در گفت‌وگو با پانا

سرمربی سابق تیم ملی: تکواندو ایران در حال پوست‌اندازی است، به آینده می‌توان امیدوار بود

فرزان عاشورزاده مشکل فنی ندارد، باید به خودباوری برسد

تهران (پانا) – مرتضی کریمی، سرمربی سابق تیم ملی تکواندو معتقد است نتایج تکواندو ایران در رده‌های پایه نشان‌دهنده افق‌های روشن این رشته در آینده است.

کد مطلب: ۹۰۲۸۰۸
لینک کوتاه کپی شد
سرمربی سابق تیم ملی: تکواندو ایران در حال پوست‌اندازی است، به آینده می‌توان امیدوار بود

سال 97 برای تکواندو ایران همراه با اتفاقات تلخ و شیرین بود، شکست‌ها و پیروزی‌های زیادی در سالی که گذشت برای تکواندوی ایران رقم خورد که یکی از موفقیت‌های این رشته ورزشی در سال 97 عملکرد قابل قبول در رده‌های پایه بود، بعد از آن هم موفقیت‌ها تیم ملی در بازی‌های آسیایی و رقابت‌های گرندپری و اسلم را می‌توان نام برد.

روزهای شیرین تکواندو

در بازی‌های آسیایی تیم ملی تکواندوی مردان به طور مشترک با کره‌جنوبی با کسب 2 طلا (سعید رجبی و میرهاشم حسینی)، یک نقره (امیر محمد بخشی) و یک برنز (فرزان عاشورزاده) به مقام قهرمانی دست یافت تا برای سومین دوره پیاپی ملی‌پوشان کشورمان قهرمانی در بازی‌های آسیایی را تجربه کنند.

اما تکواندو در بخش بانوان چندان موفق ظاهر نشد، البته رشد تکواندو در بخش بانوان خیلی کند پیش ‌می‌رود، با این حال تیم ملی تکواندو بانوان توانست در بازی‌های آسیایی به یک مدال برنز توسط ناهید کیانی برسد و در جایگاه هفتم قرار گرفت. کیمیا علیزاده، ستاره تکواندو بانوان، درست قبل از بازی‌های آسیایی دوباره گرفتار مصدومیت شد و زانویش را به دست تیغ جراحان سپرد. او به دلیل مصدومیت در رقابت‌های قهرمانی جهان هم حضور ندارد.

تلخ مانند افت سونامی

البته در این میان تلخی‌هایی هم شاهد بودیم. فرزان عاشوزاده، سونامی تکواندوی ایران، بعد از پنج‌سال حضور در تیم ملی تکواندو به دلیل شکست در رقابت‌های آزاد کشوری از ترکیب تیم خط خورد و نمی‌تواند در رقابت‌های جهانی تکواندو کنار دیگر هوگوپوشان باشد. هر چند که عاشورزاده با کسب مدال طلای ریاست فدراسیون جهانی تکواندو یک قدم به ترکیب تیم ملی نزدیک شد، باز هم نتوانست در رقابت‌های درون‌اردویی موفق شود و از ترکیب تیم کنار گذاشته شد.

موفقیت تکواندو در رده‌های پایه

همان‌طور که پیش از این گفته شد، تکواندو در سال 97 در رده سنی پایه موفقیت‌های چشم‌گیری به دست آورد. پسران نوجوان در مسابقات قهرمانی جهان با 7 مدال طلا، 2 برنز عنوان قهرمانی جهان را به نام خود ثبت کردند. اما در بخش دختران عملکرد مناسبی را شاهد نبودیم و دختران تکواندو که در دوره قبل موفق شده بودند عنوان قهرمانی را کسب کنند در این رقابت‌ها نتیجه خوبی بدست نیاوردند و به تک مدال برنز جهان بسنده کردند.

در المپیک جوانان تیم تکواندو کشورمان که سهمیه صددرصدی برای حضور در این رقابت‌ها کسب کرده بود دو مدال طلا در بخش پسران، (علی اشکوریان و محمدعلی خسروی) را به نام خود ثبت کرد. در بخش بانوان هم تکواندوکاران ایران (یلدا ولی‌نژاد و کیمیا همتی) یک مدال طلا و یک نقره را به خود اختصاص دادند. بر همین اساس تکواندوکاران شایسته کشورمان کار خود را با هت‌تریک طلایی به پایان رساندند.

تکواندو ایران به آینده امیدوار شد

مرتضی کریمی سرمربی سابق تیم ملی تکواندو درباره عملکرد فدراسیون تکواندو در سال 97 گفت: به‌نظرم تکواندو در سال 97 عملکرد موفقی در رده‌های سنی مختلف داشت. هر چند که من معتقدم در تیم ملی بزرگسالان همچنان باید کار شود چرا که ضعف‌هایی وجود دارد. در هر فدراسیونی تیم ملی بزرگسالان آیینه عملکرد یک فدراسیون است و آنها باید ضعف‌های این تیم را برطرف کنند. سال 98 برای ورزش ایران اهمیت زیادی دارد چرا که کسب سهمیه المپیک پیش رو است و از طرف دیگر رقابت‌های قهرمانی جهان هم در اردیبهشت برگزار می‌شود که امیدوارم تیم ملی شروع خوبی داشته باشد.

پیشکسوت تکواندوی ایران ادامه داد: البته به نظرم در سالی که گذشت تکواندو در رده‌های پایه عملکرد قابل قبولی داشت و از این نظر می‌توانیم برای سال‌های آینده امیدوار باشیم. تکواندو در حال پوست‌اندازی است و نسل جدیدی در حال رشد هستند که می‌توانند در آینده موفقیت‌های بزرگی کسب کنند. این بازیکنان در آینده به اردوی تیم ملی اضافه خواهند شد و رقابتی نزدیک با سایر حریفان خود دارند. البته با توجه به اینکه این نسل، میدان‌های بزرگ را تجربه نکرده‌اند ممکن است در رقابت‌های بین‌المللی آن‌طور که انتظار داریم ظاهر نشوند اما کم‌کم با کسب تجربه می‌توانند به موفقیت برسند.

کریمی همچنین درباره عملکرد فرزان عاشورزاده اظهار کرد: فرزان در جام ریاست فدراسیون تکواندو توانست به مدال طلا برسد و یک قدم به ترکیب تیم ملی نزدیک‌تر شود اما در انتخابی درون‌تیمی نتوانست باز هم موفق شود و از ترکیب تیم ملی خط خورد. او بازیکن بزرگی است و خیلی زود افتخارات زیادی را برای تکواندوی ایران به‌دست آورد. به‌نظرم او باید به خودباوری برسد و نباید امثال این بازیکنان را خیلی زود کنار بگذاریم. به نظرم این تکواندوکار مشکل فنی ندارد و تنها موضوعی که باعث شکست او می‌شود، مسائل روحی روانی است.

سرمربی اسبق تیم ملی تکواندو در ادامه عنوان کرد: سجاد مردانی هم یکی دیگر از تکواندوکارانی بود که مانند عاشورزاده در این مدت اخیر نتوانست نظر کادر فنی را جلب کند اما کم‌کم با میدان دادن به او و بالا بردن اعتماد به ‌نفسش روند رو به رشدی را در یک سال گذشته پیش گرفت و به ‌طور حتم یکی از امیدهای ایران برای کسب سهمیه المپیک خواهد بود.

کریمی در پایان در مورد رقابت‌های قهرمانی جهان که در اردیبهشت به میزبانی منچستر برگزار خواهد شد، گفت: مطمئناً مسابقات قهرمانی جهان بهترین فرصت است که تکواندوکاران می‌توانند خودشان را به سهمیه المپیک نزدیک کنند. در این رقابت‌ها بزرگان تکواندو حضور پیدا می‌کنند تا خودشان را برای المپیک محک بزنند. البته متأسفانه تیم ملی زمان تمرینی کمی دارد و دوران آمادگی زیادی را پیش رو ندارد، به همین دلیل باید همگی تلاش کنیم تا تیم ملی در آرامش کار کند و بتواند در این رقابت‌ها عملکرد قابل قبولی داشته باشد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار