در گفت و گو با پانا

مدیر موفق طرح تعالی مدیریت مدرسه: صرف انرژی مثبت بیشترین هزینه ای بود که در مدرسه داشتیم

مهندسی ظرفیت های مدرسه

تبریز(پانا)- مدیر موفق طرح تعالی مدیریت مدرسه از آذربایجان شرقی مشخصه ی مهم در نحوه مدیریت را حاکم شدن روابط بالای انسانی دانست و گفت: برخلاف تصور به هیچ وجه هزینه ی بالایی برای این موفقیت نپرداختیم و تمام هزینه ها انرژی مثبت بالایی بود که صرف شد.

کد مطلب: ۸۳۶۹۶۲
لینک کوتاه کپی شد
مدیر موفق طرح تعالی مدیریت مدرسه: صرف انرژی مثبت بیشترین هزینه ای بود که در مدرسه داشتیم

آموزش و پرورش عرصه پرورش نسل نو و ساختن جامعه ای بالنده و آینده ای شکوفا و پر افتخار است.عرصه ای که هیچ گاه کهنه گی را بر نمی تابد و هر روز در صدد ساختن فردایی بهتر و رشد یافته تر است که مدیریت بر فرآیند تعلیم و تربیت این خانواده ی بزرگ یکی از مهم ترین عرصه های مدیریت کشور محسوب می شود.

از آنجائیکه یکی از عرصه های تجلی دانش آموزان ،معلمان، مدیران،اولیا و جامعه محیط و فضای مدرسه است، طراحی ، تدوین و اجرای برنامه های تعالی بخش و تحولی در زمینه ی مدیریت مدارس از اهمیت بالایی برخوردار می شود.بدین منظور برنامه ی ملی تعالی مدیریت مدرسه به عنوان برنامه ی استراتژیک وزارت آموزش و پرورش، پس از طراحی و تدوین در سال 94-1393 برای اجرا به استان ها ابلاغ شد.

مراسم تجلیل از مدارس برتر طرح تعالی استان آذربایجان شرقی بابی برای آشنایی با این مدیران موفق بود تا جرقه ای در ذهن برای بروزآوری روش ها و رویه های آموزشی و تربیتی بر اساس آخرین یافته های علمی و تجارب این عزیزان باشد.

گفت و گوی واحد خبر اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی با یکی از مدیران موفق در طرح تعالی مدیریت، هرچند اندک اما امید است بتواند شرایط بهبود کیفیت تعلیم و تربیت را فراهم آورد.

گلشن صدیق یوسف نیا با بیست وسه سال سابقه مدیریت در مدارس دوره دوم یکی از مدیران موفق مدارس استان آذربایجان شرقی است که مطالعه ی گفت و گوی وی خالی از لطف نخواهد بود:

مدیر دبیرستان نمونه دولتی باقرالعلوم ناحیه یک تبریز در خصوص پیشینه ی فعالیت خود در آموزش و پرورش بیان کرد: رشته ی دانشگاهی من ادبیات عرب می باشد.در سال 68 استخدام شدم و کارم را در مقطع ابتدایی آغاز کردم و بعد از مدتی در دوره راهنمایی مشغول به خدمت بودم و از سال 74 در مقطع متوسطه کار اجرایی را شروع کردم.

صدیق ادامه داد: با توجه به سابقه ای که در تحصیلات حوزوی داشتم و نزدیک 2500 ساعت دوره های ضمن خدمت مدیریت را در مراکز مرتبط در رابطه با مدیریت گذرانده بودم همراه با فعالیت مدیریتی برحسب نیاز عربی هم تدریس می کردم وچندین بار بخاطر درصد بالای دروس نهایی از مدیران نواحی و کل تقدیر نامه دریافت کردم.

وی در خصوص دیگر موفقیت های مدیریتی خود افزود: از سال 86 از جمله مدیران برگزیده برای طرحهای وزارتی همچون هوشمندسازی مدارس ، طرح مجتمع سازی ودرنهایت مدارس سرآمد وبرنامه تعالی مدیریت بودم.

صدیق در معرفی مدرسه ای که در حال حاضر مدیر آن می باشد و در طرح تعالی برگزیده شده است خاطر نشان شد: دبیرستان نمونه دولتی باقرالعلوم در سال 1377 تاسیس شده و حدود 375 دانش آموز دختر در دوازده کلاس وسه پایه دوره دوم متوسطه در آن مشغول تحصیل هستند.

برای آشنایی کامل با طرح تعالی مدیریت با درخواست خودم به تهران رفتم

وی در خصوص نحوه آشنایی خود با طرح تعالی مدیریت توضیح داد و گفت: برای اولین بار در سال 93 یکی از همکاران که در تهران دوره دیده بود ما را با برنامه آشنا کرد ولی من قانع نشدم و با درخواست خودم به تهران رفتم در محضر دکتر زرافشان ،دکتر تورانی ،دکتر محبی وخانم مسگر زاده با طرح آشنا شدم ودر سال 95 بعداز عملیاتی کردن برنامه رتبه ممتاز را دریافت کردم ودر سال 96 نیز جز مدارس ممتاز بوده واز اداره استاندار رتبه اهتمام را دریافت نمودم ودر سال97نیز امتیاز مکتسبه را حفظ کردم.

وی تعریف کوتاه و کلی از این طرح داشت و ادامه داد: این برنامه یک سیستم شبیه سازی شده با معیارهای وزیر و شاخص های ارزیابی معین در 8 الی 10 محور است که مدیران محترم با توجه به معیار های موجود فعالیت هایی را از قبل پیش بینی کرده در زمان معین با هزینه معین و متولی مشخص عملیاتی می نمایند.

هم سویی اولیاء، دانش آموزان، همکاران و سازمان های مرتبط با مدیریت مدرسه

این مدیر موفق برنامه ریزی را در عملیاتی کردن برنامه ها مهم قلمداد کرد و گفت: خلاقیت مدیر در بهره گیری از ظرفیت های دانش آموزان، همکاران، اولیاء، فضا و سازمان های مرتبط با آموزش و پرورش بسیار حائز اهمیت است و بنده به نوبه خودم تا جایی که در توان واستعدادم بود در تمام اوقات سعی برایجاد زمینه ها، ارتباط مناسب ومهندسی اوضاع وبهره گیری از ظرفیت های موجود داشتم وحرکت هدفمند اولیا ، همکاران ، دانش آموزان وسازمان های مرتبط همگام با مدیریت مدرسه هرکدام سهم مساوی در این موفقیت داشت.

وی به مشخصه ی مهمی در نحوه مدیریت خود اشاره کرد و اذعان داشت: در فرآیندهای موفقیت مدرسه باقرالعلوم روابط بالای انسانی حاکم بود و برخلاف تصور به هیچ وجه هزینه ی بالایی برای این موفقیت نپرداختیم و تمام هزینه ها انرژی مثبت بالایی بود که صرف شد.

روابط گرم انسانی همکاران را برای انجام کارهای ابتکاری سوق می داد

صدیق یوسف نیا در ادامه ی گفت و گو به چندین طرح ابتکاری در مدرسه ی خود اشاره داشت و توضیح داد: چند طرح ابتکاری در این چند سال داشتیم مثل کتابخانه بدون کتاب، جشنواره خانواده ،یک امتحان یک امتیاز و باجه سبز که در مورد باجه سبز یک حرکت خیر خواهانه از طرف اولیا ودانش اموزان وهمکاران مدرسه بود که طی دوسال لوازم ومقدمات تحصیل هشت بچه دختر وپسر را در روستای نزدیک تبریز متقبل شدیم واین حرکت یک نزدیکی ورابطه خوب بین عوامل آن بوجود آورد.

وی ادامه داد: روابط بسیار گرمی در بین عوامل مدرسه بوجود آمده بود و در دوسال گذشته همکاران از تابستان به دنبال اجرای طرحهای ابتکاری برای اجرای برنامه بودند واز اینکه یکی یکی آنها را اجرا میکردیم احساس غرور وخوشحالی داشتند.

یوسف نیا یادآور شد: این همکاری های چندجانبه همکاران باعث شد در اواخر کار شاهد حضور دانش آموزان و معلمان در تیم های برگزیده کشوری، المپیادهای علمی ومسابقات انفرادی دانش آموزان و جشنواره اقدام پژوهشی در سطح کشورباشیم.

مدیران مدارس با آگاهی کامل در صدد اجرای طرح تعالی مدیریت باشند

وی در خصوص بهتر اجرا شدن طرح در پیشنهادی به مسئولین ادارات خواستار بکارگیری افراد علاقه مند به این برنامه در مسند مدیریت مدارس شد و تاکید کرد: همکاران مدیر با آگاهی کامل خود وتوجیه دیگر عوامل دست به اجرای این برنامه بزنند.

این مدیر تلاشگر یادآور شد: طرح تعالی مدیریت درست مثل ریل قطار هست و این یعنی راه تعالی بی انتهاست و تلاش، امید واری ،خلاقیت وتمرکز است که ما را در رسیدن به ایستگاه بعدی یاری خواهد نمود.

صدیق توانمندسازی ومشارکت عوامل اجرایی وآموزشی ، اولیا و دانش آموزان را مهم برشمرد وارتباط با سازمان های دیگر وشناسایی ظرفیت های موجود و بهره گیری از آنها درجهت ارتقای وضع موجود را اولیت های مهم برنامه تعالی مدیریت عنوان کرد.

وی در سخن آخر خود در خطاب به همکاران مدیر توصیه کرد: اجرای این برنامه به زیر ساخت هایی چون مطالعه کافی ،روابط انسانی والا وداشتن استعداد برای ایجاد انگیزش بالا دراطرافیان نیاز دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار