استاندار سیستان و بلوچستان : بازارچه های جدید هرچه سریعتر راه اندازی شود

زاهدان (پانا) - استاندار سیستان و بلوچستان با مهم برشمردن اهمیت ایجاد اشتغال مبتنی بر مرز، تسریع در رفع موانع پیش رو و راه اندازی بازارچه های جدید استان را مورد تاکید قرار داد.

کد مطلب: ۸۱۲۱۲۱
لینک کوتاه کپی شد
استاندار سیستان و بلوچستان : بازارچه های جدید هرچه سریعتر راه اندازی شود

به گزارش روابط عمومی استانداری سیستان و بلوچستان، سید دانیال محبی در کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان که با هدف بررسی آخرین وضعیت بازارچه های مصوب جدید در سالن جلسات استانداری برگزار شد، با اشاره به خشکسالی های مستمر دو دهه اخیر در استان، اظهار داشت: کاهش نزولات جوی و تغییر اقلیم باعث از بین رفتن زمینه اشتغال در حوزه کشاورزی و دامداری و مهاجرت روستائیان و عشایر به شهرها شده است، که با راه اندازی بازارچه های مرزی و بهره برداری حداکثری از مرز باید شرایط استفاده مرزنشینان فراهم گردد.
وی با بیان این مطلب که سیستان و بلوچستان بر اساس تصویب نامه های هیأت دولت در سال 1396 دارای 13 بازارچه مصوب است، ادامه داد: در حال حاضر از این تعداد بازارچه7 بازارچه در امر صادرات و واردات کالا فعال می باشند و شش بازارچه جدید تا کنون فعال نشده اند که این مهم باید هرچه سریعتر تحقق یابد.
مدیرکل امور اقتصادی و بین الملل استانداری هم در این جلسه گفت: آیین نامه سامان دهی مبادله کالا در بازارچه های مرزی در سال گذشته به تصویب هیأت وزیران رسیده است که بر اساس آن در 4 استان مرزی کشور مجوز فعالیت برخی از بازارچه های مرزی که در گذشته به صورت گذر مرزی فعال بودند صادر شد
علیرضا نورا با بیان اینکه سهم استان سیستان و بلوچستان از بازارچه های جدید کشور 6 بازارچه است، افزود: دولت بیشترین تعداد بازارچه های جدید را بر اساس شرایط ویژه استان به این استان اختصاص داده است.
وی ادامه داد: بر اساس تصویب نامه هیأت وزیران، سقف کلی تخفیف در سود بازرگانی کالاهای وارداتی 900 میلیارد تومان در سال برای تمام کشور در نظر گرفته شده است؛ که با احتساب 500 هزار تومان تخفیف ماهیانه برای هر فرد ساکن در شعاع مشمول، در مجموع150 هزار نفر امکان استفاده از تخفیفات مقرر در این تصویب نامه را در هر ماه دارند.
دبیر کارگروه تخصصی امور اقتصادی استان؛ جانمایی معابر جدید، شناسایی نقاط مشمول، شناسایی و احصاء مرزنشینان و صدور کارت مرزنشینی توسط شرکت تار، فراهم کردن زیرساختهای اولیه و تعیین مسئولیت ها و تامین نیروی انسانی را از اولویت های کاری این کارگروه برای آغاز فعالیت بازارچه های جدید برشمرد.
نورا در پایان با ذکر این مطلب که شعاع مرزی برای تمام نقاط کشور 20 کیلومتر در نظر گرفته شده است در حالی که شعاع مشمول دراستان سیستان و بلوچستان 50 کیلومتر تعیین شده است، افزود: در تصویب آیین نامه، پیشنهاد استان سیستان و بلوچستان مبنی بر قرار گرفتن شهرها در فهرست مناطق مشمول لحاظ گردیده است و از این رو شهرهای واقع در شعاع 50 کیلومتر به استثنای مراکز شهرستان ها، مشمول تسهیلات بازارچه های مرزی می گردند.
در این جلسه همچنین فرمانداران شهرستان های هیرمند، زهک، نیمروز، میرجاوه و سراوان آخرین وضعیت بازارچه های جدید در شهرستان را تشریح کردند.
گفتنی است، بازارچه های مرزی جدید بش‌دلبر، تخت عدالت و شاهگل به ترتیب در شهرستان های نیمروز، هیرمند و زهک، بازارچه میرجاوه در شهرستان میرجاوه و بازارچه های جالق و میل 160 در شهرستان سراوان قرار دارند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار