معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران: ارتقای کیفی مدارس در سایه تعامل و آگاهی امکان‌پذیر است

ساری (پانا) - معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه ارتقای کیفی مدارس در سایه تعامل و آگاهی امکان‌پذیر است، گفت: از جمله وظایف مهم آموزشی این است که فرصت های مطلوب تعلیم و تربیت برای دانش آموز فراهم شود.

کد مطلب: ۸۲۱۶۵۹
لینک کوتاه کپی شد
معاون متوسطه آموزش و پرورش مازندران: ارتقای کیفی مدارس در سایه تعامل و آگاهی امکان‌پذیر است

اسفندیار نظری در جلسه مدیران ۳۸ مدرسه نمونه‌دولتی شهرستان بابل با بیان اینکه لازمه توسعه کیفی در آموزش و پرورش، برخورداری از برنامه جامع، مدیران کیفی، با صلاحیت و یکپارچه است، اظهار کرد: مدیران کارآمد دارای علم و هنر در حرفه مورد نظر هستند و از عهده وظایف مدیریتی برمی‌آیند و به دنبال تعامل سازنده جمعی در راستای اهداف از پیش تعیین‌شده هستند.

او یادگیری از یکدیگر را در فرآیند آموزش و تربیت مدیران مهم قلمداد و تصریح کرد: از دیرباز تربیت و به‌سازی منابع انسانی و تعالی فرآیندها در آموزش و پرورش به مثابه زیرساخت توسعه پایدار از حساسیت و اهمیت بالاتری نسبت به دیگر سازمان ها برخوردار است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با ذکر این نکته که ارتقاء مدیریت آموزشگاهی به عنوان سیاست تلقی می شود خاطر نشان کرد: اصلاح، به‌سازی فرآیندها و تعالی مدیریت مدرسه در مدیران و کارکنان جزو اهداف آموزشی است چرا که با شناسایی فرصت ها می شود گامی در بهبود وضعیت مدیریتی برداشت.

نظری از جمله ویژگی‌های مدرسه‌ی مطلوب را داشتن برنامه مدون و اطلاع از وضعیت موجود برشمرد و بیان کرد: در یک مدرسه مطلوب با همکاری و مشارکت همه‌جانبه گام بر می‌دارند و طبق برنامه تدوین شده همه دانش‌آموزان در اداره مدرسه طبق فعالیت‌های فرهنگی، پرورشی، علمی و ورزشی مشارکت دارند.

او با ذکر این عنوان که معلمان با در درس‌پژوهی و اقدام‌پژوهی در پی ارتقاء سطح علمی هستند، ادامه داد: تدریس این نوع از معلمان بر رویکرد تلفیقی و موقعیت محور استوار است و از ارزشیابی فرآیند محور و نتیجه محور بهره می گیرند.

این مسئول با اشاره به تعامل سازنده بین اولیاء و مدرسه و تآکید بر مشاوره و راهنمایی بر اساس استاندارد های آموزشی اذعان داشت: لازمه ی کیفیت بخشی داشتن دانش و بصیرت، ارتقای صلاحیت حرفه ای ، علمی و ایجاد بسترهای لازم است.

معاون آموزش متوسطه نظارت بر انتصاب مدیران و مدیران را مهم ارزیابی کرد و عنوان کرد: در برنامه ریزی داشتن مستندات و اطلاعات وضع مدرسه امری ضروری است و مدیران موظف هستند در ابتدای سال تحصیلی با دادن ابلاغ به همکاران شرح وظایف را نیز متذکر شوند. چراکه هدف کیفیت همه جانبه است.

نظری با اشاره به تدوین کارنامه عملکرد مدیران افزود: با اشراف بر قوانین، آیین نامه های آموزشی و شرکت در کلاس های توجیهی و ضمن خدمت هدف انتقال تجربیات مفید است چراکه با فراگیری تجربیات ساماندهی مدرسه مطلوب تر انجام می شود.

او توجه به بهداشت، مراقبت های اجتماعی و اخلاقی را امری مهم در فرآیند امور دانست و مطرح کرد: استقرار پایه دوازدهم نیازمند ساماندهی نیروها، فراهم سازی تجهیزات، آموزش کتب جدیدالتآلیف، برنامه ریزی برای امتحانات نهایی و کنکور است.

نظری دوره آموزشی برای شاخه نظری را ۳۵ ساعت در هفته برآورد کرد و اشاره داشت: فرآیند پایه دوازدهم از تیرماه شروع می شود. این امر نیازمند اطلاع‌رسانی به خانواده، دانش‌آموز، معلمان و برگزاری کلاس‌های توجیهی است.

معاون آموزش متوسطه با اشاره به آمادگی دبیران برای آموزش کتب جدیدالتألیف افزود: هر درسی دارای اهمیت ویژه ای است با بها دادن به دروس اختیاری، برگزاری کلاس های توجیهی و فوق برنامه به استقرار مطلوب پایه دوازدهم منجر می شود.
این مسئول تدوین برنامه هفتگی را نشانه های رفع موانع آموزشی برشمرد و ادامه داد: مدیران کارآمد با دانستن وضعیت گذشته و حال مدرسه به دنبال اهدافی هستند که فضای امنی را برای تحصیل فراهم کنند.

نظری با اشاره به هدایت مطلوب تحصیلی و تآکید بر آگاه سازی خانواده و دانش آموز اضافه کرد: همه ی رشته های تحصیلی دارای ارزش خاصی هستند و نباید منحصرا به رشته ای خاص توجه داشت با برگزاری بازدیدهایی جهت آشنایی دانش آموزان با مشاغل جامعه امروز منجر ایجاد به دیدی نو نسبت به حیطه کاری در فرزندان می شود.

او بررسی روند آموزشی نوبت اول را امری مهم در کاهش مسائل آموزشی دانش آموز برشمرد و اذعان داشت: رسیدگی به امور همه مدارس موضوعی مهم است و منحصر به مدرسه ای خاص نیست چراکه هدف تربیت همه جانبه دانش آموز و رسیدن به حیات طیبه است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران با بیان اینکه ثبت نام دانش‌آموز بر اساس ستاد ثبت‌نام در ناحیه است یادآور شد: با حفظ روحیه دانش‌آموزان جهت رفع عقب ماندگی درسی در ایام باقی مانده انجام شود تا با رفع به موقع اشکالات دانش آموزان با آسودگی خاطر آماده ی امتحانات شوند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار