رئیس سازمان پژوهش: لازم است «مولفان» در هنرستان ها یک روز در هفته تدریس کنند

تهران (پانا) - رئیس سازمان پژوهش بر ضرورت حضور «مولفان» کتابهای درسی در کلاس‌های درس تاکید کرد.

کد مطلب: ۹۰۰۴۸۳
لینک کوتاه کپی شد
رئیس سازمان پژوهش: لازم است «مولفان» در هنرستان ها یک روز در هفته تدریس کنند

به گزارش خبر روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نشست هم اندیشی ریاست سازمان با مدیران وسرگروههای تالیف فنی وحرفه ای وکاردانش که با هدف همکاری و مشورت برای ارتقای توانمندی سازمان به‌خصوص در زمینه استقرار کامل حوزه‌های تربیت و یادگیری و نیز بازآرایی تشکیلات سازمان در راستای برنامه درسی ملی برگزارشد.

ذوعلم با طرح این سوال که فضای هنرستانی ما با توجه به مبانی نظری تحول که سالها است در مورد آن بحث میشود چه تحول محسوسی کرده است؟ گفت: در مجموعه دفتر یک هیئت اندیشه‌ورزی وجود دارد که در مورد آن بحث شده و خود همکاران تعاملاتی دارند که به هم پیوند خورده چون ما معمولا دچار یک روزمرگی هستیم ودائم باید آن را دنبال کنیم ساختارها هم به گونه‌ای محکم است که خیلی فکرش را نمی‌کنیم که تغییر دهیم و می‌ترسیم اگر دیوار را برداریم سقف فرو بریزد اینها همه موانعی است که در تحول وجود دارد بنابر این تحول نیاز به تهور دارد.

ذوعلم گفت: انگیره تحول اگر ایجاد نشود تهور اتفاق نمی‌افتد. در الگوی اهداف برنامه‌درسی ملی یک کار انقلابی که می‌شود گفت صورت گرفته این است که :کار و عمل در کنار علم و دانش قرار گرفته است.

وی افزود: مبنای نظری در برنامه درسی و برنامه آموزشی ما در مدرسه و سر کلاس درس چقدر تحقق پیدا کرده؟ این سوال است که باید پاسخ داده شود: فضای مدرسه، تعامل بین معلم و دانش آموز، نگاه به کتاب درسی، علم و اخلاق و ملاک علمی که در مدارس ما در مورد ارزش‌های بنیادین و اهداف اساسی است و... این‌ها در حقیقت چقدر پیشرفت کرده است؟

ذوعلم تاکیدکرد: لازم است که یک روز در هفته همکاران در هنرستان حضور مستمرداشته باشند و تدریس کنند در فضای واقعی از کلاس؛ وارد محیط تصمیم ساز و تصمیم گیری شوند. همچنین در اجرای کامل برنامه درسی نیاز به یک ساختار مناسب داریم.

وی افزود: آمایش سرزمین و امایش اشتغال می‌تواند به عنوان یک طرح کلان ملی تلقی شود و اخیر‌ا در شورای عالی عطف مطرح شد و سازمان اعلام آمادگی کرد تا با مشارکت شورای عالی عتف بودجه‌ای برای آن در نظر گرفته شود.

بحث فرصت مطالعه و آموزش هنر آموزان بسیار مهم است و باید برای آن در تابستان برنامه ریزی کنیم. در اجرای کامل برنامه درسی ملی نیار به یک اصلاح ساختاری داریم؛ مهمترین آن شکل گیری حوزه یادگیری است؛ ما نیاز به یک نگاه مهندسی داریم .بنابر این حوزه یادگیری باید تکمیل شود.

ذوعلم افزود:ما نیاز به کار توام با علم وعمل داریم چرا که اسلام دین عمل است.

وی تصریح کرد: ساختن جامعه مطلوب و تمدن نوین اسلامی که در مورد آن حرف می‌زنیم جامعه‌ای که در آن تفکر، تعقل مبنای تصیمیم‌گیری و سیاست‌گذاری و مدیریت و غیره باشدو ایمان باید انگیزه باشد. همچنبن فرصتهای مطالعاتی ویژه کارشناسان سازمان بسیار مهم است و معاونت توسعه منابع برای آن برنامه‌ریزی لازم را داشته باشد .

وی گفت: ارکان تصمیم‌سازی و اعتبار‌بخشی و تولید محتوا حوزه‌های یادگیری است و تولید محتوا فقط محدود به کتاب نوشتن نیست.

وی ادامه داد: باید دوستان همکاری کنند چرا که اگر کمک نشود قطعا کاری انجام نخواهد شد و این کمک در درجه اول فکری و عملی و اخلاقی است و امیدواریم خداوند کمک کند تا تحول ساختاری سازمان اتفاق بیفتد و بتوانیم کانون‌های نظریه‌پردازی و برنامه‌ریزی و تولید محتوا را در یازده حوزه یادگیری استقراردهیم و بر اساس آن طرح واره؛ هر کدام از این دوره‌ها دوباره پا بگیرد و گام تحول‌‌؛ با گام دوم برداشته شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار