صعود مشترک گروه های کوهنوردی تیوان وآلپاین به قله تفتان

شیروان(پانا)- گروه های کوهنوردی تیوان و آلپاین از شهرستان های قوچان و شیروان قله 4050 متری تفتان را در استان سیستان و بلوچستان به صورت مشترک فتح نمودند.

کد مطلب: ۸۹۴۲۱۱
لینک کوتاه کپی شد
صعود مشترک گروه های کوهنوردی تیوان وآلپاین به قله تفتان

محبعلی نادری بوانلو از پیشکسوتان فرهنگی و کوهنوردی شهرستان شیروان با قرائت یک بیت شعر گفت: به نام نقش بند صفحه خاک عذار افروز مه رویان افلاک

طبیعت، آینه تجلی قدرت خالق در آفرینش هستی است که دیدگان را صفا، روح را جلا و اندیشه را غنا می بخشد و کوهنوردی، عشق ورزی با زیبایی های خلقت در دامن طبیعت است و آنان دست صفا ویکرنگی را در دامن الهه ی عشق می زنند تا در بلندای آسمان واژه مهرورزی با مادر طبیعت را به زیبایی تفسیر کنند.

وی افزود: محل حرکت از میدان اول قوچان است وسیله نقلیه یک اتوبوس و چند سواری شخصی است و تمام اعضا در موعد مقرر آماده شده اند. شور رفتن و شوق دیدار یاران در فضا موج می زند و آشنایی با افراد جدید، فضای وجودمان را لبریز ازعطر صفا ویکدلی کرده است، کوله پشتی که خانه دوم کوهنورد است به کمک راننده در جعبه بغل ماشین تعبیه می شود و سرپرست گروه که جناب آقای شهبازی است مردی موقر و صادق و متین که نفاذ کلامش در عمق جان می نشیند، به همه خوشامدی می گوید و از حضورشان مطمئن می شود ۵۵ نفر پا در رکاب می گذاریم و شمیم عطر صلوات در فضای جمع می پیچد وسایل نقلیه عنان رفتن را به دست جاده ای بی انتها می سپارند تا مسافتی ۱۲۵۰کیلومتری را همگام با عقربه زمان طی کنند و ما را به پایه قله آمال و آرزوها برسانند، در دل تاریکی شب هم عنان با باد سرسام، کویر دهشت زای سیستان را پشت سر می گذاریم صبح جمعه خورشید با نور جمالش غبار خواب را از چهر ه تکیده مان می زداید ساعت۹صبح به شهر زاهدان، دیار شیرمرد ایران زمین رستم دستان می رسیم در پارک لاله این شهر، بساط صبحانه در فضای همدلی می گستریم و بعد از یک ساعت به مسیر خود در جاده خاش ادامه می دهیم و ۱۳۰ کیلومتر در گستره راهی بی انتها که مسافرش را تا ناکجا آباد می برد، پیش می رویم در سمت چپ جاده دو قله آسمان سای خود نمایی می کنند و تابلوی «تفتان» با نگاری برجسته، مسافران این کوه سترگ را در جاده ای فرعی به سمت قله هدایت می کنند.

نادری بوانلو در ادامه اظهار داشت: حدود ۲۰ کیلومتر پیش می رویم و به روستای کوشه که بر سفره گسترده تفتان نشسته است و بود و نبودش را مدیون این مادر دل سوخته است می رسیم و بعد از آن، اردوگاه بزرگ فرهنگی ورزشی در دره ای عمیق، آغوش استقبال بر روی ما می گشاید و پذیرای کوهنوردانی است که شبی را مهمان تفتان شده اند، ساعت ۱۳بعدازظهر است از اتوبوس پیاده می شویم. عوامل تدارکات نهار را از پیش مهیا کرده اند، کودکان سیاه چرده با موهای ژولیده و لباس های ژنده برای تکدی و گرفتن پول و تنقلات به استقبال ما می آیند و طفیل بساط مان می شوند.

این پیشکسوت کوهنوردی گفت: ساعت ۳ بعد از ظهر راه می افتیم آسمان صاف و هوا آفتابی است مسیر پاکوب از دامنه کوه در ضلع غربی دره، مسافر تفتان را به سمت قله هدایت می کند و پایکوب رهنوردان، در پیکر ارتفاعات چون رگی پیچ در پیچ کوهنوردان را تا قلب تفتان پیش می برد از اردوگاه تا پناهگاه 4 ساعت راه است ساعت ۷ شب به جان پناه می رسیم. گروه های زیادی از بیشتر استان های ایران در آنجا حضور داشتند و یا در حال برگشت به اردوگاه بودند. دو جان پناه یکی قدیمی در دوطبقه و دیگری جدید در سه طبقه با دیواره سنگی و آهن و سقف شیروانی پوش با گنجایش بیش از۱۰۰۰ نفر را دارد، سرویس های غیر بهداشتی و کمبود آب شرب و قطع سیم های برق بر اثر طوفان شدید و بی توجهی مسئولین به این معضلات قابل تامل است. شب را در اتاقی بزرگ اتراق می کنیم و صبح پس از صرف صبحانه راه می افتیم فاصله جان پناه تا قله سه ساعت راه است، چریغ آفتاب چهره منجمد و زمخت کوه را با گرمای خود می نوازد تا روی خوش به میهمانان نشان دهد ساعت ده به قله می رسیم چند چشمه جوشان از گاز گوگرد، باآتشفشانی نیمه فعال، خشم نهفته درون زمین را نشان می دهند گویی دل مادر طبیعت از ظلم و جنایت ابنای زمانه به درد آمده و خشم درون و آه سوزناک خویش را در بلندای این قله صبور نشان می دهد.

وی افزود: گازی سفید رنگ در آسمان کله می بندد وبا دستان نامرئی باد، پراکنده می شود و بسیار خطر ساز و خفه کننده است. در سه جای قله چاله های عمیقی دیده می شوند که زمانی دهانه آتشفشان فعال بوده اند و بوی گوگرد در فضا می پیچد و اگر مسیر باد تغییر کند امکان خفگی بسیار بالاست. یک ساعت در قله، پیک نگاهمان را تا دور دستها می فرستیم و به عظمت و شکوه آفرینش خیره می شویم و خدا را با تمام وجود احساس می کنیم زیرا که هر صخره اش، دهانه هر آتشفشانش وهر آبادی ای که از دلاین کویر بی فریاد قامت آراسته، زبان گویای خدا می شوند و تو را به سوی خویش فرا می خوانند.

نادری بوانلو گفت: چند تا عکس انفرادی و دسته جمعی در قله می گیریم، ساعت ۱۱ قله را به سمت پناهگاه ترک کرده و در جان پناه استراحتی کوتاهی نموده و نهاری تناول می کنیم و به سمت اردوگاه بر می گردیم و ساعت ۵ غروب به وسیله نقلیه می رسیم و سوار بر اتوبوس می شویم و به زاهدان برمی گردیم شب را در دهکده المپیک و در سالن سنگنوردی بیتوته می کنیم و افراد آن روز صبح را تا غروب جهت خرید و استراحت در زاهدان می مانند ساعت ۷ غروب سوار بر ماشین می شویم و ساعت ۱۲ روز بعد در سایه لطف و عنایت خدا سالم به مقصدمان، قوچان می رسیم.

وی اظهار داشت: ره آورد سفر، خاطره دل انگیز و به یاد ماندنی صعود به تفتان، آشنایی با دوستان جدید و لذت همدمی با آنها بود که زمینه ساز همراهی در برنامه های دیگر می شد. تعداد اعضای شرکت کننده ۵۵ نفر بودند که نه نفر از باشگاه آلپاین شیروان و۴۶نفر همنوردان قوچانی از باشگاه تیوان بودند سرپرست گروه آقای شهبازی بود و جلودار و سرقدم سرکار خانم بهادری وعقبدار گروه آقای حسن زاده بودند.

بوانلو در پایان افزود: از تمام همنوردان عزیز که با حضور سبز خود زمینه ساز صعودی موفقیت آمیز و خاطره ساز شدند تشکر می کنیم مخصوصا از جناب آقای شهبازی و خانواده محترمشان و از آقای جهانگرد و خانم محترمشان و از آقای حیدرزاده و دیگر عزیزان تدارکات که در طول اجرای برنامه از جان، مایه گذاشته و در تهیه غذا و امکانات رفاهی گروه، مخلصانه تلاش کردند صمیمانه تشکر و قدر دانی می کنیم. از جناب آقای حسین پیل پا مدیر باشگاه آلپاین شیروان و آقای پد رام یوسفیان سرپرست گروه کوهنوردان شیروان که زمینه این صعود خاطره انگیز را فراهم کردند از صمیم قلب سپاسگزاریم همچنین از عکاسان گروه آقایان علیمحمدزاده و فلاح و نقرات و دیگر دوستان عزیز که تصاویر زیبا و بی بدیل را در قاب دوربین خود به نمایش گذاشتند تشکر می کنیم. خدایا چنان کن سر انجام کار تو خشنود باشی ما رستگار

خبرنگار حسینعلی ظفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار