رزمایش نوروزی یگان حفاظت محیط زیست برگزار می‌شود

اجرای طرح «یک ساعت با محیط‌بان» در مدارس کشور

۹۰ درصد مدارس خواستار اجرای طرح «یک ساعت با محیط‌بان» در مدارس هستند

تهران (پانا) - فرمانده یگان حفاظت محیط زیست از برگزاری رزمایش نوروزی یگان حفاظت محیط زیست خبرداد.

کد مطلب: ۹۰۰۴۰۶
لینک کوتاه کپی شد
اجرای طرح «یک ساعت با محیط‌بان» در مدارس کشور

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان محیط زیست، سرهنگ جمشید محبت‌خانی با اشاره به نقش محیط‌بانان در حفظ محیط زیست بیان کرد: در حوزه تجهیزات و معیشت برای محیط‌بانان اتفاق‌های خوبی رخ داده است و محیط‌بانان در هر پاسگاهی با انگیزه هستند. محیط‌بانان در بسیاری از موارد مانند حمل سلاح دچار مشکل بودند و در بسیاری از موارد جان آنها گرفته می‌شود و در نهایت اگر از سلاح استفاده می‌شد آنها تا اعدام می‌رفتند.

وی ادامه داد: این طرح اکنون به صحن علنی مجلس رفته و انتظار داریم این لایحه در صحن هرچه زودتر مطرح شود.

محبت‌خانی در ادامه با اشاره به عملکرد یازده ماهه گذشته توضیح داد: رویکرد سازمان و یگان حفاظت، اجتماعی است و به دنبال برخورد نبوده و نیست و آمارها هم این موضوع را نشان داده است که در این حوزه بهبود داشتیم.

وی با اشاره به اجرای طرح «یک ساعت با محیط‌بان» توضیح داد: این طرح امسال با حضور یک محیط‌بان و اختصاص یک ساعت برای آموزش در مدارس کشور انجام شد که نسبت به سال گذشته 134 درصد رشد داشته است. در سال 98 نیز این مهم جزو اولویت یگان خواهد بود. این طرح، فوق برنامه است و 90 درصد مدارس خودشان از سازمان درخواست می‌کنند تا این طرح در مدارس برقرار شود.

فرمانده یگان محیط زیست کشور با توضیح درباره مبارزه با جرائم در فضای سایبری ادامه داد: با توجه به اینکه در فضای سایبری ما شاهد تخلفات زیادی در سالهای اخیر بودیم یک تفاهم نامه همکاری با پلیس فتا امضا شد که در سال گذشته 6 هزار مورد و در امسال 29 هزار مورد بود که 342 درصد مبارزه با آنها افزایش پیدا کرد.

وی گفت: درباره صید و زنده‌گیری غیر مجاز خزندگان در سال 96 هشت مورد گزارش شده بود اما اکنون 321 مورد و زنده‌گیری در سال گذشته 91 مورد و در سال جاری 7700 مورد بوده که متاسفانه افزایش داشته است. در برخورد با سلاح‌های شکاری 2 درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته‌ایم.

محبت‌خانی افزود: تاکید جدی ما در برخورد با شکارچیان و حمل سلاح غیر مجاز است و در این حوزه با هیچ کسی تعارف نداریم. در موضوع شکار، رویکرد ما و عوامل گشتی، کشف شکارچیان قبل از وقوع جرم و بدون لاشه است که در این حوزه هم در سال جاری 24 درصد از سال قبل رشد و افزایش داشتیم.

وی درباره اقدامات قبل از سال نو به ویژه چهارشنبه پایانی سال توضیح داد: برخی از افراد با ایجاد آلودگی صوتی و هوا به ویژه استفاده از باروت و لاستیک، باعث ترس انسان‌ها و بسیاری از گونه‌های طبیعی در حیات وحش می‌شوند این ترس برای آنها به شدت مضر است متاسفانه ما در مناطق چهارگانه شاهد این بودیم که لاستیک‌های در حال اشتعال را از بالای تپه‌ها رها کردند و منجر به آتش‌سوزی‌های وسیع شده است لذا خواستار رعایت این موارد هستیم.

محبت‌خانی درباره خرید و فروش مارهای آبی، سمندر لرستانی و لاک پشت هشدار داد و گفت: خرید، فروش، نگهداری و حتی حمل این جانوران به هر تعدادی جرم بوده و به شدت با متخلفان برخورد می‌شود و جریمه‌های نقدی نیز برای آنها در نظر گرفته شده است.

وی درباره ماهی‌های زبرا و قرمز بیان کرد: چطور ما با کشتن ماهی‌ها در پایان سال انتظار داشتن سالی خوب برای خودمان داریم. ای کاش بتوانیم ماهی قرمز را از سفره‌های هفت سین خارج کنیم زیرا این گونه ماهی‌ها یا در همان روزهای ابتدایی خواهند مرد یا اینکه در طبیعت رها می‌شوند که به طبیعت و خود آنها آسیب‌های جدی وارد می‌شود.

فرمانده یگان محیط زیست از مردم درخواست کرد تا برای رهاسازی ماهی‌های عید و سبزه به محل‌های از قبل تعیین شده شهرداری مراجعه کنند تا به محیط زیست آسیب کمتری برسد.

سرهنگ محبت‌خانی درباره تعطیلات و تفریح مردم گفت: در سال گذشته مناطق چهارگانه ما به علت غفلت مسافران مورد حریق قرار گرفت برای همین از مردم می‌خواهیم تا بعد از تفریح حتما آتش را به طور کامل خاموش کنند. در صورت مشاهده محیط‌بانان در این مناطق، قطعا با آنها برخورد قضایی می‌شود.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست همچنین از برگزاری رزمایش یگان‌های حفاظت محیط زیست کشور، یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، یگان سازمان امور اراضی و یگان حفاظت شهرداری خبر داد و تصریح کرد: باید این چهار یگان در کنار هم قرار بگیرند تا بتوانیم برنامه‌ریزی خوبی برای ایام نوروز داشته باشیم.

وی افزود: یک رزمایش مشترک با حضور این چهار یگان برگزار خواهد شد که زمان و مکان دقیق آن بعد اطلاع‌رسانی می‌شود. هدف از این رزمایش ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر و استفاده از پتانسیل همه یگان‌ها برای ایام نوروز است. قطعاً جلسه‌ای با حضور فرماندهان این یگان‌ها برگزار می‌شود تا برای روزهای تعطیلات سال نو برنامه‌ریزی مشترک داشته باشیم.

محبت‌خانی با بیان اینکه کارت‌های همیار محیط زیست تا اردیبشهت ماه 98 بیشتر اعتبار ندارد، گفت: یگان حفاظت متولی صدور کارت همیار محیط ریست است و از متقاضیان درخواست می‌شود هر چه سریعتر به اداره محیط زیست استان خود مراجعه کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار