در گفت‌وگو با پانا

ابتکار: شورای نگهبان تفسیر «رجال» را در موقعیت نامعین نگه داشته است

معنای غالب «رجال» در قرآن شخصیت و اعتبار اجتماعی است/ دریچه ورود زنان برای ریاست جمهوری بسته نیست

تهران (پانا) - معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده درباره ضرورت تفسیر کلمه «رجال» و داشتن رئیس‌جمهوری زن در ایران می‌گوید هرچند دریچه ورود زنان برای ریاست جمهوری بسته نیست ، شورای نگهبان فعلا موضوع را در یک موقعیت نامعین نگه داشته است.

کد مطلب: ۸۵۶۰۳۵
لینک کوتاه کپی شد
ابتکار:  شورای نگهبان تفسیر «رجال» را در موقعیت نامعین نگه داشته است

معصومه ابتکار در حاشیه حضور خود در خبرگزاری پانا در پاسخ به سوالی درباره ضرورت داشتن رئیس‌جمهوری زن در کشور گفت: منیره گرجی و آیت‌الله بهشتی از جمله افرادی بودند که قانون اساسی ایران را نوشتند و مذاکرات آنها در این‌باره موجود است. آنها به‌طور خاص درباره کلمه «رجال» که باید به عنوان شروط رئیس‌جمهوری در قانون اساسی درج شود، بحث کردند. در آن دوره برخی اعضای خبرگان قانون اساسی پیشنهاد می‌دهند که تعیین رئیس‌جمهوری به جنسیت محدود نشود به این دلیل که ممکن است در روزگاری رئیس‌جمهوری زن هم لازم باشد که البته این موضوع موافق و مخالف داشته است.

معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده گفت: در نهایت برای اینکه کلمه «رجال» قابل تفسیر باشد، از کلمه قرآنی استفاده می‌‌شود که تفسیر آن به مفهوم جنسیت نیست بلکه به معنای جایگاه و اعتبار اجتماعی است. البته یک معنی کلمه «رجال» به معنی مردان است اما معنای غالب آن در قرآن کریم شخصیت و اعتبار اجتماعی است.

وی ادامه داد: نیت قانونگذار همان چیزی است که در قانون اساسی آمده است. شورای نگهبان هم فعلا موضوع را در یک موقعیت نامعین نگه داشته است. دریچه ورود زنان برای ریاست جمهوری بسته نیست و هر دفعه هم می‌گویند که بانوان می‌توانند بیایند و خانم اعظم طالقانی هم شجاعانه می‌آید و برای ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کند تا در به روی بانوان باز بماند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار