خدمت هم برای همکاران علاقه مند برگزار شده است .

وی گفت: اکنون حدود 250 هزار دانش آموز در دوره دوم مستقیم این آموزش ها را می بینند و حکایات را می خوانند مابقی دوره‌ها به تناسبی که معلمان علاقه مندند همکاری می کنند .

جمشیدی با اشاره به لزوم حضور حداکثری در این برنامه ها گفت : نکته بارزی که ما در این برنامه دنبال می کنیم این است که ما در این برنامه رقابت نداریم و در واقع برنده و بازنده نداریم به نوعی همه دانش آموزان شرکت کننده برنده حساب می شوند .

وی با اشاره به اینکه کلیت برنامه سوق دادن دانش آموزان به سمت کارگروهی است گفت : ابتدا در سر صف صبحگاه که بهترین جا برای ارائه هست این برنامه ها اجرا شود تا آنهایی که توانمندی بیشتری دارند در سطح استان نمایش داده شوند .

جمشیدی با بیان اینکه همایش پایانی جشنواره گلستان خوانی در سطح شهرستان ها اسفندماه است گفت : همایش استانی اوایل اردیبهشت ماه است که به تناسب هماهنگی با وزارتخانه امسال چهارم اردیبهشت با حضور مسئولین استانی و کشوری برگزار می شود .

وی سعدی را یک شاعر اجتماعی و هم درد و همدل با انسان ها خواند و گفت : سعدی منشور کاملی است در حوزه تعلیم و تربیت که در قالب 8 باب تمام خواسته های تربیتی بشر را آورده است و به دوره ابتدایی اهمیت زیادی داده است و علت گرایش به اشعار سعدی را همین دانست .

جمشیدی با اشاره به کمک سایر نهادها در برگزاری این جشنواره گفت : آموزش و پرورش باید از همه افرادی که صاحب فکر و اندیشه هستند کمک بگیرد و بتواند ایده های خود را عملیاتی کند که در این بخش حوزه معاونت فرهنگی شهرداری بیشترین کمک را داشته است.

وی با اشاره به حضور 120نفر از دانش آموز در جشنواره گلستان خوانی ، گفت : به تمام شرکت کنندگان لوح تقدیر اهدا می شود و علاوه بر آن امتیازی را برای ثبت نام در مدارس نمونه دولتی در مقاطع متوسطه برای آنها دارد .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار