کمبود ید یکی از مشکلات مهم تغذیه ای است

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه مرکز بهداشت سردشت گفت: ید از عناصر مهم و مغذی است که معمولا باید از طریق غذا و آب به بدن برسد و وجود آن به میزان کافی برای حفظ سلامت بدن و رشد مناسب آن امری ضروری است.

کد مطلب: ۷۰۵۱۰۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار پانا آذربایجان غربی، ریبوار علیزاده درکارگاه آموزشی پیشگیری وکنترل اختلالات ناشی از کمبود ید با شعار پیشگیری و کنترل چاقی با تغذیه سالم عنوان کرد: ید از عناصر مهم و مغذی است که معمولا باید از طریق غذا و آب به بدن برسد و وجود آن به میزان کافی برای حفظ سلامت بدن و رشد مناسب آن امری ضروری است.

وی در ادامه افزود: غده تیروئید برای اینکه بتواند هورمون های خود را به میزان کافی و مناسب بسازد نیاز به ید دارد. هورمونهای مترشحه از غده تیروئید در فرآیندهای مهمی نظیر رشد و تکامل جسمی و عصبی، سوخت وساز، تولید انرژی ، عملکرد طبیعی مغز و سلول های عصبی نقش بسزایی دارند بطوریکه مهمترین منابع حاوی ید ، غذاهای دریایی هستند اما به علت کمی مصرف در رژیم غذایی ، این مواد نمی توانند ید مورد نیاز بدن را تامین کنند و اختلالات ناشی از کمبود ید یکی از مشکلات مهم تغذیه ای به حساب می آیند که تقریبا در اکثر کشورهای جهان شایع هستند.

علیزاده در ادامه خاطر نشان کرد: کمبود ید باعث بروز اختلالاتی نظیر گواتر ،عقب ماندگی ذهنی،کری ولالی، اختلال در ایستادن، راه رفتن و رشد جسمی میگردد که در زنان باردار مبتلا به کمبود ید ، سقط جنین و مرده زایی نیز مشاهده و بهمراه دارد و اکثر اختلالاتی که در اثر کمبود ید به وجود می آید، دائمی و غیر قابل برگشتند لذا پیشگیری از این اختلالات ، اهمیت حیاتی دارند به نحوی که بهترین روش پیشگیری از عوارض ناشی از کمبود ید استفاده از نمک های یدادار تصفیه شده است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار