شناسایی 156 کودک کار در همدان

همدان (پانا) - معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان از شناسایی بیش از 156 کودک کار در همدان خبر داد و گفت: یکصد کودک کار نیز در شهرستان نهاوند شناسایی شده است.

کد مطلب: ۸۲۹۳۳۴
لینک کوتاه کپی شد
شناسایی 156 کودک کار در همدان

به گزارش روزنامه هگمتانه، پیش از ظهر سه‌شنبه به مناسبت روز جهانی منع کار کودک مراسم جشنی با حضور تعدادی از کودکان کار در میدان آرامگاه بوعلی همدان برگزار شد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان در جمع خبرنگاران با بیان اینکه طرح حمایتی آموزش کودکان کار از طرف بهزیستی به کلینیک اندیشه نیک واگذار شده است، اظهار کرد: بر اساس اصل 44 قانون اساسی این امر انجام گرفته که هدف ارتقای کیفیت زندگی کودکان کار است.

جمشید شیران ابراز کرد: 135 کودک کار در همدان طی سال گذشته شناسایی شدند، از ابتدای امسال نیز 21 کودک کار شناسایی شدند که سه نفر از آنها دخترند.

وی با بیان اینکه یکصد کودک کار نیز در شهرستان نهاوند شناسایی شده است، ابراز کرد: یک مددکار حرفه‌‌ای و یک روانشناس بالینی اقدام به شناسایی کودکان کار در چاپارخانه همدان، باغ بهشت، و دیگر خیابان‌ها می‌کنند.

شیران در این زمینه افزود: کودک توسط این کارشناسان مورد مشاوره قرار می‌گیرد و از خطراتی که در کمین او است آگاهی پیدا می‌کند.

وی با اشاره به اینکه کودک به مراکز زیر پوشش بهزیستی دعوت می‌شود، تصریح کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی، ورزشی و اجرای برنامه‌های شاد از اقدامات برای این کودکان است.

معاون امور اجتماعی بهزیستی استان همدان به اجرای طرح مهرانه در قالب تهیه بسته‌های لوازم‌تحریر برای کودکان کار اشاره و بیان کرد: برای والدین این کودکان نیز کلاس‌های مهارتی فنی و حرفه‌ای گذاشته می‌شود تا بتوانند وارد بازار کار شوند.

شیران در پاسخ به سؤال خبرنگار هگمتانه، که آیا اکثر والدین این کودکان کارگر هستند و شغل مناسب ندارند؟ عنوان کرد: این والدین خود از طرح استقبال نمی‌کنند در حالی که حتی تا حدود 5 یا 6 میلیون تومان وام بلاعوض نیز به آنها دادیم و در برخی موارد تا سقف 15 میلیون تومان وام به والدین تعلق گرفته است.

وی اضافه کرد: متأسفانه برخی خانواده‌ها اصرار بر کار کودک دارند و پدر خانواده در تأمین خانواده کوتاهی می‌کند و کودک را مجبور به کار می‌کند که در این رابطه نیز با دادستان رایزنی کردیم که با والدینی که کودکان را مجبور به کار می‌کنند برخورد قانونی شود؛ چراکه از مصادیق کودک آزاری است.

شیران تصریح کرد: در همه شهرستان‌های استان اورژانس اجتماعی فعال است که کودکان کار را رسیدگی می‌کند و البته 98 درصد کودکان کار دارای پدر و مادر و سرپرست هستند و کودکان بی‌سرپرست را در مراکز سازمان نگهداری می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه تعداد کودکان کار استان همدان کمتر از سایر استان‌ها است، گفت: اما در فصل تابستان، کودکان کردستان و کرمانشاه برای کار به همدان می‌آیند و این باعث زیاد شدن تعداد این کودکان در تابستان می‌شود.

باید گفت وجه اشتراک کودکان کار زندگی در مناطق حاشیه‌ای شهر است.

حسین که تنها 13 سال دارد در گفتگو با خبرنگار هگمتانه گفت: پدرم چند سال است در زندان به سر می‌برد و از 7 سالگی برای تأمین مخارج خانواده شش نفره‌ام ناچار شدم کار کنم.

محمد هفت ساله هم که پدر خود را از دست داده است به خبرنگار هگمتانه گفت: وقتی پدر نداشته باشی برای تأمین مخارج زندگی ناچار می‌شوی از هفت سالگی وارد کار شوی.

ابوالفضل هشت ساله، شهرام 14 ساله، امیرمحمد 9 ساله و... ده‌ها کودک کار دیگر همه حرفشان این بود که زندگی خرج دارد و برای کمک به خانواده مجبوریم کار کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار